Utmaning vecka 15: En vecka fri från sötsaker!

Utmaning vecka 15: En vecka fri från sötsaker!

2022-06-21 | Allmän hälsa

Veckans utmaning handlar om att helt och hållet avstå från sötsaker såsom godis. Vi berättar varför!

UTMANING:

Påsken är över för i år och det sedvanliga påskägget är förmodligen uppätet. I botten skymtar möjligen några enstaka sockerkristaller och ett och annat hopknölat papper som tidigare omslöt delar av innehållet. Att stora mängder sötsaker, framförallt godis, konsumeras under denna högtid är inget att hymla om. Under veckans gång vill vi därför att du helt och hållet avstår från sötsaker så som godis, kakor, glass, läsk och så vidare.

VARFÖR?

Att då och då äta en begränsad mängd sötsaker är ingen större fara. Skulle intaget eskalera finns risken att utveckla ett beroende samt en mängd olika negativa kroppsliga påföljder. Ett för stort sockerintag kan bland annat leda till övervikt, diabetes, karies och försämrade blodfetter vilket ökar risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. Att hålla sig till lördagsgodis är ett sunt riktmärke.

ROLIG FAKTA

Det var först på slutet av 1700-talet som socker blev tillgängligt för allmänheten. Detta i samband med att sockerpriserna sjönk då produktionen ökade. Innan var socker en lyxvara förbehållen av societeten i samhället.

Antar du utmaningen?

Tipsa gärna personer som du känner och bryr dig om och håll utkik efter nästa veckas utmaning. Glöm heller inte att skriva om vad du gjort och hur det gått i fältet för kommentarer på vår blogg eller på vår Facebook-sida. Lycka till!

Publicerad: 9 april 2013 kl 22:46
Uppdaterad: 21 juni 2022 kl 11:18