Folksjukdomar

Blogginlägg Folksjukdomar

5 vanliga frågor och svar om diabetes

| Folksjukdomar

Diabetes är en av Sveriges vanligaste folksjukdomar – man räknar med att ungefär en halv miljon svenskar har diabetes. Av dessa har cirka 90% diabetes typ 2 och cirka 10% diabetes typ 1. Här samlar vi vanliga frågor och svar om sjukdomen.

Prostatacancer – Sveriges vanligaste cancerform

| Folksjukdomar

Prostatacancer är den vanligaste cancerformen i Sverige. Varje år upptäcks ungefär 10 000 nya fall av sjukdomen. Risken för att få prostatacancer ökar med åldern, då den främst drabbar äldre män.

Visste du det här om folksjukdomen psoriasis?

| Folksjukdomar, Hud

Psoriasis är en kronisk sjukdom som drabbar huden i form av utslag. I vissa fall kan sjukdomen även påverka lederna och andra organ. Sjukdomen är mycket vanlig – upp till 300 000 svenskar har psoriasis. Det finns inget botemedel men sjukdomen kan lindras med olika typer av behandlingar. I det här blogginlägget samlar vi viktig information om en av våra vanligaste folksjukdomar.

Hur vet jag om jag har diabetes?

| Folksjukdomar

Diabetes är ett samlingsnamn för flera sjukdomar som har gemensamt att de påverkar mängden socker i blodet. Om du har diabetes riskerar du att få för hög blodsockerhalt, vilket kan ge symtom som trötthet, att du känner dig törstig eller att synen försämras. Här berättar vi mer om vad sjukdomarna innebär och var du söker vård.

Bröstcancer – en sjukdom som drabbar många

| Folksjukdomar

Idag är det nationell bröstcancerdag och vi uppmärksammar sjukdomen som är en av de vanligaste cancerformerna. Cirka 20 kvinnor insjuknar varje dag, men chanserna att bli botad har ökat de senaste årtiondena.

”Jag låg i riskzonen för typ 2-diabetes”

| Allmän hälsa, Folksjukdomar

Typ 2-diabetes är en livsstilssjukdom som utvecklas under lång tid innan eventuella symtom märks. Josefin valde att göra Werlabs Hälsokontroll XL för att ta reda på om hon låg i riskzonen för typ 2-diabetes.

Kolla pungen!

| Allmän hälsa, Folksjukdomar, Sexuell hälsa

Projektet ”Kolla Pungen” är en kampanj med syfte att informera och lyfta diskussionen kring testikelcancer.