Nytt på bloggen

4 vanliga frågor och svar om borrelia

| Borrelia, TBE, vaccination

Sol, värme och fästingar är något som hör till när våren och försommaren snart gör sitt intåg. Vanligtvis sträcker sig fästingsäsongen mellan mars och november, från det att temperaturen överstigit fem grader. För att undvika att drabbas av fästingburna sjukdomar så har vi här samlat viktiga frågor och svar om borrelia och TBE.

Det här behöver du veta om HPV och cellprov

| hälsa, sexuell hälsa

Du har säkert hört talas om HPV tidigare. Men vad vet du egentligen om viruset? Vi reder ut vad HPV innebär och vad du kan göra för att undvika att bli smittad.

Dr. Mikael om podcasten Utforska Vården: Tillsammans ökar vi kunskapen om vårdsystemet

| om Vården.se

Vi på Vården.se gör en storsatning med podcasten “Utforska vården med Dr. Mikael”. I podcasten, som du hittar där poddar finns, diskuterar vi vilken vård man har rätt till och hur det svenska sjukvårdssystemet fungerar. Vi ställde några frågor till Dr. Mikael för att ta reda på hur det ser ut bakom kulisserna till podcasten.

Premiär för vår podcast med Doktor Mikael!

| om Vården.se

Håll i er, för nu händer det! Det har blivit dags att presentera vår alldeles egna podcast med ingen mindre än Dr. Mikael Sandström. I första säsongen får ni lära er mer om vilken vård du har rätt till och hur sjukvårdssystemet fungerar. För att hitta rätt vård krävs kunskap, och det ger vi dig i vår podcast som har premiär idag, fredag 9 april.

När får jag vaccinera mig mot covid-19?

| coronavaccin, coronaviruset covid-19, vaccination

I Sverige inleddes vaccinationen mot covid-19 den 27 december 2020. Då omfattades främst personer på äldreboenden. Nu när det har gått flera månader är det många som undrar när det är deras tur att vaccineras. I det här blogginlägget svarar vi på vanliga frågor kring när du kan förvänta dig att få vaccin mot covid-19.

Vad är migrän med aura och hur lindrar man det?

| huvudvärk, migrän

Migrän finns i en mängd olika varianter och är idag en av Sveriges allra vanligaste folksjukdomar. Migrän kännetecknas av en intensiv och kraftig huvudvärk, men kanske har du också hört talas om migrän med aura?
I det här blogginlägget reder vi ut vad det innebär och vad man kan göra för att lindra besväret.

Vården.se och Almasoft samarbetar för att hjälpa tandläkare fylla tomma tider

| om Vården.se, pressmeddelande, tandvård

PRESSMEDDELANDE. Vården.se är Sveriges största samlingsplats för vård och hälsa. För att underlätta att vårdtagare enkelt ska kunna boka tid hos en vårdgivare via Vården.se, behövs integrationer med olika bokningssystem. Därför är vi mycket glada att berätta om samarbetet med Almasoft som gör det ännu enklare för vårdtagare att boka tid hos tandläkare. Därmed kan tandläkare enkelt fylla sina lediga tider.

Vanliga frågor och svar om sjukdomen endometrios

| hälsa, sexuell hälsa

Får du så pass smärtsam mensvärk att du behöver vara hemma från skolan eller jobbet? Då kan du ha sjukdomen endometrios. Men vad innebär sjukdomen och hur behandlar man den? Det reder vi ut i det här blogginlägget.

Vården.se lanserar listningsfunktion – Riddarens Vårdcentral först ut

| om Vården.se, pressmeddelande, vårdcentral

PRESSMEDDELANDE. Riddarens vårdcentraler i Stockholm blir de första att tillåta patienter att lista sig direkt via Vården.se, en så kallad tredjepartslistning. Vården.se är Sveriges största söktjänst inom vård och hälsa med över 1 400 sökbara vårdcentraler. Varje månad sker cirka 4 700 påbörjade listningar på Vården.se, vilket tyder på en stor efterfrågan hos besökarna. Nu gör vi det möjligt att lista sig direkt via Vården.se och först ut är de tre vårdcentralerna som tillhör Riddarens Vårdcentral.

5 enkla träningsövningar som lindrar din ischias

| Ischias, rehabilitering

Upplever du ibland smärtor i ryggen som strålar ända ner i benet? Det kan bero på att ischiasnerven blivit irriterad eller inflammerad. I det här blogginlägget listar vi våra bästa tips på hur du förebygger besvären.