Tandvård

Blogginlägg Tandvård

Tandläkare undersöker en röntgenbild av tänder på en datorskärm

Vad kan du om röntgen inom tandvård?

| Tandvård

Röntgen är ett mycket viktigt verktyg för att ställa diagnos. Inom tandvården används många olika röntgenundersökningar för att studera tand- och käkområdet. Lär dig mer om tandröntgen här!

Ett barn som vickar på sin mjölktand.

Allt du behöver veta om mjölktänder

| Barn och Gravid, Tandvård

Mjölktänder är de små mjölkvita tänder vi får som barn. Men när kommer den första tanden? Hur många mjölktänder ska man egentligen få? Och när börjar man tappa mjölktänderna? Vården.se har samlat allt du behöver veta om mjölktänder!

Hur ändras högkostnadsskyddet för tandvård 2023?

| Tandvård

I Sverige har du möjlighet att få högkostnadsskydd om du gör kostsamma behandlingar inom tandvård. Men hur funkar det rent praktiskt? Och hur ändras högkostnadsskyddet för tandvård i år? Vi undersöker detta och guidar dig i högkostnadsskydds-djungeln!

En person häller upp munskölj för att skölja munnen.

Därför borde du använda munskölj

| Tandvård

Att skölja munnen kan inte ersätta tandborstning, men munskölj kan vara ett bra komplement för din munhälsa. Här kan du läsa allt om munskölj – fördelar med att munskölja, vad du ska tänka på när du köper munskölj och hur man egentligen går till väga för att skölja munnen på ett effektivt sätt!

Eltandborste eller vanlig tandborste?

| Tandvård

Alla vet hur viktigt det är att borsta tänderna för att upprätthålla en bra munhälsa. Men vilken tandborste ska man välja? Är en eltandborste bättre än en vanlig tandborste? Vi tar upp de vanligaste funderingarna!

Person ler stort med tänderna och håller i en tandborste.

Få vita tänder utan tandblekning – 3 tips!

| Tandvård

Missfärgade och gula tänder är vanligt, och något som många önskar att bli av med. Men hur får man vitare tänder? Och finns det något man kan göra för att få vita tänder snabbt och naturligt – utan att göra en tandblekning? Läs våra 3 bästa tips för vita och fräscha tänder!

Drar du dig inför att gå till tandläkaren?

| Tandvård

Är du en av dem som drar sig inför att gå till tandläkaren? Känns det bara onödigt och dyrt? Eller lider du kanske av tandläkarskräck? Vi på vården.se har tipsen för dig!

Tandhygienist undersöker patient.

Fluortantens dag närmar sig! 4 anledningar till varför man bör jobba som tandhygienist

| Tandvård

Att man ska undvika sötsaker och använda tandtråd fick vi nog alla höra av den så kallade “flourtanten” när vi gick i grundskolan. Men vad är historian bakom det svenska fenomenet flourtanten, och vilket yrke har en flourtant till vardags? – Det har Vården.se svaret på.

Glöm inte att använda ditt tandvårdsbidrag!

| Tandvård

Det allmänna tandvårdsbidraget delas ut varje år, och kan användas för att betala ett besök hos en tandläkare eller tandhygienist. Men visste du att du bör använda ditt tandvårdsbidrag innan 30 juni för att inte gå miste om det?

Därför ska du gå till tandläkaren för regelbundna undersökningar

| Tandvård

Att regelbundet gå till tandläkaren för undersökningar kan tyckas dyrt och jobbigt. Men det är det bästa sättet att underhålla dina tänder – samtidigt som du sparar både tid och pengar i längden!