Nytt på bloggen

Visdomständer - Tänderna längst bak i munnen

15:18 - 09 aug, 2017 0 tandvård

När visdomständerna växer fram brukar det göra ont och du kan få en infektion om du inte borstar ordentligt. Men när kommer visdomständerna egentligen? Och får alla visdomständer?

Tand med två rötter

Vuxna människor har vanligtvis totalt 32 tänder; 16 tänder i överkäken och 16 tänder i underkäken. Tänderna längst bak i varje käke kallas för visdomständer. De brukar bryta fram vid 18-25 års ålder och växer ofta till och från under flera år. När en tand bryter fram uppstår ofta en tillfällig irritation i tandköttet runt om tanden, och det kan värka samt vara lite svullet.

Det är lätt att en visdomstand blir inflammerad när den växer upp eftersom det kan vara svårt att hålla rent längst bak i munnen. Då kan det var bra att besöka tandläkaren eller tandhygienisten så att de spolar rent runt tanden.

Får alla visdomständer?

Vissa personer får inga visdomständer som byter fram. Det beror på att personen saknar tandanlag för en eller flera tänder. Man kan också att ha fler tandanlag än vanligt och då kan en extratand växa upp.

Om det inte finns plats i käken

Det finns flera olika problem som kan uppstå i och runt om en visdomstand. Ett vanligt problem är att det inte finns någon plats kvar i käkarna där visdomständerna ska komma upp och då kan de andra tänderna påverkas negativt. Under tonåren kan tandläkaren använda sig av röntgen för att förutsäga om någon visdomstand kommer leda till problem i framtiden.

Ett annat problem som kan uppstå är om en del av tandens tuggyta täcks av tandköttet. Det gör att när du biter ihop kan en tand i motsatta käken irritera tandköttet så att det blir ett bitsår. Det händer oftast i underkäken.

Glatt leende

När ska jag söka hjälp?

Om du har en visdomstand som ställer till mycket problem kan du behöva ta bort den. Då dras den ut med tång eller opereras bort, självklart får du lokalbedövning och smärtstillande innan.

Upplever du problem med en eller flera visdomständer bör du uppsöka hjälp om du:

• Får ont i tanden
  • Får svårt att gapa
  • Får feber
  • Blir svullen i kinden eller tandköttet

Text: Moa Wikström

av Moa Wikström Kommentera

Undvik uttorkning vid sommarträningen!

13:58 - 06 jul, 2017 1 Träning

Att träna ute i solen är riktigt härligt, men du kommer väl ihåg att dricka ordentligt när det är varmt ute? Under fysisk aktivitet svettas du nämligen extra mycket. Därför ger vi dig tips på hur mycket som är lagom att dricka innan, under och efter träningen.

löpträning-ute-sommar

Vätskans funktioner i kroppen

Ungefär 60-70 % av vår kroppsvikt består av vätska och den behövs i de flesta av kroppens funktioner. Blod transporterar syre, hormoner och näringsämnen till kroppens vävnader, och överskotts- och slaggprodukter transporteras från celler till njurar och lever. Vätska fungerar också som stötdämpare i ryggrad och hjärna samt som smörjmedel i leder och vävnader. Förutom detta så reglerar vätskan också kroppstemperaturen vilket gör att vi börjar svettas vid överhettning. När vi tränar bildas massor med överskottsvärme samtidigt som musklerna arbetar. Värmen måste vi sedan bli av med och det sker genom att vi svettas.

En vuxen person brukar ungefär behöva dricka 1,5 liter vatten per dag och få i sig 0,5 liter via maten. Men det är väldigt individuellt eftersom det bland annat beror på vad du väger och hur mycket du svettas.

Hur vet jag om jag dricker tillräckligt?

Generellt sett är det bra att tänka på att dricka när du är törstig. Du kan också hålla koll på urinens färg. Om den är genomskinlig dricker du tillräckligt, men om den är starkt färgad behöver du dricka mer.

Huvudvärk och trötthet är också vanliga symptom på vätskebrist. Om du tränar och om det dessutom är varmt ute, så kan du behöva dricka mer än du tror. Många elitidrottare har därför drickscheman för att inte glömma bort att dricka.

löpträning-ute

Uppladdning

Det är bra att dricka innan träning för att undvika uttorkning under träningspasset. Ungefär två timmar innan passet kan du dricka ungefär 5 dl vatten. Då hinner cellerna ta upp vätskan och överbliven vätska hinner kissas ut innan passet. Ska du träna högintensivt i över en timme kan du dricka 2-3 dl vatten 10-20 minuter innan passet. Den mängden leder inte till urinbildning eftersom njurarnas aktivitet stängs ner under fysisk aktivitet.

Påfyllnad under träningen

Det rekommenderas att dricka var 10-20 minut under träning beroende på hur mycket du svettas. Tränar du på gym är det lätt att ha med sig en vattenflaska. Om du däremot springer utomhus kan du ha ett vätskebälte så att du kan fylla på med vätska regelbundet.

Återhämtning efter träningen

Efter träningen fortsätter kroppen att förbruka mer vatten än vanligt. Därför är det viktigt att dricka efter träningen för att inte drabbas av uttorkning. Tränar du på kvällen utan att dricka ordentligt efteråt försämras återhämtningen och det är också dåligt för proteinsyntesen. Efter träning kan det vara bra att dricka sportdryck eftersom det innehåller natrium, vilket hjälper kroppen att behålla vätskan i kroppen.

av Moa Wikström Kommentera

Tanka solens vitaminer i sommar!

13:33 - 06 jul, 2017 0 Hälsa

Vi behöver solljus för att kunna bilda D-vitamin. Samtidigt kan för mycket exponering av solen göra att vi bränner oss och leda till att vi får rynkor, och i värsta fall, hudcancer. Så hur ska du tänka när du är i solen? Som med det mesta så är lagom bäst och här reder vi ut vad lagom innebär!

sol-himmel-moln

Vad är D-vitamin och varför behöver vi det?

D-vitamin bildas när solen lyser på huden och det påverkar effekten av hundratals gener i de flesta av kroppens celler. Därför kan det påverka hälsan på många olika sätt. Allt mer forskning tyder på att D-vitaminbrist har en roll i en mängd av sjukdomar. Det gäller bland annat sjukdomar som vinter- och vårdepression, infektionssjukdomar, cancer, hjärtsjukdomar, autism och övervikt. Många svenskar har D-vitaminbrist, speciellt under vintern och våren, och de som drabbas värst är mörkhyade och de som undviker solen.

Hur lång tid tar det för huden att bilda D-vitamin?

En tumregel är att om du är i stark sol i 15 minuter med mycket bar hud och utan solskydd så har du bildat D-vitamin som räcker i flera dagar. Efter detta stängs produktionen av D-vitamin av även om du solar längre. Tiden du bör vara i solen varierar dock beroende på vilken hudtyp du har. Ju mörkare hy du har desto längre tid tar det att bilda D-vitamin. Det viktiga är att vara i solen en stund varje dag, men samtidigt undvika att bränna dig.

sol-kväll-brygga

Tillskott av D-vitamin under vinterhalvåret

Vi får lätt brist på D-vitamin i Sverige eftersom solen bara är stark nog mitt på dagen under sommarmånaderna. Många jobbar också inomhus på sommaren och varningar för hudcancer har lett till solskräck för många. Därför rekommenderas det att ta tillskott på 50 mikrogram (2000 IE) om dagen under vinterhalvåret. D-vitamin är både billigt och säkert och kan förebygga flera sjukdomar. Vissa livsmedel som fisk, ägg, mjölk och margarin innehåller D-vitamin men tyvärr inte i tillräckliga mängder.

Var i solen lagom mycket

Majoriteten vill nog ändå passa på att vara i solen så mycket som möjligt och då är det viktigt att skydda sig för att inte bränna sig. Det bästa skyddet mot solen är att hålla sig i skuggan mellan klockan 11-15 när solen är som starkast och att skydda sig med kläder, hatt och solglasögon. Solskyddsfaktor är ett bra komplement där kläderna inte täcker. Problemet är att täckande kläder och solskyddsfaktor gör att vi inte tar upp tillräckligt med D-vitamin. Därför är ett alternativ att vara i solen en liten stund innan du smörjer in dig, så att du hinner få den D-vitamin du behöver. Hur länge det är beror på din hudtyp.

Så passa på att tanka D-vitamin nu i sommar så att du bygger upp ett förråd inför hösten och komplettera sedan med tillskott under vinterhalvåret!

av Moa Wikström Kommentera

Precis fått veta att du är gravid?

08:47 - 26 jun, 2017 0 mvc

Att få ett positivt svar på graviditetstestet kan kännas omtumlande och om du bestämt dig för att behålla barnet kanske du inte vet vad nästa steg är. Tillsammans med Birgitta Skarlöv, Leg. Barnmorska och ägare av Privata Barnmorskor, ger vi dig informationen du behöver så att du har koll på de kommande graviditetsveckorna!

"Första gången är det en resa som är både spännande och skrämmande, det är både plus och minus, men framförallt är det plus om man som barnmorska hjälper kvinnan till det!" - Birgitta Skarlöv

Man och kvinna håller på gravid mage

Första steget efter du ”plussat”

Så snart du fått veta att du är gravid kan du kontakta en barnmorskemottagning för att boka ett inskrivningssamtal. Inskrivningen på barnmorskemottagningen sker oftast i graviditetsvecka åtta till tolv men ibland tidigare, och vid inskrivningssamtalet är det bra om din partner är med. På inskrivningstiden får ni sedan träffa en barnmorska som förhoppningsvis blir den barnmorska som följer er under graviditeten.

– Hos oss på Privata Barnmorskor är vi väldigt strikta med att det är den barnmorska som skriver in som också följer patienten under hela graviditeten, säger Birgitta Skarlöv. Jag tycker att kontinuitet är jätteviktigt för kvinnan eftersom man inte ska behöva upprepa sin historia varje gång, utan ska kunna få en relation och ett förtroende för barnmorskan.

Vid inskrivningstillfället tas blodprover, din vikt kontrolleras och ni pratar om livsstilsfrågor såsom rökning, motion, kost och alkohol. Barnmorskan frågar också om eventuella sjukdomar och om du tar några mediciner. Om behov finns kan du även få träffa en läkare för en gynekologisk undersökning.

All mödravård i Sverige är frivillig och kostnadsfri och alla barnmorskemottagningar arbetar efter ett basprogram, riktlinjerna kan dock variera över landet. I Stockholm är det fritt vårdval och det innebär att du själv väljer var du vill få din mödravård, och vill du kan du byta mottagning under graviditeten om du inte är nöjd.

gravid kvinna

Olika typer av fosterdiagnostik

Vid ditt inskrivningssamtal pratar barnmorskan också om fosterdiagnostik. Fosterdiagnostik är olika tester och undersökningar som ger information om fostret i magen. Med ultraljud, KUB, NIPT, fostervattenprov och moderkaksprov kan du få veta om fostret har vissa avvikelser eller sjukdomar.

KUB är en kombinerad ultraljuds- och blodprovsanalys som görs för att se om det finns en eventuell kromosomavvikelse hos fostret. KUB görs vanligtvis mellan vecka 11-13.

– KUB-testets ger svar på trisomi 21, 18 och 13, säger Birgitta. Det ger ganska bra säkerhet men är inte alls lika säker som NIPT. Bastestet när man gör NIPT har 99 procents säkerhet på de tre trisomierna och då kollar man också alla könskromosomer och barnets kön.

NIPT, Non-Invasive-Prenatal-Test, är ett enkelt blodprov som tidigast görs vecka 10+0 men kan också tas senare under graviditeten. NIPT mäter det fria DNA som den gravida kvinnan har i sitt blod under dessa veckor. Innan du kan göra NIPT måste du ha gjort ett ultraljud för att se hur många foster det är och för att beräkna barnets ålder, det vill säga vilken graviditetsvecka du är i. Landstinget subventionerar all fosterdiagnostik förutom NIPT. Men om du gör ett KUB-test och ultraljud som visar att du har en hög risk med exempelvis trisomi 21, så kan du få göra NIPT på landstingets bekostnad.

Mellan vecka 18-20 görs RUL, rutinultraljud, då scanning sker av barnets alla inre organ. Scanningen görs för att upptäcka eventuella allvarliga missbildningar. Vid RUL kan man också oftast se barnets kön och du kan få ett säkrare BP-datum, beräknad förlossningsdag.

växt i sand

Remiss till en ultraljudsmottagning

Fosterdiagnostiken görs på en ultraljudsmottagning och för att komma dit behövs remiss, annars måste du själv betala för besöket. Barnmorskan kan ge exempel på vart du kan gå och du väljer själv till vilken mottagning du vill att barnmorskan ska skicka remissen. Det är vanligt att välja en mottagning som ligger närmast hemma eller jobbet.

– Du går till en ultraljudsmottagning där det jobbar ultraljudsbarnmorskor, säger Birgitta. Barnmorskorna som har ultraljudsutbildning utför ultraljuden, KUB-testet och Rutinultraljudet. Om det finns en speciell indikation kan du behöva gå till ett läkarhus där läkarna utför ultraljudet.

modell bebis i mage

Hur ofta träffar jag barnmorskan under graviditeten?

Under graviditeten gör du flera besök på barnmorskemottagningen och din partner är välkommen vid alla besök. Hur täta kontroller som görs under graviditeten varierar något mellan de olika landstingen och också om du är förstföderska eller omföderska.

– Förstföderskor träffar barnmorskan var tredje vecka fram till vecka 32-33, sedan varannan vecka, och i slutet varje vecka om det behövs, säger Birgitta. Omföderskor kommer lite glesare. Hur ofta vi träffas beror då på vad de har för behov, om de är friska eller sjuka, och hur oroliga de är.

Blodtrycket kontrolleras vid varje besök och urinprov tas ett par gånger under graviditeten. Om du har högt blodtryck lämnas urinprov vid varje besök. Blodprov tas också vid cirka fem tillfällen för att till exempel mäta ditt blodsocker och järnvärde.

Ungefär från vecka 20 brukar barnmorskan även lyssna på barnets hjärtslag vid besöken. Från vecka 24 mäts livmoderns tillväxt, det så kallade SF-måttet, för att se så att se så att barnet växer som den ska. Efter vecka 25 kontrollerar också barnmorskan barnets läge i livmodern och mot slutet av graviditeten kontrolleras det att barnet har vänt sig och ligger med huvudet nedåt.

gravidmage

Föräldrastöd under graviditeten

Under graviditeten får du och din partner stöd av barnmorskan att förbereda er inför förlossningen och föräldraskapet. Mottagningen kan ordna så att ni får träffa andra föräldrar och det kan ske i föräldragrupper eller i form av föreläsningar. Där får ni information om förlossningens start och dess olika skeden, smärtlindringsalternativ och om vad som händer i kroppen under förlossningen. Man tar också ofta upp amning, information om det nyfödda barnet och föräldraskapet. En del barnmorskemottagningar ordnar också träffar som riktar sig speciellt till blivande pappor/partners.

– Många barnmorskemottagningar har FUB, föräldrautbildning, vid ett tillfälle och kanske då en eftermiddag, säger Birgitta.

Andra kurser som barnmorskemottagningen arrangerar eller kan ge information om är bland annat gravidmassage, gravidyoga eller profylaxkurser där man bland annat tränar på andnings- och avslappningstekniker.

blommor

Att välja förlossningsklinik

Tidigast i graviditetsvecka 25 (24+0) väljer ni i samråd med barnmorskan, vilken förlossningsklinik som ni vill föda på. Barnmorskan kan se hur beläggningen ser ut på förlossningsklinikerna i området och utifrån det ge er en rekommendation.

– Vi har fritt vårdval vilket betyder att föräldraparet själva får välja vilket sjukhus de vill föda på, säger Birgitta. När de gjort sitt val listar vi dem på förlossningskliniken som de har valt.

Fria vårdval gäller inom den offentligt finansierade vården, det vill säga vårdenheter som drivs av landsting eller privata vårdgivare som har vårdavtal med något landsting. Men även om du valt en förlossningsklinik kan du bli tvungen att åka till en annan mottagning om vårdgivaren inte har kapacitet att ta emot dig.

– Om du till exempel är listad på ett ställe och det är fullt när du ska föda, då är det deras skyldighet att skaffa dig en plats på en annan förlossningsklinik. Det finns då en koordinator som har koll på vilka platser som finns runtomkring.

vita blommor

Efter att barnet är fött

Barnmorskemottagningen ansvarar för mamman i 16 veckor efter förlossningen. Under de veckorna har barnmorskan och du framförallt ett samtal om förlossningen, så kallat postpartumsamtal, där ni går igenom hur förlossningen gick och hur din upplevelse var av den. Det görs för att kunna förhindra eventuell förlossningsdepression.

8-10 veckor efter förlossningen görs också en gynekologisk efterkontroll då barnmorskan känner på bäckenbotten, kollar bristningar och förskriver preventivmedel om du vill ha det.

– Eftervården på barnmorskemottagningen brukar oftast bara vara i åtta veckor för då brukar de allra flesta kvinnor vara friska, säger Birgitta. Två besök efter förlossningen brukar räcka men det finns ju kvinnor som måste gå flera gånger.

Barnet tar barnavårdscentralen hand om. När ni kommit hem med bebisen kontaktar ni den BVC som ni har valt. Om det är ert första barn kommer de hem på besök, annars får ni komma till BVC-mottagningen. Här kan du läsa mer om BVC!

nyfödd bebis

Text: Moa Wikström

av Moa Wikström Kommentera

Veckans 5 tips – så stressar du ner inför semestern!

14:02 - 15 jun, 2017 1 Psykisk hälsa

Inför sommaren och semestern är det många som känner sig stressade för att hinna klart med allt jobb, trots att vi egentligen borde varva ner innan ledigheten. Magnus Sjöström, legitimerad psykoterapeut på SjöströmSvebeck AB, delar här med sig av sina fem bästa tips på hur du kan stressa ner inför semestern!

Tips 1: Undvik att öka tempot på jobbet

Många ökar tempot på jobbet innan semestern, men det bästa är att göra det motsatta! Ökat tempo leder ofta till slarv vilket spär på stressen ännu mer och skapar en ond cirkel.

Jobb-dator

Tips 2: Stressa ner tillsammans

Lever du i en relation är det bra att stödja varandra i att varva ner och återhämta sig. Är ni båda stressade kan det tyvärr lätt smitta av sig på varandra och skapa mer stress.

stressa-ner-tillsammans

Tips 3: Glöm inte motionen

Gå ut och gå eller jogga i ett lugnt tempo på morgonen, gärna i grönområden. En rofylld start på dagen gör att du känner dig lugnare och mer fokuserad på jobbet under resten av dagen.

motion-naturen

Tips 4: Peppa dig på morgonen

Efter morgonpromenaden är det bra att ta några djupa andetag och säga några peppande ord till dig själv inför dagen. Lugn, ro och glädje är effektiva stressdödare!

kvinna-mindfulness

Tips 5: Träna på att leva i nuet

Gå ut i naturen, sträck på dig och öppna ögonen. Se, lyssna och känn dofterna! Genom att vara uppmärksam och använda dina sinnen utan att tänka på något speciellt kan du finna ro och harmoni.

skog-natur

Lycka till!