Rehabilitering

Blogginlägg Rehabilitering

Kvinna ligger utomhus på marken, med benen uppdragna mot magen.

3 enkla knipövningar – så gör man!

| Allmän hälsa, Barn och Gravid, Rehabilitering, Sexuell hälsa

Vad är knipövningar? Varför ska man träna sin bäckenbotten? Och hur gör man egentligen? Vården.se har svaren på allt detta. Dessutom har vi listat 3 enkla knipövningar som du kan göra för att få en starkare, snabbare och mer uthållig bäckenbotten!

Massagens dag 12 maj – passa på att boka en behandling på Vården.se

| Rehabilitering

Har du ont i kroppen efter allt hemarbete, eller behöver du kanske en stunds avkoppling? Den 12 maj är det massagens dag – passa på att ta hand om dig själv lite extra och boka en tid för massage!

Så blir du av med din nackspärr

| Rehabilitering

De allra flesta drabbas någon gång i livet av nackspärr, och vi alla vet hur smärtsamt och begränsande det kan kännas. En vanlig missuppfattning är att man ska låta nacken vara i total vila för att bli av med nackspärr, men faktum är att rörelse är en viktig del av behandlingen. Vi listar våra bästa övningar och tips för hur du kan bli av med din nackspärr och förhindra att den kommer tillbaka.

Trött på att ha ont i foten? 4 övningar för att bli av med hälsporre

| Rehabilitering

Långa sträckor i löparspåret eller obekväma skor kan göra att hälsporre dyker upp som ett brev på posten. En del är också extra benägna att få besväret på grund av fotens utseende. Hälsporre kännetecknas av smärta i senfästet under hälen. Lyckligtvis är det ganska enkelt att både lindra och förebygga hälsporre och de allra flesta blir av med smärtan inom kort. Vi guidar dig till övningar som gör att du slipper ha ont i foten.

Drabbats av tennisarmbåge? Testa dessa övningar!

| Rehabilitering

Tennisarmbåge är ett vanligt besvär som yttrar sig i form av ömhet och värk på armbågens utsida. Ofta triggas besväret av en hastig armrörelse. Vid kraftigare smärta kan det bli svårt att utföra vardagliga sysslor som att lyfta matkassar eller skruva med skruvmejsel. Som tur är går det att lindra och förebygga smärta i armbågen. Det är viktigt att du så snabbt som möjligt försöker att träna armen på rätt sätt så att den blir bättre. Här nedan finner du tips på nyttiga övningar du kan göra själv.

Behöver du besöka en naprapat i Stockholm? Vi tipsar om några av de bästa klinikerna!

| Rehabilitering

Har du svårt att bestämma vilken naprapat du ska gå till? Oroa dig inte! Vi på Vården.se guidar dig rätt. I denna topplista listar vi några av de bästa klinikerna i Stockholm.

5 enkla övningar för ischias

| Rehabilitering

Upplever du ibland smärtor i ryggen som strålar ända ner i benet? Det kan bero på att ischiasnerven blivit irriterad eller inflammerad. I det här blogginlägget listar vi våra bästa tips på hur du förebygger besvären.

4 enkla övningar för knäartros

| Rehabilitering

Är du en av de många svenskar som har knäartros? Då vet du hur påfrestande det kan vara. Men lyckligtvis finns det mycket du själv kan göra för att lindra dina artrossmärtor. En viktig del i behandlingen av artros är att öka ledens rörlighet genom träning för knät. Vi listar därför våra bästa övningar som lindrar din knäartros.

Fem tips för bättre ergonomi när du jobbar hemifrån

| Covid-19, Rehabilitering

Antalet människor som jobbar hemifrån har ökat markant sedan coronakrisen kom. Kanske är du en av dem som numera jobbar från köksbordet? Då är det viktigt att ordna en arbetsplats hemma som är ergonomiskt bra för kroppen. Vi ger dig fem handfasta tips på vad du ska tänka på.

Behandla dina fotbesvär med Pronatos!

| Rehabilitering

Besväras du av hammartå, hälsporre eller Hallux Valgus? Då kan du troligtvis bli hjälpt av behandlingsmetoden Pronatos! Genom bara några minuters behandling töjs de stela muskler som ligger till grund för problemen ut, och besvären minskar. Vesa Koskela är naprapaten som tog fram metoden och han vill nu sprida sina kunskaper till så många som möjligt, för att fler ska kunna få hjälp.