Nytt på bloggen

Stort intresse för coronaviruset under februari

| pressmeddelande, vårdbarometern

PRESSMEDDELANDE. I vårdbarometern för februari 2020 tog vi tempen på hur svenskar sökte efter vård på nätet.

Coronaviruset – listan för dig som vill veta mer

| coronaviruset covid-19

I takt med att coronaviruset sprider sig, är det många som har frågor kring hur farligt det är, hur man ska undvika att bli smittad och vad man gör om man fått symtom. Det kan vara svårt att navigera bland all information som finns tillgänglig, så för att underlätta för dig som har frågor har vi sammanställt en lista med informationskällor och vårdgivare. Listan består av både svenska myndigheter och privata aktörer.

Framtidens vård: digitala verktyg skapar aktiva patienter

| rehabilitering

Med en växande befolkning och allt fler multi- och kroniskt sjuka står svensk sjukvård inför nya utmaningar. Bristande tillgänglighet och att patienter inte är tillräckligt delaktiga i sin egen hälsa pekas ut som två av de största problemen i sammanhanget, men olika digitala verktyg kan vara en del av lösningen.

Svenskarna tar tag i sin hälsa i början på året

| pressmeddelande, vårdbarometern

PRESSMEDDELANDE. I vårdbarometern för januari 2020 tog vi tempen på hur svenskar sökte efter vård på nätet.

Behandla dina fotbesvär med Pronatos!

| rehabilitering

Besväras du av hammartå, hälsporre eller Hallux Valgus? Då kan du troligtvis bli hjälpt av behandlingsmetoden Pronatos! Genom bara några minuters behandling töjs de stela muskler som ligger till grund för problemen ut, och besvären minskar. Vesa Koskela är naprapaten som tog fram metoden och han vill nu sprida sina kunskaper till så många som möjligt, för att fler ska kunna få hjälp.

Testa din hörsel online hos Audika

| hörsel

Upplever du problem med hörseln och har funderat på att göra ett hörseltest men inte kommit till skott? Då kan du göra ett enkelt hörseltest online hos Audika! Det kan ge en indikation på hur du hör och om det är dags att boka in ett komplett hörseltest på en hörselklinik.

Coronaviruset – behöver man vara orolig?

| coronaviruset covid-19

UPPDATERAT 2021-02-12. Ett virus allmänt känt som coronaviruset sprider sig just nu över världen och i skrivande stund har över 106 miljoner fall bekräftats. Utbrottet startade i den kinesiska miljonstaden Wuhan och i Sverige har över 604 500 fall rapporterats sedan dess. Men vad innebär egentligen sjukdomen, vad kan man göra för att skydda sig och vad ska du göra om du misstänker att du är smittad? Vi har sammanfattat det viktigaste du behöver veta om coronaviruset.

Fler kvinnor än män sökte efter vård på nätet under 2019

| pressmeddelande, vårdbarometern

PRESSMEDDELANDE. I vårdbarometern för hela 2019 tog vi tempen på hur svenskar sökte efter vård på nätet under året.

Fyra sätt att skapa och behålla nya vanor

| hälsa

Vi befinner oss i tider där många av oss uttalat nyårslöften som ska förbättra våra liv och göra oss gladare och friskare. I många av dessa fall innebär det att vi vill lägga till eller ändra våra vanor. Men trots att motivationen finns där den första januari, så är det många som inte orkar med att hålla igång de nya vanorna. Hur ska man göra egentligen?

Svenskarna tog paus från vårdsökandet på julafton

| pressmeddelande, vårdbarometern

PRESSMEDDELANDE. I vårdbarometern för december 2019 tog vi tempen på hur svenskar sökte efter vård på nätet.