Nytt på bloggen

Hur vet jag om jag har diabetes?

11:04 - 15 mar, 2019 0 Hälsa

Diabetes är ett samlingsnamn för flera sjukdomar som har gemensamt att de påverkar mängden socker i blodet. Om du har diabetes riskerar du att få för hög blodsockerhalt, vilket kan ge symtom som trötthet, att du känner dig törstig eller att synen försämras. Här berättar vi mer om vad sjukdomarna innebär och var du söker vård.

Blodprovstagare

Diabetes är egentligen ett samlingsnamn för flera sjukdomar som alla ger problem med högt blodsocker. De vanligaste är diabetes typ 1 och diabetes typ 2. Sjukdomarna som faller inom begreppet diabetes är relativt vanliga och idag är det ungefär 500 000 personer i Sverige som är drabbade.

Korsallergi – ett vanligt besvär hos pollenallergiker

10:52 - 08 mar, 2019 0 allergi

Nu närmar sig pollensäsongen och många bävar inför besvär med rinnande näsa och kliande ögon. Men många allergiker får också symtom i samband med att de äter viss mat. Kanske har du märkt att det kliar i munnen när du ätit en viss frukt eller grönsak? Det kan i så fall vara tecken på en korsallergi som är kopplad till det pollen du är allergisk mot.

Blommande björk med små björklöv

Pollenallergi är mycket vanligt i Sverige, hela 30 procent är drabbade, och vanligast är allergi mot lövträd som björk, al och hassel. Det är också vanligt att vara allergisk mot gräs och gråbo, som tidvis finns i väldigt stora mängder.

Lista sig – Så väljer du vårdcentral

09:21 - 28 feb, 2019 0 Fritt vårdval

Att alltid gå till samma vårdgivare är en trygghet som många uppskattar. Genom att lista dig på en vårdcentral får du kontinuitet i din vård och kan träffa samma läkare vid varje besök, i den mån det är möjligt. Här berättar vi mer om vad det innebär att lista sig och hur du går tillväga om du skulle vilja byta vårdcentral.

Vårdcentralen är dit du i första hand vänder dig för att få vård i Sverige. Där kan du få hjälp med icke-akuta besvär och remiss vidare i de fall du behöver mer specialiserad vård. När du listar dig betyder det att du väljer en fast vårdcentral där du får din huvudsakliga vård.

Du kan lista dig på vilken vårdcentral som helst i hela Sverige, både landstingens egna och privata vårdgivare, så länge de har avtal med landstinget. Även om du har listat dig på en specifik vårdcentral kan du fortfarande söka vård hos andra vårdgivare.

Tandläkarskräck – En av våra vanligaste fobier

08:24 - 22 feb, 2019 0 tandvård

Innehåll från Glada Tänder.

Tandläkarskräck är ett problem som många känner igen och det kan få allvarliga konsekvenser om du undviker att gå till tandläkaren. Tillsammans med Christin Fischer och resten av teamet på Glada Tänder Stockholm AB går vi igenom vad man ska tänka på när man har tandläkarskräck, något som de även pratar om i sin podd: Tandläkarpodden. Där försöker de prata om tänder och tandvård på ett mer lättsamt och mindre obehagligt sätt.

Tandläkarskräck, odontofobi eller tandvårdsrädsla, betyder att du får obehagskänslor och ångest inför att gå till tandläkaren. Det kan vara att du oroar dig för att något ska gå fel eller göra ont, eller att du känner dig utsatt i en situation som du inte själv kontrollerar. Tandläkarskräck är en av de vanligaste fobierna.

Tema mage: IBS – vad är det?

16:59 - 15 feb, 2019 0 Mage

Innehåll från Vasakliniken.

I den sista delen av vår serie om magbesvär berättar vi mer om IBS. Det är en överkänslighet som kan ge problem som ont i magen, gaser, svullnad och diarré när du äter viss typ av mat. Man vet fortfarande inte exakt vad IBS beror på, möjligen kan det ha att göra med gallsaltsmalabsorption. Men med rätt hjälp kan du minska dina besvär!

Fet mat på ett bord