Blogg

Nytt på bloggen

Kvinna som får injektionsbehandling.

Hur vet jag om sjuksköterskan är legitimerad när jag ska göra en skönhetsbehandling?

| Skönhet

Inom skönhetsbranschen har det uppdagats en del skandaler på sistone, där patienter fått dålig vård av personer som visat sig inte vara legitimerade. Men det är faktiskt ett lagkrav idag, att du ska vara legitimerad vårdpersonal för att kunna ge exempelvis fillers. Vi berättar hur du tar reda på om någon faktiskt är legitimerad!

Psykisk hälsa på schemat tack!

| Psykisk hälsa

Barn och unga mår sämre idag än vad de gjorde för 40 år sedan. Idag lider varannan ungdom i åldern 15-24 år av återkommande psykiska besvär. Det är något psykologen Siri Helle vill vända på. I Vårddjungeln berättar hon mer!

Ett barn som vickar på sin mjölktand.

Allt du behöver veta om mjölktänder

| Barn och Gravid, Tandvård

Mjölktänder är de små mjölkvita tänder vi får som barn. Men när kommer den första tanden? Hur många mjölktänder ska man egentligen få? Och när börjar man tappa mjölktänderna? Vården.se har samlat allt du behöver veta om mjölktänder!

Hur ändras högkostnadsskyddet för tandvård 2023?

| Tandvård

I Sverige har du möjlighet att få högkostnadsskydd om du gör kostsamma behandlingar inom tandvård. Men hur funkar det rent praktiskt? Och hur ändras högkostnadsskyddet för tandvård i år? Vi undersöker detta och guidar dig i högkostnadsskydds-djungeln!

Glöm inte bort tungan – så använder du en tungskrapa!

Att rengöra tänderna och hålla ordentligt rent i munnen är viktigt för din munhälsa. Du har säkert koll på att man bör borsta tänderna morgon och kväll – men hur ofta rengör du tungan? En tungskrapa är ett enkelt och effektivt sätt att skrapa tungan ren från bakterier och minska risken för beläggningar och dålig andedräkt!

En person häller upp munskölj för att skölja munnen.

Därför borde du använda munskölj

| Tandvård

Att skölja munnen kan inte ersätta tandborstning, men munskölj kan vara ett bra komplement för din munhälsa. Här kan du läsa allt om munskölj – fördelar med att munskölja, vad du ska tänka på när du köper munskölj och hur man egentligen går till väga för att skölja munnen på ett effektivt sätt!

Eltandborste eller vanlig tandborste?

| Tandvård

Alla vet hur viktigt det är att borsta tänderna för att upprätthålla en bra munhälsa. Men vilken tandborste ska man välja? Är en eltandborste bättre än en vanlig tandborste? Vi tar upp de vanligaste funderingarna!

Bild på ett konstgjord hjärta.

5 skäl till varför du bör göra en ultraljudsundersökning av hjärtat hos Hjärtcentrum

| Nytt på Vården.se

Ultraljud av hjärtat, eller ekokardiografi som det också kallas, är en undersökning som kan ge viktig information om hjärtats funktion. Här har vi tillsammans med Hjärtcentrum sammanställt allt du behöver veta om hjärtundersökningen.

Fötter som plaskar i en vattenpöl.

Vad är RLS – 6 tips för att lättare sova med restless legs syndrome

| Nytt på Vården.se

Sjukdomen RLS förekommer hos 1,9 till 4,6 procent av befolkningen, men symtomen för RLS finns hos upp till hela 15 procent! Ändå vet få vad RLS betyder – därför har vi på Vården.se sammanställt det du behöver veta.

Person som sover i en säng.

Sömnstörningar? 4 anledningar till varför du borde göra en sömnapnéutredning hos Sömncentrum!

| Nytt på Vården.se

En sömnapnéutredning kan visa om du lider av andningsuppehåll medan du sover, så kallad sömnapné. Idag finns det effektiv behandling mot både sömnapné och snarkning. Här har vi tillsammans med Sömncentrum sammanställt allt du behöver veta om sömnapnéutredning.