Manshälsa och Movember – män ska ta sin hälsa på allvar

Manshälsa och Movember – män ska ta sin hälsa på allvar

2023-11-09

Gör man en google-sökning på ”kvinnohälsa” får man över 455 000 resultat. Söker man däremot på ”manshälsa” får man färre än 4 000 resultat. Hur kan det vara så? I början av Movember satte vi oss ner med Maria Frånlund från C-Medical för att ta tempen på manshälsan i Sverige och rikta fokus mot några av de vanligaste besvär och sjukdomar som drabbar män.

Vi har även släppt ett specialavsnitt av podcasten Vårddjungeln med ett djupare samtal med Maria Frånlund, som är specialist inom urologi och har forskat på ämnena prostatacancer och PSA-screening.

Vad är manshälsa?

Manshälsa syftar på att främja hälsa och välbefinnande hos män. Det omfattar en rad olika aspekter av hälsa, inklusive fysisk hälsa, mental hälsa och social hälsa. Manshälsa fokuserar på att adressera specifika hälsoproblem och utmaningar som är särskilt relevanta för män, samt att främja positiva beteendeförändringar och livsstilsförändringar för att upprätthålla och förbättra mäns hälsa.

Det handlar om att uppmuntra män att ta hand om sin kropp genom att äta hälsosamt, motionera regelbundet och genomgå hälsokontroller som prostatakontroller. Det kan också inkludera att adressera specifika manliga hälsoproblem som prostatacancer, hjärt-kärlsjukdomar och erektil dysfunktion.

I november pågår Movember, ett event som syftar till att öka medvetenheten kring just dessa hälsoproblem.

Varför är medellivslängden för män lägre än för kvinnor i Sverige?

I Sverige och många andra länder är medellivslängden för män oftast lägre än för kvinnor. Fenomenet är känt som könsskillnaden i förväntad livslängd och har flera orsaker, inklusive biologiska, sociala och beteendemässiga faktorer. En biologisk skillnad mellan män och kvinnor som kan påverka hälsan och livslängden, är till exempel att kvinnor generellt sett är försedda med ett extra X-kromosom. Detta kan ge dem en genetisk fördel när det gäller immunsystemets funktion och förmåga att bekämpa sjukdomar.

Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancerform – när ska man testa sig?

Man kan testa sig för prostatacancer genom ett så kallat PSA-prov. Ålder är en viktig faktor för när man ska testa sig. För de flesta män är det vanligt att börja diskutera PSA-prov med sin läkare från 50 års ålder. För män med hög risk, som afroamerikanska män eller de med en familjehistoria av prostatacancer, kan diskussionen börja vid 45 års ålder.

Efter 75 års ålder är det ovanligt att prostatacancer som upptäcks med enbart PSA-prov hinner bli en allvarlig sjukdom under mannens livstid. Därför kan du fundera på att lämna PSA-prov om du är mellan 50 och 75 år, även om du inte har några symtom som skulle kunna bero på prostatacancer.

Det bästa steget är att prata med din läkare om ditt individuella fall och risker.

Vem kan boka tid hos C-Medical?

Till oss är alla välkomna och ni kan söka er till C-Medical oavsett var ni bor. Vi erbjuder korta väntetider till några av de bästa specialisterna inom urologi och har kliniker i Halland, Göteborg, Stockholm och Mellansverige (Borlänge, Kristinehamn och Nässjö).

Våra patienter kommer till oss främst genom offentligvården men vi har även möjlighet att ta emot privatbetalande patienter samt de med sjukvårdsförsäkring. Vi tar emot remisser från hela landet. Vi vet hur viktigt det är att få tid när behovet uppstår. Hos C-Medical får du oftast tid inom 2 veckor.

Vill du höra mer från Maria Frånlund på ämnet manshälsa? Lyssna på avsnittet i podcasten Vårddjungeln!

Publicerad: 9 november 2023 kl 13:40
Uppdaterad: 9 november 2023 kl 13:40