Nytt på bloggen

Så motverkar och lindrar du en förkylning!

| hälsa

Har du haft oturen att bli förkyld eller vill du undvika att bli smittad? Vi ger dig fem enkla tips på hur du håller dig frisk och hur du kan lindra symtomen när du mår dåligt.

Hur vet jag om jag har diabetes?

| diabetes

Diabetes är ett samlingsnamn för flera sjukdomar som har gemensamt att de påverkar mängden socker i blodet. Om du har diabetes riskerar du att få för hög blodsockerhalt, vilket kan ge symtom som trötthet, att du känner dig törstig eller att synen försämras. Här berättar vi mer om vad sjukdomarna innebär och var du söker vård.

Korsallergi – ett vanligt besvär hos pollenallergiker

Nu närmar sig pollensäsongen och många bävar inför besvär med rinnande näsa och kliande ögon. Men många allergiker får också symtom i samband med att de äter viss mat. Kanske har du märkt att det kliar i munnen när du ätit en viss frukt eller grönsak? Det kan i så fall vara tecken på en korsallergi som är kopplad till det pollen du är allergisk mot.

Lista sig – Så väljer du vårdcentral

| husläkare, lista sig, vårdcentral

Att alltid gå till samma vårdgivare är en trygghet som många uppskattar. Genom att lista dig på en vårdcentral får du kontinuitet i din vård och kan träffa samma läkare vid varje besök, i den mån det är möjligt. Här berättar vi mer om vad det innebär att lista sig och hur du går tillväga om du skulle vilja byta vårdcentral.

Tandläkarskräck – En av våra vanligaste fobier

| tandvård

Tandläkarskräck är ett problem som många känner igen och det kan få allvarliga konsekvenser om du undviker att gå till tandläkaren.

Tema mage: IBS – vad är det?

| IBS, mag- och tarm

I den sista delen av vår serie om magbesvär berättar vi mer om IBS. Det är en överkänslighet som kan ge problem som ont i magen, gaser, svullnad och diarré när du äter viss typ av mat. Man vet fortfarande inte exakt vad IBS beror på, möjligen kan det ha att göra med gallsaltsmalabsorption. Men med rätt hjälp kan du minska dina besvär!

Tema mage: 8 tecken på glutenintolerans

| glutenintolerans

Vi fortsätter vår serie om olika magbesvär med glutenintolerans, eller celiaki. Vid glutenintolerans kan du inte äta sådant som innehåller proteinet gluten. Det finns i vete, råg och korn. Ofta ger glutenintolerans problem med magen, men det finns också andra tecken på intolerans som du bör se upp med.

Tema mage: Hur vet jag om jag är laktosintolerant?

| laktosintolerans

Har du problem med magont och gaser och har funderat på om du är laktosintolerant? Det kan vara svårt att själv förstå vad symtomen beror på, och därför är det viktigt att söka vård. Här får du lära dig mer om vad laktosintolerans är för något och hur det kan utredas.

Tema mage: Matallergier hos vuxna

| matallergi

Det finns många olika magbesvär och i våra kommande blogginlägg kommer vi att berätta mer om några av dem. Vi börjar med matallergier, något som kan ge stora problem för den som drabbas. Här får du veta mer om vad som händer i kroppen när du är allergisk mot det du äter, och hur man kan utreda symtomen.

Hälsokontroller med ett unikt koncept

| hälsa, hälsokontroll

Hälsokontroller kan vara ett bra sätt att få överblick över sin hälsa och förebygga framtida problem och sjukdomar. Hos Hälsokliniken och Elisabeth Brown används unika metoder som kombinerar traditionell medicin med komplementärmedicin, för att ge en helhetsbild av din hälsa.