Mag- och tarm

Blogginlägg Mag- och tarm

läkare föreberder undersökning

Vad är koloskopi, gastroskopi och endoskopi? Vi reder ut skillnaden!

| Mag- och tarm

Har du fått en remiss för att göra en koloskopi eller gastroskopi, och undrar vad det innebär? Här kan du läsa mer om skillnaden mellan de olika undersökningarna, och vad som kan vara bra att veta om du känner dig nervös för att det ska göra ont eller kännas obehagligt.

Allt om IBS – Doktor Mikael förklarar

| Mag- och tarm

IBS är en vanlig sjukdom världen över, och beror på besvär med överkänslig tarm. I veckans avsnitt av podcasten Vårddjungeln får vi lära oss mer om IBS av Doktor Mikael Sandström. Angelica Larsson, som är en av de drabbade, delar också med sig av sina egna erfarenheter och tips.

4 tips mot mensvärk

| Mag- och tarm, Sexuell hälsa

Mensvärk är något som drabbar de allra flesta som menstruerar. Vi ger dig våra bästa tips på hur du lindrar mensvärken när den är som värst.

Tema mage: IBS – vad är det?

| Mag- och tarm

I den sista delen av vår serie om magbesvär berättar vi mer om IBS. Det är en överkänslighet som kan ge problem som ont i magen, gaser, svullnad och diarré när du äter viss typ av mat. Man vet fortfarande inte exakt vad IBS beror på, möjligen kan det ha att göra med gallsaltsmalabsorption. Men med rätt hjälp kan du minska dina besvär!

Tema mage: 8 tecken på glutenintolerans

| Mag- och tarm

Vi fortsätter vår serie om olika magbesvär med glutenintolerans, eller celiaki. Vid glutenintolerans kan du inte äta sådant som innehåller proteinet gluten. Det finns i vete, råg och korn. Ofta ger glutenintolerans problem med magen, men det finns också andra tecken på intolerans som du bör se upp med.

Tema mage: Hur vet jag om jag är laktosintolerant?

| Mag- och tarm

Har du problem med magont och gaser och har funderat på om du är laktosintolerant? Det kan vara svårt att själv förstå vad symtomen beror på, och därför är det viktigt att söka vård. Här får du lära dig mer om vad laktosintolerans är för något och hur det kan utredas.

Tema mage: Matallergier hos vuxna

| Mag- och tarm

Det finns många olika magbesvär och i våra kommande blogginlägg kommer vi att berätta mer om några av dem. Vi börjar med matallergier, något som kan ge stora problem för den som drabbas. Här får du veta mer om vad som händer i kroppen när du är allergisk mot det du äter, och hur man kan utreda symtomen.

Hjälp dina tarmar att komma igång!

| Mag- och tarm

Vill du hjälpa tarmen att komma igång efter sommarsemestern? Här ger vi dig fem tips på hur du kan underlätta för dina tarmar på ett enkelt sätt.