Peter Jihde – om livet före och efter diabetesdiagnosen

Peter Jihde – om livet före och efter diabetesdiagnosen

2023-03-15 | Allmän hälsa

I förra veckans avsnitt av Vårddjungeln gästades vi av programledaren Peter Jihde, som är en av många svenskar som har en diabetesdiagnos. Peter berättar om hur det var när han först fick reda på sin diabetes, och hur hans vardag ser ut idag. Du får också värdefulla tips på hur man kan leva ett liv fullt ut med diabetes!

Pressbild Peter Jihde

Det hela började 2012, då Peter Jihde gjorde ett blodsockertest och fick beskedet att han drabbats av diabetes typ 1. Beskedet kom som en chock när Peter gjorde ett blodsockertest som visade på sjukdomen diabetes. I 3 år tog han det lugnt och läste på om sjukdomen och efter det började han arbeta aktivt för att undervisa och informera om sjukdomen. Livet kom att ändras drastiskt för Peter Jihde i och med diabetesdiagnosen.

Symtomen visade sig vara diabetes

Peter Jihde upplevde symtom som att han blev mer törstig, han fick en dålig aceton liknande andedräkt och tappade i vikt och upplevde en ökad trötthet. Men han trodde endast det berodde på att han tränade allt hårdare. Att han tappade i vikt för att han tränade hårt, han var trött för att han precis hade börjat jobba på nyhetsmorgon.

“Ingenting är omöjligt- men allting blir förbannat mycket mera komplicerat”

Peter Jihde berättar om hur det är att leva med diabetes, och hur saker och ting blivit mer komplicerat än vad det var tidigare.

“Gå ut i skogen på en promenad? Då måste jag nu ta med mig min insulinspruta, dextrosol, nått att käka. Livet är mycket mera inrutat nu. Men om jag har med mig alla dessa saker så kan jag gå ut i skogen eller till och med åka till världens mest otillgängliga plats därför är ingenting omöjligt – men allting blir förbannat mycket mera komplicerat” konstaterar Jihde.

“Jobbigaste typen av diabetes är diabetes typ 3”

När det kommer till diabetes brukar man tala om två typer: diabetes typ 1 och diabetes typ 2. Vid diabetes typ 1 har bukspottkörteln slutat tillverka insulin, och vid diabetes typ 2 är insulinnivån inte tillräcklig för att täcka kroppens alla behov. Peter menar däremot att det finns ytterligare en typ, som han kallar för diabetes typ 3.

Det är föräldrar till barn som har diabetes typ 1, det är en påhittad variant. Det som gör den varianten till så jobbig beror på att man som förälder ständigt lever med en oro över att hålla sitt barn vid liv förklarar Jihde.

“Jag tatuerade ordet diabetes på min vänstra handled”

“För att om jag skulle falla ned någonstans i Sverige eller utomlands så kanske folk går och letar efter pulsen om det skulle vara så illa och då ser dem att det står diabetes och då vet man förhoppningsvis att det är socker som behöver ges” konstaterar Jihde.

“Jag tänker hela tiden på hur mitt blodsocker är”

Jihde håller ständigt koll på blodsockret och känner fysiskt när blodsockret håller på att sjunka. Han beskriver det som att han börjar skaka, blir kallsvettig och har svårt att tänka klart.

“Jag har en graf som visar hur jag mår när mitt blodsocker är högt och när det är lågt. Detta är mycket bättre än att behöva sticka sig själv i fingret 25 gånger om dagen för att se sitt blodsocker.”

“Diabetes typ 2 ökar allt mer i samhället”

Idag erbjuds hemleverans av nästan alla tjänster och vi tar elsparkcykeln istället för att promenera samtidigt som våra barn väljer TV-spel framför fotbollsträningen eller danslektionen. Detta är en av anledningarna till att diabetes ökar allt mer i samhället idag.

För att bryta den här trenden beskriver Jihde att vi måste röra på oss mer. Han vill få människor att känna en större kärlek till rörelse. Han berättar vidare hur han vuxit upp med idrotten och bollsporten.“Rör du på kroppen så öppnar sig cellerna , sockret i maten vi äter kommer in i cellerna istället för att stanna ute i blodet” förklarar han.

Lyssna på hela avsnittet här!

Publicerad: 25 november 2022 kl 16:34
Uppdaterad: 15 mars 2023 kl 13:10