Nytt på bloggen

Intressant fakta om mens som du kanske inte visste

| sexuell hälsa

Mens är något som påverkar hälften av Sveriges befolkning och vissa har den regelbundet i upp emot 40 år. Ändå är det något som många inte vill diskutera öppet. Vi har sammanställt fem spännande fakta om mens som du kanske inte visste innan!

Är meditation och mindfulness samma sak?

| psykisk hälsa

Psykisk ohälsa är en av Sveriges mest utbredda folkhälsosjukdomar och många människor upplever problem med stress, ångest och oro. Mindfulness kan användas för att motverka dessa problem, men vad innebär det egentligen mer konkret? Och vad är egentligen skillnaden mellan mindfulness och meditation? Vi reder ut begreppen!

Aldrig förr har så många sökt efter vård på nätet

| pressmeddelande, vårdbarometern

PRESSMEDDELANDE. I vårdbarometern för april 2020 tog vi tempen på hur svenskar sökte efter vård på nätet.

Fem tips för bättre ergonomi när du jobbar hemifrån

| coronaviruset covid-19, ergonomi

Antalet människor som jobbar hemifrån har ökat markant sedan coronakrisen kom. Kanske är du en av dem som numera jobbar från köksbordet? Då är det viktigt att ordna en arbetsplats hemma som är ergonomiskt bra för kroppen. Vi ger dig fem handfasta tips på vad du ska tänka på.

Promenera för att må bra!

| hälsa, psykisk hälsa

Att röra på sig är något som de flesta vet är bra för hälsan, och det räcker faktiskt med något så enkelt som en promenad. Ta chansen att gå ut och promenera nu när våren gör sitt intågande i vårt avlånga land! Det kommer att få dig att må bättre, både psykiskt och fysiskt.

Hur arbetar olika vårdgivare under coronatiden?

| audionom, coronaviruset covid-19, naprapat, tandvård

Nu när det är coronatider är det mycket som är osäkert och många undrar hur det står till med deras vanliga vårdgivare som de går till. Är det öppet? Vad händer om man känner sig snuvig, kan man fortfarande gå? Vi har pratat med två olika vårdgivare inom kategorierna tandläkare och naprapat.

Coronaviruset gör att fler söker efter vård

| pressmeddelande, vårdbarometern

PRESSMEDDELANDE. I vårdbarometern för mars 2020 tog vi tempen på hur svenskar sökte efter vård på nätet.

Terapeuternas tips för att hantera oron kring coronaviruset

| coronaviruset covid-19, psykisk hälsa

Den coronapandemi som nu sprider sig över världen påverkar oss alla på olika sätt och många känner sig oroade över situationen. Tillsammans med leg. psykoterapeut Elisabet Heigard och KBT- och schematerapeut Christer Lundmark från Åsö Psykoterapi har vi därför sammanställt en lista på handfasta råd som kan hjälpa dig att hantera din oro.

Fem enkla sätt att hitta glädje i vardagen

| psykisk hälsa

Alla vill vara lyckliga och må bra. Men ofta stirrar vi oss blinda på saker som karriär, prylar eller pengar och missar då de små sakerna i vardagen som är minst lika viktiga för att vi ska känna oss glada. I det här inlägget fokuserar vi därför på att försöka hitta de små glädjeämnena i livet och listar fem konkreta tips på vad du själv kan göra för att känna dig lite gladare, varje dag.

Så söker du vård i mobilen

| digital vård, nätläkare

Med tanke på att kräksjuka, säsongsinfluensa och det nya coronaviruset härjar så kan det vara både snabbare och mindre risk för smittspridning att besöka en läkare digitalt. Hos en nätläkare kan du få hjälp direkt via din mobil.