Covid-19

Blogginlägg Covid-19

Dr Mikael svarar på vanliga frågor om omikron

| Covid-19

Uppdaterat februari 2022. Vården.se får många frågor om covid-19 och på senaste mer specifikt om den nya varianten av coronaviruset, omikron. Vi satte oss därför ner med vår egen husläkare Dr Mikael för att få svar.

Det här bör du tänka på när restriktionerna för covid-19 har släppt

| Covid-19

Den 29 september togs många av de tidigare restriktionerna bort, vilket gör att allt fler är tillbaka på sina arbetsplatser igen. Även om många av oss har sett fram emot att träffas igen, innebär det samtidigt en ökad risk att utsättas för covid-19 och andra virus. Vad bör man tänka på, och vilka restriktioner finns fortfarande kvar?

Dags för semester? Skaffa reseintyg inför sommarens utlandsresa!

| Covid-19, Vaccination

För de allra flesta blir det en sommar i Sverige igen, men det har också öppnats nya möjligheter för de som är sugna på att resa utomlands. För att vistelsen ska bli optimal behöver du känna till de regler som gäller för varje enskilt land. Vi har sammanfattat det viktigaste så att du kan semestra tryggt i år.

Ett steg närmare utlandsresan med digitalt covidbevis

| Covid-19

Nu kan du snabbt och enkelt få ett intyg på att du är vaccinerad mot covid-19 via den digitala tjänsten Covidbevis.se, som E-hälsomyndigheten står bakom. Här kan du läsa mer om hur du skaffar ett covidbevis.

När får jag vaccinera mig mot covid-19?

| Covid-19, Vaccination

I Sverige inleddes vaccinationen mot covid-19 den 27 december 2020. Då omfattades främst personer på äldreboenden. Nu när det har gått flera månader är det många som undrar när det är deras tur att vaccineras. I det här blogginlägget svarar vi på vanliga frågor kring när du kan förvänta dig att få vaccin mot covid-19.

8 frågor och svar om vaccinet mot covid-19

| Covid-19, Vaccination

2021-01-19. Vi är många som har frågor och funderingar kring vaccinet mot covid-19. Därför intervjuade vi Per Godenius, som är medicinsk rådgivare och allmänspecialist, för att få svar på vanliga frågor och vad vi vet hittills om vaccinet mot covid-19.

Våra bästa tips och råd inför nyårsfirandet 2020

| Covid-19

Nu när nyår snart är på ingång så är det extra viktigt att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer så att vi tillsammans stoppar spridningen av covid-19. Men det betyder inte att firandet helt behöver vara inställt – det går att fira på alternativa sätt! Här ger vi råd och tips på hur du kan fira in det nya året tryggt och säkert.

Tillhör du en riskgrupp för covid-19? Nu gäller nya riktlinjer

| Covid-19

Den 22 oktober gick Folkhälsomyndigheten ut med att de ändrar riktlinjerna kring covid-19 för dig som befinner dig i riskgrupp. Men vad innebär egentligen de nya riktlinjerna? Det reder vi ut i det här blogginlägget.

Till dig som har förlorat en anhörig i covid-19

| Covid-19

Det har varit ett tungt år med den pågående pandemin och bara i Sverige har tusentals dödsfall rapporterats. Det innebär att många människor har förlorat en anhörig eller närstående. När ett dödsfall kommer plötsligt och chockartat kan det kännas extra svårt att hantera. Om du har förlorat en anhörig i covid-19, kan förhoppningsvis detta blogginlägg ge dig råd i hur du hanterar sorgen.

Guide för den som är i riskgrupp för covid-19

| Covid-19

Hur håller man humöret och glädjen uppe när man befinner sig mitt i en pandemi? För dig som är i riskgrupp så kan det kännas särskilt tungt och svårt att hantera den nya vardagen, som kantas av riktlinjer om att hålla avstånd från sina nära och kära. I det här blogginlägget har vi samlat information och råd till dig som befinner dig i riskgrupp.