Nytt på bloggen

Pollensäsongen är här!

09:37 - 24 apr, 2017 0 Övrigt

Blommande björkar och doften av nyklippt gräs är för de flesta positiva tecken på att den varma årstiden är på ingång. Men för allergiker kan det istället innebära jobbiga symptom som kliande, rinnande ögon och näsa, trötthet och huvudvärk. För den som är drabbad är det bra att veta att det finns behandling att få och det finns också saker man själv kan tänka på för att underlätta besvären.

gräs-allergi

Vem blir allergisk mot pollen?

Pollenallergi, eller hösnuva som det också kallas, är den vanligaste formen av allergi. Det har dessutom ökat de senaste 20 åren och idag är var femte svensk drabbad. Allergin utvecklas när immunförsvaret överreagerar vid kontakt med pollen. Det är fortfarande oklart vad som orsakar pollenallergi men du har större risk att få det om din ena eller båda föräldrarna är drabbade. För de flesta kommer de första symptomen i barndomen eller i tonåren men besvären minskar ofta med åldern.

När börjar pollensäsongen?

Pollensäsongen varierar från år till år men den kan börja så tidigt som i slutet på februari och hålla i sig ända till början på september. När du får besvär beror på vilken/vilka sorters pollen du är känslig mot eftersom olika pollentyper blommar vid olika tider på året. Tidig vår brukar al och hassel blomma medan björk, alm och ek blommar senare på våren. Under sommaren får de som är allergiska mot gräspollen mest problem. Det är vanligast att vara allergisk mot björkpollen och gräspollen.

kvinna-nyser-allergi

Symptom vid pollenallergi

Symtomen på pollenallergi kan likna en vanlig förkylning med rinnsnuva eller täppt näsa, men det finns vissa skillnader. Vid allergi får du inte feber eller ont i halsen (men klåda i halsen kan förekomma) och besvären återkommer varje år och kan hålla i sig i flera veckor. Vid allergi kan du också, till skillnad från förkylning, få besvär från ögonen som då kan klia och rinna. Du kan också få huvudvärk och känna dig trött när det är som mest pollen i luften.

Vilken behandling finns?

Det finns receptfria läkemedel som allergitabletter och nässpray med kortison som du kan använda om du har milda besvär. Har du kraftigare besvär är det bättre att gå till läkaren för att göra en allergiutredning och få receptbelagda läkemedel som är mer effektiva. Har du riktigt svåra symptom kan du även bli erbjuden en allergivaccination.

Om du får hosta och retningar i luftvägarna kan det tyda på att du har astma. Då är det viktigt att söka läkarhjälp eftersom obehandlad astma kan leda till långvariga besvär från luftrören. Ungefär en tredjedel av alla pollenallergiker utvecklar astma.

pollen-allergi

Vad kan jag göra själv?

Det finns några saker du kan tänka på utöver medicinering:

• Om du vill vädra eller motionera ute, gör det helst på morgonen, kvällen eller efter att det regnat eftersom pollenhalten i luften är lägre då.
  • Det är bra att försöka vara inomhus på blåsiga dagar eftersom blåsten gör att pollen lättare sprids i luften.
  • Håll rent i sovrummet, byt lakan ofta och duscha och tvätta håret innan du lägger dig så att du inte tar med pollen till sängen.
  • Torka inte tvätten utomhus.
  • Undvik kontakt med husdjur eftersom de ofta har pollen i pälsen.
  • Klipp gräset innan det gått i blom och undvik nyklippt gräs.

av Moa Wikström Kommentera

Allt du behöver veta om barntandvård

08:58 - 21 apr, 2017 0 tandvård

Har du koll på det här med barntandvård? Tillsammans med vår kund Dentalkompaniet ger vi dig information du behöver!

Tandläkare på Dentalkompaniet
Tandläkare på Dentalkompaniet

Första besöket i tandläkarstolen

Första besöket hos tandläkaren bör ske senast vid tre års ålder för att kontrollera att alla tänder kommer fram som de ska. Då får också föräldrarna viktig information om hur de kan hjälpa barnet på bästa sätt och därigenom förebygga problem i munnen.

Efter det första besöket kallas barnet till regelbundna tandvårdsundersökningar minst vartannat år. En del barn och ungdomar har större behov av tandvård och kallas därför oftare.

– Här på Dentalkompaniet gör vi en individuell bedömning om frekvens och stödbehandling, säger legitimerad tandläkare Hans-Olof Örnerfeldt. De flesta barn hos oss går till tandläkaren varje år för kontroll.

Barn borstar tänderna

Lista ditt barn hos en tandläkare

När barnet har fyllt tre år kan man som förälder själva välja var man vill att sitt barn ska få tandvård. Då listar man sitt barn hos en tandläkarmottagning och barnet kallas då regelbundet för tandvård utan att man behöver hålla koll på det.

Om man inte aktivt väljer en tandläkare blir barnet kallat av den tandläkare som har ansvar för alla patienter i området där man bor. Det går att lista sitt barn hos en tandläkare vid ett senare tillfälle i livet.

Gratis barn- och ungdomstandvård i Sverige

Vanlig barn- och ungdomstandvård är gratis i Sverige fram till den sista december barnet fyller 21 år. Det gäller både hos privata tandläkare och hos Folktandvården, vissa landsting och regioner kan dock ge fri tandvård i ytterligare något år. Efter att den fria tandvården upphör kan man göra en överenskommelse med tandläkaren om att bli kallad regelbundet, men då är besöken inte längre kostnadsfria.

Mjölktänder på barn

Specialisttandvård för barn och ungdomar

Ibland kan barnet behöva specialisttandvård och då kan det kosta att få den. Till specialisttandvård behövs oftast remiss. Ett vanligt exempel på specialisttandvård är tandreglering med hjälp av tandställning.

– Vi kontrollerar fortlöpande barnets bettutveckling och vid 8-års åldern brukar man se om tandreglering kommer att bli aktuellt, säger Hans-Olof. Tandregleringen startas sedan när alla permanenta tänder har brutit fram fullt ut, vilket oftast är vid 14-års ålder.

Här kan du läsa mer om tandreglering.

Gör tandläkarbesöket till en positiv upplevelse för barnet

För att besöket i tandläkarstolen ska bli till en positiv upplevelse är det viktigt att gå till en trevlig klinik som har ett bra bemötande mot barn. Det är också viktigt att det vid eventuella åtgärder i munnen på barnet sker utan stress, smärta och rädsla.

– Vi på Dentalkompaniet försöker att ha direkt kommunikation med barnet så att barnet involveras, känner delaktighet och trygghet, säger Hans-Olof. Vi märker också att den lilla presenten efteråt gör storverk!

Här kan du se tandvårdsmottagningar som erbjuder barntandvård!

Smurf borstar tänderna

Text: Moa Wikström

av Moa Wikström Kommentera

Funderar ni på att gå i parterapi?

08:56 - 10 apr, 2017 0 Psykisk hälsa

Anneli Ahlmér är legitimerad psykoterapeut och en av få i Stockholm som använder den evidensbaserade terapiformen Emotionellt Fokuserad Terapi (EFT) för par. Här berättar hon mer om terapiformen och varför hon tycker att den är så bra.

Parterapi hos leg psykoterapeut

Varför går man i parterapi?

Varför man som par väljer att gå i terapi kan bero på olika orsaker men grunden är alltid att ingen av parterna mår bra i den nuvarande relationen. Det kan vara att man grälar ofta, att man krigar i det tysta eller att otrohet kommit emellan.

– Det jag hör och ser hos alla är att de tappat kontakten med varandra på ett djupare plan, säger legitimerad psykoterapeut Anneli Ahlmér. Det gör dem otrygga och otrygghet får oss att känna och agera på ett sätt som blir skrämmande för den andre.

Enligt Anneli så innehåller alla par i kris två roller; den som driver på och den som drar sig tillbaka. Den som driver på tycker sig inte bli känslomässigt mött och känner sig därför övergiven. Och den som drar sig tillbaka vet inte hur hen ska göra för att få sin partner nöjd, blir därför kritiserad och känner sig då avvisad.

– Jag vet att båda agerar som de gör för att rädda relationen, säger Anneli. Det ser bara inte ut så från var och ens position.

EFT går ner på djupet

Anneli hittade terapiformer Emotionellt Fokuserad Terapi, EFT, efter att hon själv gått på parsamtal och upplevde då att det saknades en bra metod som gick mer på djupet.

– När jag separerade från mitt ex gick vi på parsamtal, säger Anneli. Jag tyckte det bara var ett krafs på ytan och mycket riktigt gick vi skilda vägar. Som legitimerade psykoterapeut tänkte jag "det måste finnas en bra metod någonstans i världen" och efter att ha letat hittade jag EFT.

EFT handlar om att bryta destruktiva, och hitta nya, samspelsmönster. Det är för att både hitta tillbaka till varandra, bli tryggare tillsammans men också för att fördjupa känslorna.

– Metoden sätter fingret exakt på orsaken till våra kriser: rädslan för att bli lämnad, övergiven eller avvisad, säger Anneli. Vi är ju skapta för att vara i relation, det ligger i vårt dna.

Blommor

Så fungerar EFT

EFT har sin grund i bland annat anknytningsteorin. Anknytningsteorin innebär enkelt uttryck att vi som spädbarn får en relation till våra föräldrar som präglas av trygghet eller otrygghet i olika grader. Det mönstret tar vi sedan med oss in i våra vuxna relationer och blir det otryggt i våra nära relationer kommer vi i gungning. Det känns då oerhört smärtsam och därför blir kriser ofta både jobbiga och hemska.

– Jag tycker att EFT kan användas vid alla former av relationsproblem eftersom de bottnar i känslor, säger Anneli. Däremot kan det vara kämpigare för en del och ta längre tid.

EFT-metoden är strukturerad i tre faser men där terapeuten och paren arbetar mycket med känslorna eftersom det är dem som styr oss och vårt beteende. Första fasen handlar om att dra ner på hettan och striden, paret måste börja samarbeta för att terapin ska komma någonstans.

– Det är den svåraste biten, för många pekar finger och vill att jag ska säga till partnern, säger Anneli. För om bara hen gör si eller så blir allt bra, men jag vet att båda samspelar i sin negativa dans. I andra fasen har det vänt och paren vågar erkänna sina rädslor och behov, och till sist stärker vi den nya, nära relationen.

En metod med vetenskapligt bevisad effekt

EFT är en av världens mest utvärderade metod för parterapi och är en av två metoder i världen med vetenskapligt bevisad effekt. Vetenskaplig evidens visar att 70-75 procent av paren får en bättre relation med EFT.

Terapimetoden är stor i USA och vissa länder i Europa, men i Sverige är det fortfarande få som lärt sig den. Anneli är dock väldigt positivt inställd till terapiformen och kommer fortsätta använda den.

– När paren känner att de faktiskt kan prata om allt, visa alla känslor och vara dem de är – då är det häftigt för en parterapeut!

Leg psykoterapeut Anneli Ahlmér

Om Anneli Ahlmér

Anneli Ahlmér är legitimerad psykodynamisk psykoterapeut som emellanåt använder kognitiva metoder (KBT). Anneli är även utbildad i affektiv korttidsterapi, councelling samt EFT-parterapi.

Anneli har haft privat psykoterapimottagning i snart 15 år på Södermalm i Stockholms innerstad.

Boka tid hos psykoterapeut Anneli Ahlmér!

Text: Moa Wikström

Vården.se firar 5 år!

10:34 - 06 apr, 2017 0 Om Vården.se

I veckan fyllde Vården.se 5 år och vi har därför passat på att intervjua Staffan Gustavsson, VD och en av grundarna till företaget, för att få veta hur bakgrunden till Vården.se såg ut och vad framtiden har att erbjuda.

Staffan-Gustavsson-Vården.se

Vården.se är Sveriges största privata söktjänst för vård och hälsa. Vi hjälper närmare 100 000 användare varje vecka att hitta rätt vårdgivare när de är i behov av vård. Det är viktigt för oss att själv ha möjlighet att göra ett aktivt val när det gäller sin vård. Tanken med Vården.se var att göra vården mer lättillgänglig och enklare för att på så sätt göra människor lite friskare.

– Det bästa med Vården.se är att vi verkligen kan göra skillnad, säger Staffan Gustavsson, VD på Vården.se. Vi kan på ett enkelt och smidigt sätt knyta ihop personer i behov av hjälp med någon som kan lösa det åt dem. Allt från att du vaknar upp med ryggskott till att du befinner dig i en livskris.

Grundandet av Vården.se

Idén till Vården.se kläcktes för många år sedan av Marcus Boström, Fredrik Söderlindh och Magnus Obel från det välrenommerade företaget EMG (Educations.com Media Group), mer känt för portaler som Stundentum.se, Utbildning.se och Gymnasium.se. De såg ett informationsbehov inom vården, precis som de identifierat inom utbildningsbranschen.

– Jag och min kompanjon Martin Palm fick för snart sex år sedan förfrågan om vi ville ta oss an denna fascinerande utmaning – och resten är historia, säger Staffan.

Stort kundfokus

Vården.se har från start haft ett stort kundfokus med transparens som ledord. Det har gett oss förmånen att ha väldigt långa och framgångsrika samarbeten med alla våra kunder. Många av våra kunder som var med från starten hjälper vi fortfarande idag. Vårt produktutbud har naturligtvis breddats sedan starten, mycket i samråd med våra kunder, och idag kan vi hjälpa dem med i stort sett hela deras digitala avtryck.

Kommande planer för Vården.se

På kort sikt vill vi på Vården.se fortsätta utveckla våra kundrelationer och skapa ett högt användarvärde. På lite längre sikt vill vi naturligtvis göra det möjligt för allt fler personer att bli hjälpta av vår tjänst i kombination med att vi fortsätter ha det fina samarbete vi har med våra trogna och nya kunder.

– Vi gör detta möjligt tack vare ett riktigt bra team där alla vill utvecklas, säger Staffan. Vi drivs av att hjälpa både våra kunder och användare, samtidigt som vi lyckas ha väldigt kul tillsammans.

Vården.se-logga

av Lisa Sjögren Kommentera

Glöm inte cellprovet!

16:08 - 30 mar, 2017 0 Övrigt

Kvinnor mellan 23-64 år får regelbundna kallelser till att gå på gynekologisk cellprovtagning. Med hjälp av Kristina Müller, chefsbarnmorska på BB Stockholm Family City, reder vi ut vad cellprovtagning egentligen innebär och varför det är så viktigt att gå på det.

bb-stockholm-family

Vad innebär gynekologisk cellprovtagning?

Ett gynekologiskt cellprov är ett prov som tas från livmodertappen vilket är den nedersta delen av livmoderhalsen. Provet tas för att kunna upptäcka eventuella cellförändringar som skulle kunna leda till livmoderhalscancer.

– Ungefär 95 av 100 prov är normala, alltså utan cellförändringar, säger Kristina Müller, chefsbarnmorska på BB Stockholm Family City. Om provet visar på cellförändringar får man en uppföljningstid hos en gynekolog för att utreda dem vidare.

De flesta cellförändringar är lättare förändringar som läker av sig själv, med en del behöver tas bort. Det brukar dock ta lång tid innan cellförändringar utvecklas till cancer, vanligtvis tio till femton år.

Hur går cellprovet till?

Provet tas under en gynekologisk undersökning av en barnmorska. Provet tas från två ställen, på livmodertappen med en plastspatel som stryks över livmodertappen för att få med lite celler samt med en liten borste i livmoderhalskanalen. Det går fort och brukar inte göra ont.

cellprov-drop-in-mottagning

Vem ska ta cellprov?

Kvinnor blir kallade mellan 23-64 års ålder. Var tredje år när du är mellan 23-49 och därefter var femte år upp till 64. Om du är över 50 år kan tiden mellan kallelserna variera lite beroende på var du bor i landet. Kallelsen skickas till den adress där du är folkbokförd och provet tas av en barnmorska på närmaste barnmorskemottagning.

– Du kallas till cellprovtagning en bestämd tid men önskar du byta tid eller val av mottagning går det bra att gå på drop-in på mottagningen du valt säger Kristina. Medtag bara kallelsen. Mellan fyra till sex veckor efter provtagningen får du svar på posten, oavsett om svaret är positivt eller negativt.

Vad beror cellförändringar på?

De flesta cellförändringar beror på en mycket vanlig virusgrupp som heter HPV - humant papillomvirus. Det finns över 100 sorters HPV-virus och några av dessa kan ge cellförändringar.

– Det finns idag ett vaccin mot HPV som är jättebra att ta, säger Kristina. Men även om du tagit vaccinet är det viktigt att gå på cellprovtagningar eftersom det inte skyddar mot alla virustyper som kan orsaka cellförändringar.

receptionist-patient

Varför är det viktigt att ta cellprov?

Att ta cellprov är frivilligt men det är en väldigt bra livförsäkring eftersom det tidigt kan visa om du har cellförändringar som kan utvecklas till livmoderhalscancer. Om du har den typen av cellförändringar så kan de enkelt tas bort genom en behandling där livmodertappens yttersta vävnad tas bort. Under behandlingen är du bedövad i livmoderhalsen eller får en lätt narkos och behandlingen påverkar inte förmågan att bli gravid i framtiden.

– Att gå och ta cellprov är alltså ett enkelt sätt att förebygga att livmoderhalscancer utvecklas, säger Kristina. Tack vare cellprovtagningen har livmoderhalscancer blivit betydligt ovanligare.

Här kan du gå och ta cellprov!

av Moa Wikström Kommentera

• Specialistläkarna Sergel City Jag hade artros i min stortå och en ortoped på en annan vårdinrättning dömde ut den och sa att steloperation var det enda som möjligt i mitt... - Marie Söderqvist
    • Corpus Kiropraktik Bra bemötande redan i telefon och på platsen. Väldigt proffsigt och kan rekommendera alla som har ont att gå hit. - Peter Jansson
    • Rosa Gynekologmottagning Älskar verkligen Rosa Gym! Lyhörd och fantastisk är hon! - Shada Naser
    • Vårdcentralen Södertull Kunnig , trevlig och hjälpsam personal. Bra lokaler och god information. - Marianne Edlund Nordström
    • Vårdcentralen Södertull Kunnig , trevlig och hjälpsam personal. Bra lokaler och god information. - marianne Edlund Nordström