Nytt på bloggen

Kosttillskott – behöver vi det?

| hälsa, kosttillskott

Kosttillskott är något som det talas mycket om idag. Vissa hävdar att det är jättebra och att alla borde ta dem, medan andra är mer skeptiska. Tillsammans med Elisabeth Brown som driver Hälsokliniken reder vi ut begreppen och berättar mer om hur kosttillskott kan användas.

Fem vanliga frågor om tandvård

| tandvård

Om vi vill att våra tänder ska hålla hela livet krävs det att vi tar väl hand om dem, och en viktig del av det är att vi går till tandläkaren och tandhygienisten. Tillsammans med Oral Care svarar vi på några vanliga frågor kring tandvård.

Nöjd med din vårdgivare? Lämna ett omdöme!

| om Vården.se

Har du besökt en vårdgivare senaste tiden som du kände dig särskilt nöjd med? Då kan du gå in och lämna ett omdöme hos dem på Vården.se! På så sätt hjälper du både vårdgivaren och andra patienter som söker vård.

Hur påverkar alkohol träningen?

| hälsa, Träning

Att alkohol påverkar oss negativt medan träning påverkar oss positivt är nog något som de flesta är medvetna om. Men hur påverkar egentligen alkoholen träningen? Ska man träna när man har druckit? Ger träningen samma effekt om man tar en öl efteråt? Vi besvarar några av de vanligaste frågorna.

Ge den finaste gåvan – ge blod!

| ge blod, hälsa

Är du blodgivare eller funderar du på att bli det? Fredagen den 14 juni är det Internationella blodgivardagen och ett ypperligt tillfälle att ge blod!

Olika typer av preventivmedel

| preventivmedel

Preventivmedel används för att undvika en oönskad graviditet och kommer i många olika former. Här kan du läsa mer om vilka metoder som finns, var du kan få hjälp med preventivmedelsrådgivning och vad som kan påverka ditt val.

Gör fötterna redo för sommarskorna!

| Fotvård

Det är viktigt att ta hand om sina fötter året om, men många av oss blir nog extra påminda om det när våren kommer och det börjar bli aktuellt att plocka fram sommarskorna ur garderoben. Här ger vi dig tips på vad du kan göra själv för att ta hand om fötterna och när det kan vara dags att boka en tid för fotvård.

Ta hand om barnens tänder!

| barntandvård, tandvård

Är det dags att gå till tandläkaren med ditt barn? Det kan vara både utmanande och spännande! Tillsammans med Viveca Hansson Gidlund på Krontandläkarna berättar vi mer om barntandvård, varför det är så viktigt med regelbundna tandläkarbesök och vad du som förälder ska tänka på.

Spänningshuvudvärk – vår vanligaste huvudvärk

| huvudvärk

Spänningshuvudvärk är den vanligaste typen av huvudvärk och den kan vara mycket besvärande, även om värken i sig är ofarlig. Här berättar vi mer om hur du själv kan känna igen och förebygga spänningshuvudvärk, och vilken hjälp det finns att få vid upprepade besvär.

Högt blodtryck – vad är det?

| högt blodtryck

Tillhör du de 30 procent som har högt blodtryck utan att veta om det? Cirka en tredjedel av den vuxna befolkningen i Sverige har högt blodtryck utan några tydliga symtom. Hjärtspecialisten Morteza Rohani på Nordic Heart Center berättar vad högt blodtryck är, vilka symtom högt blodtryck ger, vilka som ligger i riskzonen och hur högt blodtryck kan utredas samt behandlas.