Nytt på bloggen

Fertilitetstema: Svårt att bli gravida?

09:57 - 20 okt, 2017 0 Fertilitet

I förra veckans blogginlägg tog vi upp temat ”Bestämt er för att skaffa barn?” och den här veckan fokuserar vi på er som har svårt att bli gravida. Vart ska ni vända er med era problem? Och när ska ni egentligen söka hjälp? Fertilitetsläkaren Thomas Brodin på Carl von Linnékliniken hjälper oss att besvara frågorna!

par håller om varandra

Vad innebär fertilitet och infertilitet?

Kvinnans fertila ålder startar i tonåren och pågår upp i 40-årsåldern. Den fertila perioden är i regel slut cirka 10 år innan menopaus (sista mensen). Mannen är fertil hela livet, från puberteten till ålderdomen, men även för män avtar fertiliteten vid högre ålder.

– Att vara fertil innebär förmåga och möjlighet att bli gravid, säger Thomas Brodin, specialistläkare inom obstetrik och gynekologi på Carl von Linnékliniken. Infertilitet innebär det omvända: att inte, inom viss tidsram, bli gravid när man själv önskar bli det. Man kallar det ofta för ofrivillig barnlöshet istället.

Infertilitet är klassat som sjukdom och för att kalla det infertilitet ska graviditet ha uteblivit under ett års oskyddat samliv. Infertilitet innebär i strikt mening att det föreligger ett absolut hinder och ofta talar man istället om ”subfertilitet”. Med det menas lägre chans till graviditet jämfört med andra i samma ålder, men att det inte måste råda ett absolut hinder.

blomma med pastiller

Att söka hjälp för ofrivillig barnlöshet

Om ni inte har blivit gravida inom ett år med oskyddat samliv bör ni söka hjälp hos en gynekolog med kompetens att utföra infertilitetsutredningar. En sådan läkare kan du finna på en specialiserad mottagning eller klinik som till exempel Carl von Linnékliniken. Det finns både offentliga och privata alternativ runtom i landet. Oftast behövs ingen remiss för att boka tid för utredning.

– Åldern har stor betydelse för fertiliteten, säger Thomas Brodin. Är kvinnan i övre 30-åren eller kring 40, är det klokt att söka redan efter cirka ett halvårs försök. Har kvinnan gles och oregelbunden, eller helt utebliven mens, ska hon också söka tidigare.

man och kvinna i skor med skor mellan

Hur går en infertilitetsutredning till?

Målet med infertilitetsutredningen är, utöver att eventuellt ge en förklaring, att få svar på om någon form av fertilitetsbehandling gynnar er eller inte. Beroende på kvinnans ålder har utredningen olika upplägg. Eftersom fertiliteten minskar snabbt hos kvinnor i sena 30-åren och efter 40, så är det oftast inte meningsfullt att söka efter orsaker som eventuellt kräver åtgärder som drar ut ännu mer på tiden.

– Kortfattat omfattar en basal utredning samtal/sjukhistoria, ultraljudsundersökning av livmoder och äggstockar, ibland även av äggledarna, vissa blodprover och för mannens del ett spermaprov, säger Thomas Brodin. Ofta räcker det med ett eller två besök.

En infertilitetsutredning omfattas av det allmänna sjukförsäkringssystemet vilket innebär att kostnaden för utredningen faller under gällande patienttaxa och att frikort gäller. Vissa privata kliniker kan sakna avtal med landstinget och har då en egen prissättning.

Här kan du läsa mer ingående om hur en infertilitetsutredning går till hos Carl von Linnékliniken.

växt kommer upp ur jorden

Behandling vid ofrivillig barnlöshet

En infertilitetsutredning utmynnar i ett sammanfattande samtal med gynekologen där man går igenom vilket resultat utredningen givit. Då får ni också oftast ett eller flera behandlingsförslag.

I nästa blogginlägg berättar vi mer om vilka resultat en infertilitetsutredning kan ge samt vilka behandlingsförslag ni kan få.

Källor:
linne.se/utredning/
1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Ofrivillig-barnloshet/

Ny design på Vården.se!

10:55 - 17 okt, 2017 1 Nytt på sidan

Vi på Vården.se kan stolt presentera en ny design av vår webbplats www.varden.se. Vi har fått ett rejält ansiktslyft och helt bytt kostym till en mer modern design och samtidigt passat på att byta logotyp! Vår tekniska chef Jesper Johansson är den som byggt vår nya hemsida och berättar lite mer om tankarna bakom designen.

Sedan lanseringen av vår webbplats i april 2013 har sajten sett ungefär likadan ut med bara några mindre justeringar.

– Vi släpper en ny design eftersom vi haft den andra designen i fem år och det var dags för oss att få ett ansiktslyft, säger Jesper Johansson, teknisk chef på Vården.se.

Planeringen och produktionen av sajten har pågått under en längre tid och när de första designskisserna togs fram fanns det tre värdeord som var viktiga.

– De värdeord vi använde för denna designskiss såg lite annorlunda ut jämfört med vid lanseringen för fem år sedan, säger Jesper. De ord vi valde att arbeta med nu är trovärdigt, tydligt och modernt, där trovärdigt är det absolut viktigaste.

Nya funktioner på sidan

Funktionerna på sidan är fortfarande densamma; du kan fortfarande söka, jämföra och boka behandlingar inom sjukvård, friskvård och hälsa hos legitimerade vårdgivare. Men en stor teknisk nyhet är att mobilversionen av sajten är ersatt med responsiv design.

– Att sidan har blivit responsiv betyder att den passar för alla skärmar, säger Jesper. Det har gjort att från mobilenheter kommer våra användare nu åt mycket mer information, vilket har varit väldigt viktigt för oss eftersom majoriteten av våra användare besöker oss via mobilen.

Även om vi har några småsaker som fortfarande behöver ordnas med, som det alltid är vid en stor lansering, finns det en till stor förändring som kommer ske inom snar framtid.

– Nu när designen är på plats fortsätter arbetet med att skapa flera bra och nya spännande produkter på Vården.se, säger Jesper. Den största förändringen som kommer härnäst är att vi kommer göra söket enklare genom att visa vilka vårdområden och vårdgivare vi har. Det gör att vi kan guida våra användare till rätt vårdgivare.

av Moa Wikström Kommentera

Fertilitetstema: Bestämt er för att skaffa barn?

10:40 - 13 okt, 2017 0 Fertilitet

Har du och din partner tagit det stora beslutet att ni ska skaffa barn? När ni fattat det beslutet finns det några saker som kan vara bra att tänka på. Vi ger er därför information och tips som kan hjälpa er att öka möjligheterna till graviditet.

Fötter på bebis

Då är du som mest fertil

För att kunna bli gravid behöver du som kvinna ha ägglossning. Ägglossningen infaller normalt 12-16 dagar före nästa mensstart och när ägget har lossnat kan det befruktas i upp till ett dygn. Men eftersom mannens sädesceller kan leva i upp till 72 timmar i kvinnans äggledare efter ett samlag, ibland längre, kan du bli gravid av samlag som skett upp till en vecka innan ägglossningen.

Störst chans att bli gravid är två dagar före och fram till ägglossningen, då sekretet i slidan och livmoderhalsen blir tunnare så att spermierna lättare kan simma fram till ägget. Men bara något dygn efter ägglossningen är chansen den månaden förbi.

Lär känna din kropp

Första steget för att bli gravida är att sluta med preventivmedel. Vissa preventivmedel påverkar inte fertiliteten efter att du slutat med dem, medan andra gör det. Fertiliteten kan påverkas eftersom vissa preventivmedel hämmar ägglossningen och därför kan det ta några månader innan kroppen återhämtat sig och ägglossningen har kommit igång igen.

När du väl slutat med preventivmedel är det viktigt att du som kvinna lära känna din kropp och hur den fungerar. Det kan vara bra att få koll på hur regelbunden din menstruationscykel är. En menstruationscykel brukar vara runt 28 dagar och det är vanligt att intervallen mellan menstruationerna kan variera med några dagar. Har du regelbunden mens så har du oftast också regelbunden ägglossning och då är det enklare att beräkna dagen för ägglossning.

Många använder ägglossningstest för att samlaget ska ske i samband med ägglossningen och på så sätt öka chansen att ”träffa rätt dag”. Det finns också många appar som kan användas för att registrera menstruationen och som också räknar ut ägglossningsdag.

Par håller på gravid mage

Finns det några tips och råd för att lyckas snabbt?

Förutom att sluta med preventivmedel och få koll på menstruationscykeln, finns det en del livsstilsfaktorer som också påverkar fertiliteten. Till exempel:

Rökning – Har negativ påverkan på kvalitén på ägg och spermier, transporten av det befruktade ägget till livmodern, samt möjligheten för embryot att fästa i livmodern. Kvinnor som röker har även en ökad risk för utomkvedshavandeskap och missfall. Dessutom påverkar rökning äggreserven så att den minskar snabbare, något som leder till en förkortat fertil period.

Under- och övervikt – Kan ge ökad risk för oregelbundna menstruationscykler och utebliven ägglossning. Viktproblem, i synnerhet fetma, innebär också ökad risk för missfall, fosterskador, allvarliga graviditetskomplikationer, svåra förlossningar och försämrad barnhälsa. Män med övervikt har oftare sämre spermaprov.

Träning – Kvinnor som tränar hårt eller på elitnivå har en risk för utebliven ägglossning. Tränar du mycket kan det därför varar bra att minska träningsfrekvensen och/eller träningsintensiteten.

Stress – Uttalad stress kan ibland leda till oregelbundna menstruationer och utglesad ägglossning.

Folsyra – Livsmedelsverket rekommenderar att alla kvinnor som försöker bli gravida bör öka sitt intag.

Par håller om varandra

När ska man söka hjälp?

Har ni testat ”allting” och fortfarande inte lyckats bli gravida? Nästa vecka släpper vi del 2 på vårt bloggtema som berättar när ni ska söka hjälp och vart ni ska vända er.

Källor:
www.linne.se
www.niomanader.se/fertil-nar-ar-man-mest-fertil/
www.niomanader.se/preventivmedel-och-dess-paverkan/

av Moa Wikström Kommentera

Komplettera tandborstningen med tandstickor!

10:42 - 28 sep, 2017 0 tandvård

Innehållet sponsras av Plackers.

Att borsta tänderna två gånger om dagen är inte alltid tillräckligt för att få en god munhälsa. Det är viktigt att också hålla rent mellan tänderna, där tandborsten inte kommer åt. Faktum är att tandtråd eller tandstickor utgör så mycket som 50 % av rengöringen.

tandvårdprodukter

Vad är tandstickor?

Tandstickor är en liten pinne som kan vara gjord av plast eller trä och som är anpassad för att passa mellan tänderna. Det är ett bra komplement till tandborstning och de kan användas varje dag.

En tandstickas funktion är, precis som tandtråd, att ta bort plack och matrester mellan tänderna och i hålrum omkring tändernas mellanrum. De är smidiga att ha med sig för att snabbt kunna göra rent mellan tänderna efter en måltid, men de kan också användas varje kväll som en del av din dagliga tandvårdsrutin för att förebygga bakterietillväxt under natten.

Fördelen med tandstickor

Tandstickor motverkar både karies och tandköttsinflammation på kort sikt och tandlossning på lång sikt. De kan även hjälpa mot dålig andedräkt eftersom det ofta beror på dålig rengöring mellan tänderna.

Tandstickor används även till att massera tandköttet vilket gör att blodcirkulationen ökar och tandköttet stärks, och de är även lätta att använda spontant lite då och då. De passar extra bra till personer med lite större mellanrum mellan tänderna eller till de som har tillbakadraget tandkött och fördjupade tandköttsfickor.

Det är bra att använda tandstickan innan tandborstning så att fluoret från tandkrämen kan verka även mellan tänderna.

Hur viktigt är det att komplettera tandborstningen?

Varje tand har fem ytor men tandborsten rengör bara tre av dem. Bakterier mellan tänderna är den främsta orsaken till tandköttsproblem och karies. Därför är det viktigt att hålla rent mellan tänderna och längs tandköttet.

Tänk på att förebyggande tandvård är den bästa tandvården. Vill du vara snäll mot dina tänder (och din plånbok!), ta då hand om dina tänder på bästa sätt genom att förebygga problem. Det är aldrig för sent att börja!

Plackers Gentle Picks

Plackers nya tandstickor har ett böjt skaft vilket gör att de anpassar sig efter hela munnen och når även de bakre tänderna. De rengör effektivt och skonsamt och det ingår en smart förvaringsask som är perfekt att ha med sig i väskan.

Plackers Gentle Picks

Innehållet sponsras av Plackers.

Text: Lisa Sjögren

av Moa Wikström Kommentera

Behöver du testa dig för klamydia?

09:36 - 26 sep, 2017 0 mvc Infektioner

Klamydia är den vanligaste sexuellt överförda bakterieinfektionen. Barnmorskan Jenny Kugelberg hjälper oss att berätta hur du skyddar dig, hur och var du kan testa dig samt vilka följder obehandlad klamydia kan få.

lila blommor på äng

Klamydia är en bakterie som smittar vid oskyddat samlag. Bakterierna trivs i slemhinnorna i slidan, urinröret och analen. De finns också i sperma och slidsekret, därför sprids klamydia både vid oskyddade slidsamlag och anala samlag. Enda sättet att skydda sig är genom att använda kondom eller femidon (kvinnlig kondom).

Det finns en vetenskaplig osäkerhet om klamydia kan överföras från könsorganet till munnen.

– Även om det är ovanligt att få klamydia i halsen vid oralsex så ska du skydda dig då också för att vara helt säker på att inte bli smittad, säger Jenny Kugelberg, legitimerad barnmorska och enhetschef på Nacka, Tyresö och Gullmarsplans Barnmorskemottagningar.

Du kan aldrig få klamydia spontant eftersom bakterierna inte kan överleva i luften. De kan heller inte smitta via kläder, toaletter eller handdukar.

gröna små blad

Du kan ha klamydia utan att känna det

Det viktigt att testa dig om du haft sex utan kondom med en ny eller tillfällig partner. De flesta som får klamydia känner inga symtom, men om de finns kommer dem oftast en till två veckor efter smittotillfället.

– Vanligast är att det svider när du kissar och att du har annorlunda flytningar, säger Jenny. Kvinnor kan få ont i nedre delen av magen och blodtillblandade flytningar. Män kan få ont i pungen och flytningar från urinröret. Har du haft anala samlag kan du också få flytningar från analöppningen.

Om du inte behandlar din klamydia

Om du är kvinna med klamydia och inte behandlar den, kan du få äggledarinfektion och få svårigheter att bli gravid. Obehandlade män kan få bitestikelinflammation, prostatainflammation, urinledarinflammation och ha svårare att göra någon gravid.

Om du är gravid och har klamydia kan infektionen smitta till barnet under förlossningen. Det är vanligt att barnet får infektion i ögon och lungor som följd.

stor rosa blomma

Testa dig för klamydia

Du kan testa dig som tidigast en vecka efter misstänkt smittotillfälle. Testar du dig för tidigt kan det hända att det inte finns tillräckligt med bakterier än och att provsvaret inte ger ett säkert resultat.

– Hur och var testet tas beror hur du haft sex, säger Jenny. Har du haft ett slidsamlag behöver du lämna ett urinprov och kvinnor tar även med en tops som hon snurrar mot slidväggen. Har du haft analsex tas provet med en bomullspinne från ändtarmen.

Provet skickas sedan till ett laboratorium som gör en analys och provsvaret tar cirka en vecka att få. Om det visar sig att du har klamydia kontaktar mottagningen dig och ger dig recept på antibiotika som du sedan hämtar ut på valfritt apotek. Under din behandling bör du undvika samlag och oralsex, och om du har sex måste du använda kondom.

grönt blad

Här kan du testa dig för klamydia

Att testa sig kan du göra på de flesta barnmorskemottagningar. Oftast kan du komma när de har öppen mottagning, så kallat drop-in, eller genom att boka en tid. Det går också att testa sig på vårdcentraler, ungdomsmottagningar, hud- och könsmottagningar och RFSU-kliniker.

– Du kan också göra ett test hemma som du kan köpa på apotek eller beställa gratis från ditt landstings hemsida, säger Jenny. Men tänk på att de test du kan göra hemma endast kan visa om du har klamydia i slidan eller urinröret.

Om du beställer hem ett test och det visar att du har klamydia måste du kontakta en mottagning för behandling och smittspårningssamtal.

Här kan du se landstingets alla barnmorskemottagningar i Stockholm

gul blomma

Klamydia lyder under smittskyddslagen

Eftersom klamydia är en könssjukdom som smittar lätt och kan ge allvarliga följdsjukdomar omfattas den av smittskyddslagen. Det innebär att alla som misstänker att de har klamydia måste lämna klamydiaprov och om provet är positivt måste du lämna uppgifter om vilka du haft sex med. Det görs till en smittspårare som sedan kontaktar den eller de partners du haft sex med. Den du haft sexuell kontakt med får inte veta vem som lämnat uppgifterna. Här kan du läsa mer om vad som gäller.

Borde du testa dig? Både provtagningen och medicin är gratis, så hellre testa dig en gång för mycket än en gång för lite!

Källor: https://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Klamydia/