Nytt på bloggen

Nytt på bloggen

Vad är åderbråck?

08:53 - 13 apr, 2018 0

Innehåll från Narva Kirurg Center.

Åderbråck är när ytliga kärl på benen vidgas och det är ett vanligt tillstånd som drabbar många. I de flesta fall är det inte farligt, men det kan ibland leda till allvarligare besvär. Men varför får vi åderbråck? Och vad kan man göra åt det? Här får du lära dig mer.

Ultraljudsundersökning på ben

Åderbråck kan ge olika besvär

Åderbråck är slingrande, ytliga kärl (eller vener) som finns på benen. När venerna vidgas blir de mer synliga och kan i värsta fall orsaka stora besvär. Att de vidgas beror på att klaffarna som transporterar blodet tillbaka till hjärtat inte håller tätt. Blodet blir då kvar i benet och ett synligt åderbråck uppstår.

Åderbråck är ett relativt vanligt problem och drabbar många, även om symptomen kan variera.

– Var tredje person, man som kvinna, har åderbråck, säger Stefan Nydahl, läkare på Narva Kirurg Center. De vanligaste besvären, eller symptomen, är en tung känsla i benen, klåda, svullnad och domningar i benen.

Åderbråck i sig är inte farligt, men har man otur kan man få mer allvarliga symptom och besvär från sitt åderbråck.

– Det finns allvarliga symptom som kroniska sår som inte läker och blödningar, berättar Stefan på Narva Kirurg Center. Ytliga proppar i venerna och hudutslag som eksem räknas också som allvarligt.

För att avgöra hur allvarliga besvären är klassificeras alla patienter på en skala mellan ett och sex. Från fyra och uppåt räknas åderbråcket som allvarligt. Men alla nivåer av åderbråck, även de med mindre besvär, kan behandlas med goda resultat.

Ben före och efter åderbråcksbehandling

Orsaker till åderbråck

Men varför får vi egentligen åderbråck? Det är tyvärr inte helt klart. Det finns en ärftlig komponent, men eftersom det är så vanligt kan det inte helt förklara problemet.

-Man kan väl säga att det beror på vår upprätta hållning, att vi går och står, säger Stefan på Narva Kirurg Center. Men det har inte att göra med att man går på sten eller sitter med benen i kors eller något sådant.

Behandling av åderbråck

Det går tyvärr inte heller att förebygga åderbråck, inte ens med stödstrumpor. Men det går att behandla.

-Idag gör vi det med moderna tekniker, säger Stefan på Narva Kirurg Center. Det betyder att det inte blir några snitt i huden och inga ärr.

De vanligaste teknikerna är laser, skum och så kallade virknålstekniker. De är alla skonsamma och har goda resultat. Oavsett hur allvarligt ditt åderbråck är kan du får hjälp med behandling hos Narva Kirurg Center.

-Vi tar bort alla åderbråck här på vår klinik och alla är välkomna, säger Stefan Nydahl.

Innehåll från Narva Kirurg Center.

av Karin Sjödahl Kommentera

Fyra tips för bättre sömn

13:50 - 06 apr, 2018 0

Sömn är en av de viktigaste delarna av våra liv. När vi sover återhämtar sig kroppen och vi bearbetar intryck från dagen. God sömn kan också minska risken för sjukdomar. Men vad gör man när det är svårt att sova? Här ger vi dig fyra tips för bättre sömn.

Person sover i säng

Minska stressen

Många av oss har svårt att sova eftersom vi är stressade. Sömn är ett viktigt sätt för kroppen att återhämta sig från stressiga situationer, så det kan vara frustrerande om du inte får den sömn du behöver.

Om du tror att stress kan ligga bakom dina sömnproblem är det bra att börja med att fundera på vad som orsakar stressen. Sedan kan du, i den mån det går, försöka minska de aktiviteter som bidrar till stress.

Andra sätt att minska stressen är att röra på sig, göra avslappningsövningar eller öva sig i mindfulness. Om du har många tankar i huvudet på kvällen kan det också hjälpa att skriva ner dem på en lapp för att lättare släppa dem när du ska sova.

Motionera regelbundet

Motion är något som kan hjälpa dig att sova bättre. Om du rör på dig regelbundet mår du bättre och orkar mer. Du blir du dessutom naturligt trött på kvällen.

Man brukar säga att 30–60 minuters rask promenad varje dag är en lagom mängd motion för att du ska må bra. Men hur du motionerar är högst individuellt. Du kan anpassa träningen efter hur vältränad du är och vad du gillar att träna, det viktigaste är att du rör på dig! Du kanske föredrar att simma eller att arbeta i trädgården?

Tjej joggar i park

Ta det lugnt på kvällen

När vi börjar bli redo för att sova går kroppen automatiskt in i ett viloläge. Vi får till exempel lägre kroppstemperatur och puls, och musklerna slappnar av. Därför är det viktigt att lyssna på kroppen och ta det lugnt en till två timmar innan du ska gå och lägga dig. Om du är alltför aktiv på kvällen kan du störa kroppens naturliga avslappning och då måste du vänta tills kroppen hittar till ett nytt viloläge. Det kan ta upp till en timme.

Det kan alltså vara bra att du planerar din kväll så att du inte sätter igång med nya aktiviteter precis innan du ska sova. Du kan hjälpa kroppen att varva ner genom att ta ett varmt bad, sätta dig bekvämt och blunda en stund eller lägga dig och läsa en bok.

Undvik ljus när du ska gå och lägga dig

Ljus hjälper till att hålla oss vakna och alerta. Det är bra och viktigt att få mycket dagsljus under dagen, men på kvällen är det bättre att ha det mörkt. Det gäller även ljuset från skärmar som dator, tv och mobil. De lurar kroppen att tro att det är dag och gör oss piggare, vilket kan göra det svårt att somna.

Därför är det bra att stänga av elektronisk utrustning innan du ska gå och lägga dig. Under sommaren, när det är ljust sent på kvällen, kan det också vara bra att ha en mörkläggningsgardin som stänger ute ljuset.

Text: Karin Sjödahl

Källor: https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Somnsvarigheter/ https://www.1177.se/Stockholm/Tema/Halsa/Somn/Somn/

av Karin Sjödahl Kommentera

Vad är ett tandimplantat?

14:51 - 28 mar, 2018 0 tandvård

Innehåll från Oral Care.

Det finns olika sätt att gå tillväga när du har blivit av med en eller flera tänder och behöver ersätta dem. Ett av dem är tandimplantat. Då fästs en ny, konstgjord tand i en titanskruv som borras ner i tandbenet. Det är ett bra, långsiktigt alternativ och de allra flesta kan få tandimplantat.

Tandläkare samtalar med patient

Hur fungerar tandimplantat?

Ett tandimplantat används för att ersätta en eller flera tänder som saknas i någon av käkarna. Det är ett komplicerat ingrepp som kräver specialistkunskap och utförs oftast av en käkkirurg. Först viks tandköttet åt sidan så att man når ner till tandbenet. Efter det borrar man ner i benet med en särskild borrmaskin och ett implantat i form av en titanskruv fästs direkt i tandbenet.

– Man sätter in en skruv, en fixtur, och på den kan man sedan sätta in en konstgjord tand, säger tandläkare Lennarth Edsmyr på Oral Care Särö. Man tillverkar en ny rot och tand, helt enkelt.

Men innan den nya tanden sätts in måste titanskruven få tid på sig att växa fast i tandbenet. Det tar ungefär tre månader. När implantatet har växt fast ordentligt är det dags att sätta dit den nya tanden.

– Det är då vi tandläkare kommer in, säger Lennarth på Oral Care. Vi tar ett avtryck av skruven som sedan skickas till en tandtekniker som tillverkar den nya tanden. Den är ofta gjord i keramik.

Tandimplantat är en mycket bra och långsiktig lösning för den som har förlorat tänder. En stor fördel med implantat är att de sitter fast i benet och är permanenta, till skillnad från proteser som är avtagbara.

– Prognosen är fantastiskt god, säger Lennarth på Oral Care. Det finns naturligtvis risker med alla ingrepp, men de är små vid tandimplantat.

Glad äldre kvinna

Vem kan få tandimplantat?

Det viktigaste när det gäller tandimplantat är att tandbenet är tillräckligt stabilt för att fästa skruven i. I övrigt finns det ytterst få hinder för att sätta in ett implantat.

– Den övervägande majoriteten av människor kan få ett tandimplantat, säger Lennarth på Oral Care. Det viktigaste är att det finns tillräckligt med benmassa.

För att vara säker på att benet är tillräckligt stabilt så undersöks det noggrant innan behandlingen påbörjas. I vissa fall kan man till och med göra en bentransplantation om det finns för lite benmassa i tandbenet.

God munhälsa är viktigt för din konstgjorda tand

När implantatet har opererats in och den nya tanden är på plats fungerar den precis som en vanlig tand. Och precis som med vanliga tänder är det är viktigt att sköta sin munhälsa, för att undvika infektioner och för att hålla den nya tanden i gott skick. Det gör du enkelt genom att borsta och använda tandtråd som vanligt.

Innehåll från Oral Care.

av Karin Sjödahl Kommentera

Behöver du hjälp av en audionom?

15:28 - 20 mar, 2018 0 Hörsel

Innehåll från HÖRAB.

Har det blivit svårare att höra när flera pratar samtidigt? Eller börjar allt fler säga att du inte lyssnar? Hos en audionom kan du få hjälp så att du hör igen och kan njuta av livet!

öra

En audionom arbetar med hörsel

Audionom är en legitimerad yrkesgrupp som utreder hörsel genom hörselmätningar. De arbetar även med rehabilitering av personer med hörselskador och andra hörselrelaterade tillstånd såsom tinnitus och ljudkänslighet.

– En audionom hjälper personer i alla åldrar med att ordinera och prova ut hörhjälpmedel, säger Irene Zecevic, legitimerad audionom och ägare av HÖRAB. Att förebygga uppkomsten av hörselskador och informera kring hörsel är också en del av yrket.

När ska man kolla sin hörsel?

Ofta märker man inte själv att hörseln börjar bli dålig då det sker gradvis.

– Jag brukar rekommendera att testa hörseln om personen upplever att det har blivit svårare att uppfatta vad som sägs, har utsatts för starka ljud, får tinnitus eller upplever att sin tinnitus har blivit starkare, säger Irene på HÖRAB.

Audionom göra hörseltest på patient

Så går en hörselundersökning till

Audionomen undersöker ett öra i taget för att få reda på om hörseln skiljer sig åt mellan dem. För att diagnostisera en hörselnedsättning utför audionomen ett hörseltest, ett så kallat audiogram. Det är ett hörseltest som tar reda på vilket det svagaste ljudet örat kan uppfatta.

– Personen får lyssna på mörka och ljusa toner som är olika starka, säger Irene på HÖRAB. De får också höra på tal med olika typer av störande bakgrundsljud.

Förutom ett audiogram genomför audionomen även andra tester beroende på patientens ålder samt typ och grad av hörselnedsättning. Det är för att skapa sig en bild av nedsättningen och kunna ge förslag på lämplig behandling.

Bakom-örat-apparater och i-örat-apparater

Det finns två huvudsakliga grupper av hörapparater; bakom-örat-apparater och i-örat-apparater. Det finns flera varianter av bakom-örat-apparater men gemensamt för dem alla är att ljudet leds in i hörselgången genom en slang. I-örat-apparater däremot har så små delar att hela apparaten får plats inne i hörselgångens öppning.

– Om du har en lätt eller måttlig hörselnedsättning brukar du kunna ha vilken typ av apparat som helst, säger Irene på HÖRAB. Då brukar man välja utifrån vilka extrafunktioner som behövs. Däremot om du har en svår hörselnedsättning behövs oftast en bakom-örat-apparat eftersom ljudförstärkning i de andra typerna av hörapparater inte räcker till.

olika hörapparater

Fritt val hörhjälpmedel

I några landsting, regioner och kommuner i Sverige finns möjlighet till det som kallas Fritt val av hjälpmedel. Det innebär att man kan välja något annat hjälpmedel än de som finns i det upphandlade utbudet. Istället får man en så kallad rekvisition på en viss summa pengar och med den summan kan man sedan själv köpa ett hjälpmedel.

– Du kan då välja ett hjälpmedel som inte finns i landstingets vanliga utbud och själv betala mellanskillnaden, säger Irene på HÖRAB. När du har köpt ett hjälpmedel genom fritt val äger du det. Till skillnad från om du väljer de hjälpmedel som finns inom landstingets urval, de lånar du.

Innehåll från HÖRAB.

HÖRAB ingång

Om HÖRAB

HÖRAB är ett privatägt företag auktoriserade av Stockholms läns landsting och består av tre mottagningar HÖRAB Sergel City, HÖRAB Skärholmen och HÖRAB Åkersberga. HÖRAB är helt leverantörsoberoende vilket innebär att de har ett stort utbud av hörhjälpmedel att välja bland.

av Moa Wikström Kommentera

Må bra genom enkla vardagsknep

08:28 - 16 mar, 2018 2 Hälsa

ANNONS. Innehåll från Adolf Fredriks Fysiocenter.

Behöver du några enkla tips på hur din kropp kan må bättre? Den här veckan delar fem av Adolf Fredriks Fysiocenters anställda med sig av sina tips om hur du kan må bättre i vardagen genom enkla små knep.

Tips 1: Tänk på hållningen!

En bra hållning är upprätt men ändå avslappnad så att rätt muskler får jobba. Sträck på dig genom ryggraden som sitter bak i kroppen. Föreställ dig att du har en ballong på hjässan, mitt i hårvirveln, som lyfter dig lätt uppåt.

– Susanna Francis, Leg. Naprapat på Adolf Fredriks Fysiocenter Tänk på hållningen

Tips 2: Upp och stå!

Försök undvika att sitta stilla i samma position längre än 20 min. Genom att resa dig upp aktiveras stora muskelgrupper som bland annat ökar energiomsättningen i kroppen.

– Martin Rosengren, Leg. Fysioterapeut på Adolf Fredriks Fysiocenter

Stå upp

Tips 3: Tänk på hur du äter!

Ofta fokuserar vi på VAD vi äter, men det är minst lika viktigt att tänka på HUR vi äter. Måltiden bör ta ca 10-20 min för att vi ska hinna känna mättnadssignalerna. Ta dig därför tid att i lugn och ro sitta ner och tugga maten, det underlättar både matsmältningen och kan hjälpa dig att äta lagom stora portioner. Och glöm inte att njuta av maten!

– Jonna Sandell, Leg. Dietist på Adolf Fredriks Fysiocenter

Tänk på hur du äter

Tips 4: Använd ergonomiska hjälpmedel!

Det är ofta små, enkla ergonomiska hjälpmedel som kan göra stor skillnad för att minska problem i rygg, nacke och armar. Det kan till exempel vara ett extra svankstöd på kontorsstolen som gör att du lättare bibehåller svanken och därmed får ett mindre tryck i diskarna. Eller ett så kallat underarmsstöd som armarna kan vila på så att den statiska spänningen på axlar och nacke minskar.

– Maria Thomée, Leg. Arbetsterapeut på Adolf Fredriks Fysiocenter

Ta hjälp av ergonomiska hjälpmedel

Tips 5: Varva aktivitet med återhämtning!

Se till att skapa en balans i livet mellan aktivitet och återhämtning genom att planera in en stunds paus. Tänk såhär: Vad behöver jag göra för att skapa en aktivitetsbalans utifrån mina behov?

– Elisabeth Nordvall, Leg. Arbetsterapeut, KBT stresshantering på Adolf Fredriks Fysiocenter

Ta en stund paus

Om Adolf Fredriks Fysiocenter

Adolf Fredriks Fysiocenter har två mottagningar i Stockholm, en på Drottninggatan och en på Kungsgatan. Hos Adolf Fredriks Fysiocenter kan du få hjälp med behandling, rehabilitetsträning och förebyggande insatser om du har besvär i ryggrad, muskler och leder.

Adolf Fredriks Fysiocenter logotyp

ANNONS. Innehåll från Adolf Fredriks Fysiocenter.

av Moa Wikström Kommentera