Nytt på bloggen

Gör fötterna redo för sommarskorna!

10:56 - 10 maj, 2019 0 Fotvård

Det är viktigt att ta hand om sina fötter året om, men många av oss blir nog extra påminda om det när våren kommer och det börjar bli aktuellt att plocka fram sommarskorna ur garderoben. Här ger vi dig tips på vad du kan göra själv för att ta hand om fötterna och när det kan vara dags att boka en tid för fotvård.

Kvinna med sandaler

Det är lätt att glömma bort fotvården under vinterhalvåret, när fötterna göms under lager av tjocka strumpor och vinterskor. Men med våren på intågande är det hög tid att börja tänka på att ta hand om fötterna inför sommarsäsongen.

Ta hand om barnens tänder!

08:56 - 03 maj, 2019 0 tandvård

Innehåll från Krontandläkarna.

Är det dags att gå till tandläkaren med ditt barn? Det kan vara både utmanande och spännande! Tillsammans med Viveca Hansson Gidlund på Krontandläkarna berättar vi mer om barntandvård, varför det är så viktigt med regelbundna tandläkarbesök och vad du som förälder ska tänka på.

Från det att barnet är 3 år är det viktigt att gå till tandläkaren för regelbundna undersökningar. Det hjälper till att upptäcka eventuella problem i tid och hålla tänderna i gott skick. Tandvård i Sverige är kostnadsfritt för alla barn och ungdomar till och med det år man fyller 23 år.

Spänningshuvudvärk – vår vanligaste huvudvärk

10:11 - 26 apr, 2019 0 Hälsa

Spänningshuvudvärk är den vanligaste typen av huvudvärk och den kan vara mycket besvärande, även om värken i sig är ofarlig. Här berättar vi mer om hur du själv kan känna igen och förebygga spänningshuvudvärk, och vilken hjälp det finns att få vid upprepade besvär.

Man på en bänk håller sig för huvudet

Det finns många olika sorters huvudvärk och den vanligaste är spänningshuvudvärk. Värken beror ofta på spänningar i musklerna, men den kan också uppstå på grund av stress, sömnbrist eller känslomässiga påfrestningar, utan att musklerna är särskilt spända. Därför kallas det ibland också för huvudvärk av spänningstyp.

Högt blodtryck – vad är det?

09:03 - 11 apr, 2019 0 Hälsa

Innehåll från Nordic Heart Center.

Tillhör du de 30 procent som har högt blodtryck utan att veta om det? Cirka en tredjedel av den vuxna befolkningen i Sverige har högt blodtryck utan några tydliga symtom. Hjärtspecialisten Morteza Rohani på Nordic Heart Center berättar vad högt blodtryck är, vilka symtom högt blodtryck ger, vilka som ligger i riskzonen och hur högt blodtryck kan utredas samt behandlas.

Hjärtspecialist mäter blodtryck

Så motverkar och lindrar du en förkylning!

11:37 - 29 mar, 2019 0 Hälsa

Har du haft oturen att bli förkyld eller vill du undvika att bli smittad? Vi ger dig fem enkla tips på hur du håller dig frisk och hur du kan lindra symtomen när du mår dåligt.

Du har säker hört det förr, men handhygien är grundläggande för att slippa bli förkyld. Genom att tvätta händerna regelbundet undviker du att smittas av andra, och att sprida smittan om du själv eller någon anhörig är förkyld.

Person tvättar händerna