Kan jag ha diabetes utan att veta? 7 vardagstecken
Diabetes kan komma smygande, särskilt typ 2. Här får du vardagstecken att hålla koll på, vanliga missuppfattningar och när du ska söka vård. Du får också veta hur en utredning brukar gå till.

Diabetes kan komma smygande, särskilt typ 2. Här får du vardagstecken att hålla koll på, vanliga missuppfattningar och när du ska söka vård. Du får också veta hur en utredning brukar gå till.

Jag är 11 år och jag nästan allt stämmer in på mig.. hur vet jag om jag verkligen har det innan jag behöver åka och kolla finns det några andra symtomer eller så? Vill verkligen veta för om jag åker in och jag inte har det så är det ju onödigt.. jag blir rädd om jag har det och vad som händer då.. tacksam för svar vill ha det så snabbt som möjligt
Hej Harmony! Vården.se är en samlingssajt för vård och hälsa, och vi är inte utbildad sjukvårdspesronal. Därför rekommenderar vi dig att antingen du eller dina föräldrar ringer 1177 för rådgivning om detta. Du kan även läsa mer här: https://www.1177.se/stockholm/sjukdomar–besvar/diabetes/diabetes-typ-1/ och här: https://www.1177.se/stockholm/sjukdomar–besvar/diabetes/diabetes-typ-2/. Vänligen, Vården.se
Hej! Jag är oftast väldigt kissnödig och det har något i ungefär 1vecka och ör väldigt törstig. Jag har också gått ner lite i vigt vad ska jag göra? Är det diabetes typ 1?
Hej Nellie! Vården.se är en samlingsplats för vård och hälsa och vi är inte utbildad vårdpersonal. Därför rekommenderar vi dig att ta kontakt med din läkare på vårdcentralen för att undersöka vad dina symtom kan bero på. Du kan också ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning. Lycka till! Vänligen, Vården.se
Jag är trött om jag är uppe efter 12, såklart man är trött dagen efter. Jag kissar bara 1-2 gånger om dagen eller toabesök sammanlagt 1-2 gånger om dagen. Inga synproblem Inga problem i underlivet. Är de fortfarande möjlighet för att ha diabetes. Snälla svara så fort som möjligt. Tack
Hej Robin! Vi på Vården.se är inte utbildad vårdpersonal, och därför är det bäst om du vänder dig till din läkare på din vårdcentral för att bedöma om du skulle kunna ha diabetes eller ej. Vänligen, Vården.se
Hej jag är en tjej på 14 år, jag har på senaste tiden känt mig jätte trött ingen kraft i kroppen o grovt ont i magen och illamående samtidigt som jag behövt kissa typ hela tiden rent ut sagt går och kissar när jag kommer ut från toan behöver jag kissa igen, klåda i underlivet har jag hela tiden och känner mig trött. Vad ska jag göra?
Hej Livia! Vi på Vården.se är inte utbildad vårdpersonal och därför är det bäst om du vänder dig till en läkare på en vårdcentral som kan bedöma vad dina besvär beror på. Be en vuxen att hjälpa dig kontakta vårdcentralen om du inte kan kontakta dem själv. Du eller en vuxen kan också ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning åt dig. Lycka till! Vänligen, Vården.se
Hej jag är 13 år och tror att jag har diabetes dels för att min pappa har det och sen så måste jag kissa hela tiden och jag hinner knappast med skolan för att jag antingen har jätteont i magen och mår illa eller för att jag inte orkar göra något och är jättetrött. Kan det vara diabetes eller inte. Jag har även några gånger kissat på mig under natten fast jag inte gjort det på fela år så har jag börjat med det igen. Snälla svara mig.
Hej Josefine!
Tack för din fråga. Vården.se är en samlingssajt för vård och hälsa, och vi är inte utbildad sjukvårdspersonal. Därför rekommenderar vi dig att antingen du eller dina föräldrar ringer 1177 Sjukvårdsrådgivning för rådgivning, eller att ni diskuterar dina besvär med en läkare på er vårdcentral.
Vänligen, Vården.se
Hej! Jag tog ett stick i fingret idag på morgonen o det visade sig att blodsockret låg på 6.9 och senare på dagen efter jag ätit var det 9.3 är de nått jag borde kolla upp o se om jag har diabetes? (Det är genetiskt i familjen med typ 2 diabetes)
Hej Claudia!
Vården.se är inte en vårdgivare utan driver endast söktjänsten http://www.varden.se. Vi har därför ingen direkt koppling till enskilda vårdgivare, regioner eller 1177 Vårdguiden och kan därför inte hjälpa dig med dina frågor om diabetes.
Vi rekommenderar att du vänder dig direkt till en vårdgivare för att få hjälp, eller till 1177 Vårdguiden för rådgivning.
Vänligen, Vården.se
Hej!jag är en tjej på 13 år och nästan alla saker stämmer in på mig,och jag får jätteont i huvudet efter att jag ätit.ska jag åka in till akuten?
Hej! Vi på Vården.se är inte utbildad vårdpersonal och kan därför inte ge dig rekommendationer för att få vägledning om var du ska vända dig. Om du upplever symtom på diabetes skulle jag rekommendera dig att ringa till 1177, så kan de hjälpa dig med var du ska vända dig.
Önskar dig en bra dag!
Vänligen, Nicole Vården.
Hej jag heter Sally. Jag är 9 år. Jag börjar dricka ungefär 2+ vatten flaskor om dagen och mår inte riktigt på topp. Förut brukade jag fara på toa 3-5 gånger om dagen, nu typ 6-8 gånger per dag. Finns det en chans att jag har diabetes?
Du kan ha diabetes utan att förstå det direkt, särskilt om det handlar om typ 2. Då kan blodsockret (socker i blodet) stiga långsamt. Du vänjer dig lätt vid små förändringar i kroppen.
Det betyder inte att du ska gå runt och oroa dig. Det betyder bara att det kan vara smart att känna igen mönster. Och att du tar hjälp i tid om något inte stämmer.
Vill du läsa mer om diabetes i stort, och hur vården brukar utreda och följa upp? Då kan du börja här: diabetes.
De här tecknen kan ha många orsaker. Men om flera kommer samtidigt, eller om de håller i sig, kan det vara värt att boka en kontroll.
Du blir ovanligt törstig, även när du dricker som vanligt.
Du kissar oftare eller större mängder, särskilt på natten.
Du känner dig trött och “seg” utan tydlig förklaring.
Du ser dimmigt ibland, särskilt vissa tider på dagen.
Du får återkommande klåda eller besvär i underlivet.
Du får infektioner oftare än tidigare, eller de går långsamt över.
Du märker att du mår sämre efter måltider, med tydlig energidipp.
Om du känner igen dig kan du ta nästa steg genom att boka ett läkarbesök. Du kan hitta och boka läkarbesök på vårdcentral direkt.
Typ 2-diabetes kan komma smygande. Du kan ha diffusa besvär länge. Det gör att många väntar.
Typ 1-diabetes brukar oftare komma snabbare. Då kan du få tydliga tecken på kort tid. Du kan också bli snabbt sämre.
Sök vård akut om du får tecken som kan tyda på allvarlig påverkan, till exempel andnöd, snabb och djup andning, illamående och kräkningar, stark buksmärta, förvirring, eller om du blir svår att få kontakt med. Sök också akut om du har kraftig törst och kissar mycket och samtidigt snabbt blir sämre.
Det är lätt att avfärda signaler från kroppen. Här är tre tankefällor som ofta dyker upp.
“Jag är inte överviktig, så det kan inte vara diabetes.”
Diabetes kan drabba olika kroppar. Risk ser olika ut för olika personer.
“Jag är bara stressad, det är därför jag är trött.”
Stress kan absolut påverka. Men långvarig trötthet kan också ha andra orsaker som går att behandla.
“Jag hade märkt det direkt.”
Vissa märker tydliga förändringar. Andra får mer smygande tecken.
Om du samtidigt känner mycket oro eller fastnar i katastroftankar kan du också få stöd för det. Du kan läsa mer om ångest och hur du kan få hjälp.
När du söker vård för misstänkt diabetes börjar vården ofta med samtal och provtagning. Du får beskriva dina besvär, hur länge de pågått och om du har diabetes i släkten.
Du kan också få lämna blodprov. Ibland tar vården fler prover för att förstå helheten, som blodfetter och njurvärden. Du kan även få råd om levnadsvanor som passar din situation.
Om du vill komma igång enkelt kan du boka ett läkarbesök hos allmänläkare. Vid behov hjälper läkaren dig vidare.
Det kan kännas skönt att “ha koll”. Samtidigt kan hemmamätning skapa stress om du tolkar varje siffra som ett besked.
Om du mäter hemma kan du hjälpa vården genom att skriva ner:
När du mätte och om det var före eller efter mat.
Om du var sjuk, sov dåligt eller hade tränat.
Hur du mådde just då (till exempel törst, trötthet, dimsyn).
Ta alltid upp resultaten med vården, särskilt om du blir orolig. Du kan också boka provtagning om en mottagning erbjuder det som del av en bedömning.
Du behöver inte vänta tills du “är säker”. Det räcker att du misstänker att något inte stämmer.
Om besvären är milda men håller i sig: boka tid på vårdcentral.
Om du snabbt blir sämre, eller får andnöd, kräkningar, buksmärta, förvirring eller blir dåsig: sök akut.
Det finns behandlingar som kan hjälpa, och du kan ofta må mycket bättre när du får rätt stöd. Prata med en läkare om vad som passar dig.
Vill du hitta rätt vård direkt? Här kan du söka och boka vårdcentral.
Det här är generell hälsoinformation baserad på granskade medicinska källor. Innehållet ersätter inte medicinsk rådgivning — kontakta en läkare för bedömning av just din situation.
1177 – Diabetes typ 2 — Vardagliga tecken vid typ 2-diabetes och när du ska kontakta vårdcentral.
Diabetesförbundet – Diabetes (kost, motion, egenvård och behandlingsmetoder) — Exempel på klassiska tecken och att typ 2 ofta utvecklas långsamt med otydliga symtom.
NHS – Symptoms of type 1 diabetes and how it's diagnosed — Snabbt insjuknande vid typ 1 och varningssignaler som kräver akut hjälp (misstänkt ketoacidos).


ANNONS
Att upptäcka förändringar i kroppen kan väcka oro, och tanken på cancer kan kännas skrämmande. Läs mer om cancer här.
