Blogg

Nytt på bloggen

läkare föreberder undersökning

Vad är koloskopi, gastroskopi och endoskopi? Vi reder ut skillnaden!

| Mag- och tarm

Har du fått en remiss för att göra en koloskopi eller gastroskopi, och undrar vad det innebär? Här kan du läsa mer om skillnaden mellan de olika undersökningarna, och vad som kan vara bra att veta om du känner dig nervös för att det ska göra ont eller kännas obehagligt.

Pressbild Peter Jihde

Peter Jihde – om livet före och efter diabetesdiagnosen

| Allmän hälsa

I förra veckans avsnitt av Vårddjungeln gästades vi av programledaren Peter Jihde, som är en av många svenskar som har en diabetesdiagnos. Peter berättar om hur det var när han först fick reda på sin diabetes, och hur hans vardag ser ut idag. Du får också värdefulla tips på hur man kan leva ett liv fullt ut med diabetes!

Tecken på ätstörningar – Anna från Mandometerklinikerna förklarar

| Psykisk hälsa

Mandometerklinikerna, eller “Mando”, är specialistvårdsenheter i Stockholm som erbjuder behandling för olika typer av ätstörningar. Vården.se har pratat med Anna Anvret, som är Medicine doktor och vård- och verksamhetsutvecklare på Mandometerklinikerna. Anna berättar vilka tecken på ätstörningar man kan hålla utkik efter hos sig själv eller andra, och vilken hjälp som finns att få om man är drabbad.

Person tvättar bort skräp i ögat

Hur får man bort skräp i ögat – 5 smarta knep

| Nytt på Vården.se

Att ha röda, skavande eller irriterade ögon efter att man fått skräp i ögat kan bero på flera saker. Det kan både vara besvärligt och göra ont att ha skräp eller smuts i ögat, men oftast är det helt ofarligt. Vården.se listar 5 tips för att få bort skräp i ögat – på en gång!

man ser besviken ut med ett graviditetstest

Manlig fertilitet – det här kan påverka

| Barn och Gravid

När man pratar om ofrivillig barnlöshet, är det vanligt att fokus riktas mot kvinnan och hennes ägg. Men det många inte vet är att minst en tredjedel av fallen med utebliven graviditet, beror på bristande funktion av mannens spermier. Vården.se har därför samlat svar på vanliga frågor kring manlig fertilitet och spermieproduktion.

En hand som håller upp ett preventivmedel

Manligt preventivmedel – vad finns och vad kommer?

| Sexuell hälsa

De flesta av oss känner nog till de olika kvinnliga preventivmedel som finns, men något man pratar mer sällan om är manliga preventivmedel. Vad finns det för manliga preventivmedel idag och vad kommer ut på marknaden inom en snar framtid?

En röntgensjuksköterska som håller upp en bild på en röntgen

“Det är brist på röntgensjuksköterskor i alla 21 regioner”

| Allmän hälsa

Den 8 november är det röntgensjuksköterskans dag, och podden Vårddjungeln gästas av Madeleine Meramveliotaki som är röntgensjuksköterska. Vi diskuterar vad det innebär att vara röntgensjuksköterska, bristen på röntgensjuksköterskor i Sverige och problematiken med att snabbutbilda röntgensjuksköterskor.

audionom och dr mikael i podden vårddjungeln

Älska dina öron med Audika – fler behöver höra mer om hörsel

| Allmän hälsa

Upplever du att du har svårt att höra när det är mycket ljud runt omkring dig? Då kan det vara dags att testa din hörsel. I förra veckans avsnitt av Vårddjungeln, gästades vi av Mahsa Pourheidari, VD för Audika, som lärde oss mer om hörselhälsa och varför det är viktigt att testa sin hörsel i tid.

Drar du dig inför att gå till tandläkaren?

| Tandvård

Är du en av dem som drar sig inför att gå till tandläkaren? Känns det bara onödigt och dyrt? Eller lider du kanske av tandläkarskräck? Vi på vården.se har tipsen för dig!

Våld i nära relation

Våld i nära relationer- hjälp att få

| Nytt på Vården.se

Våld i nära relationer är ett stort problem i samhället, och förövaren är i majoriteten av fallen en man. Många barn växer upp med våld i hemmet – enligt Brottsförebyggande rådet lever cirka 150 000 barn i Sverige tillsammans med en förälder som blivit misshandlad av den andra föräldern – Vården.se listar flera verksamheter där barn som vuxna kan söka hjälp.