Nytt på bloggen

Fem enkla sätt att hitta glädje i vardagen

| psykisk hälsa

Alla vill vara lyckliga och må bra. Men ofta stirrar vi oss blinda på saker som karriär, prylar eller pengar och missar då de små sakerna i vardagen som är minst lika viktiga för att vi ska känna oss glada. I det här inlägget fokuserar vi därför på att försöka hitta de små glädjeämnena i livet och listar fem konkreta tips på vad du själv kan göra för att känna dig lite gladare, varje dag.

Så söker du vård i mobilen

| digital vård, nätläkare

Med tanke på att kräksjuka, säsongsinfluensa och det nya coronaviruset härjar så kan det vara både snabbare och mindre risk för smittspridning att besöka en läkare digitalt. Hos en nätläkare kan du få hjälp direkt via din mobil.

Stort intresse för coronaviruset under februari

| pressmeddelande, vårdbarometern

PRESSMEDDELANDE. I vårdbarometern för februari 2020 tog vi tempen på hur svenskar sökte efter vård på nätet.

Coronaviruset – listan för dig som vill veta mer

| Coronaviruset covid-19

I takt med att coronaviruset sprider sig, är det många som har frågor kring hur farligt det är, hur man ska undvika att bli smittad och vad man gör om man fått symtom. Det kan vara svårt att navigera bland all information som finns tillgänglig, så för att underlätta för dig som har frågor har vi sammanställt en lista med informationskällor och vårdgivare. Listan består av både svenska myndigheter och privata aktörer.

Framtidens vård: digitala verktyg skapar aktiva patienter

| rehabilitering

Med en växande befolkning och allt fler multi- och kroniskt sjuka står svensk sjukvård inför nya utmaningar. Bristande tillgänglighet och att patienter inte är tillräckligt delaktiga i sin egen hälsa pekas ut som två av de största problemen i sammanhanget, men olika digitala verktyg kan vara en del av lösningen.

Svenskarna tar tag i sin hälsa i början på året

| pressmeddelande, vårdbarometern

PRESSMEDDELANDE. I vårdbarometern för januari 2020 tog vi tempen på hur svenskar sökte efter vård på nätet.

Behandla dina fotbesvär med Pronatos!

| rehabilitering

Besväras du av hammartå, hälsporre eller Hallux Valgus? Då kan du troligtvis bli hjälpt av behandlingsmetoden Pronatos! Genom bara några minuters behandling töjs de stela muskler som ligger till grund för problemen ut, och besvären minskar. Vesa Koskela är naprapaten som tog fram metoden och han vill nu sprida sina kunskaper till så många som möjligt, för att fler ska kunna få hjälp.

Testa din hörsel online hos Audika

| hörsel

Upplever du problem med hörseln och har funderat på att göra ett hörseltest men inte kommit till skott? Då kan du göra ett enkelt hörseltest online hos Audika! Det kan ge en indikation på hur du hör och om det är dags att boka in ett komplett hörseltest på en hörselklinik.

Coronaviruset – behöver man vara orolig?

| Coronaviruset covid-19

UPPDATERAT 2020-09-17. Ett virus allmänt känt som coronaviruset sprider sig just nu över världen och i skrivande stund har nästan 30 miljoner fall bekräftats. Utbrottet startade i den kinesiska miljonstaden Wuhan och i Sverige har över 87 000 fall rapporterats. Men vad innebär egentligen sjukdomen, vad kan man göra för att skydda sig och vad ska du göra om du misstänker att du är smittad? Vi har sammanfattat det viktigaste du behöver veta om coronaviruset.

Fler kvinnor än män sökte efter vård på nätet under 2019

| pressmeddelande, vårdbarometern

PRESSMEDDELANDE. I vårdbarometern för hela 2019 tog vi tempen på hur svenskar sökte efter vård på nätet under året.