Hur vet jag om jag har diabetes?

Hur vet jag om jag har diabetes?

2023-09-12 | Folksjukdomar

Diabetes är ett samlingsnamn för flera sjukdomar som har gemensamt att de påverkar mängden socker i blodet. Om du har diabetes riskerar du att få för hög blodsockerhalt, vilket kan ge symtom som trötthet, att du känner dig törstig eller att synen försämras. Här berättar vi mer om vad sjukdomarna innebär och var du söker vård.

Inlägget är reklam för Apoteket och innehåller annonslänkar

Vad är diabetes?

Diabetes är egentligen ett samlingsnamn för flera sjukdomar som alla ger problem med högt blodsocker. De vanligaste är diabetes typ 1 och diabetes typ 2. Sjukdomarna som faller inom begreppet diabetes är relativt vanliga och idag är det ungefär 500 000 personer i Sverige som är drabbade.

Gemensamt för alla former av diabetes är att de är kopplade till ämnet insulin. Det är ett hormon som hjälper kroppen att ta upp sockret som finns i blodet, som vi behöver för att vi ska få energi.

3 prisvärda blodglukosmätare

Blodglukosmätare eller blodsockermätare användas av personer med diabetes för egenkontroll av blodsockervärden. Här är 3 prisvärda blodglukosmätare:

Denna mätare har en ljusknapp med vilken man antingen kan tända bakgrundsbelysningen eller testlampan med. 1 cm stora tydliga siffror i displayen. Köp här för endast 350 kr!

Denna blodglukosmätaren säljs som ett färdigt kit innehållande: 1 st mätare, 1 st blodprovtagare, 1 st lancettrumma med 6 lancetter samt 1 st testkassett med 50 teststickor. Automatisk kodning, mättid 5 sekunder, blodmängd 0,3 mikroliter. Köp här för 1 239 kr!

Till denna prisvärda blodglukosmätaren behövs ingen kodning, mättid är 5 sekunder, blodmängd 0,6 mikroliter, möjlighet att testa på andra ställen än fingertoppar. Köp här för endast 275 kronor!

Skillnaderna mellan diabetes typ 1 och typ 2

Vid diabetes typ 1 har kroppen helt slutat att producera insulin. Det gör att man inte tar upp sockret och blodsockerhalten stiger. Sjukdomen utvecklas ofta när man är barn eller tonåring, men kan även komma i vuxen ålder. Man vet fortfarande inte exakt varför man utvecklar diabetes typ 1, men det finns en viss ärftlig faktor.

Vid diabetes typ 2 bildar kroppen fortfarande insulin, men inte tillräckligt för att ta upp sockret på det sätt som kroppen behöver. Sjukdomen brukar komma i vuxen ålder, och risken för att drabbas ökar ju äldre du blir. Precis som vid diabetes typ 1 finns det en ärftlig faktor som påverkar sjukdomen, men även faktorer som övervikt och stress kan spela in.

Påse med godis

Symtom på diabetes

Ibland är det svårt att känna igen symtom på diabetes. Man uppskattar att 150 000 personer i Sverige är drabbade utan att veta om det. Men hur vet man om man har diabetes? Om du har diabetes kan du till exempel uppleva:

• att du blir trött och hängig
  • du är törstig hela tiden och kissar mycket
  • att du får försämrad syn och ser dimmigt
  • att du får klåda i underlivet

Vid diabetes typ 2 ökar blodsockret ofta långsamt under flera år, och symtomen kan därför vara särskilt svåra att upptäcka. Vid diabetes typ 1 kommer symtomen snabbare, oftast under några månader. Men även där kan det vara en långsam utveckling och sjukdomen kan då blandas ihop med diabetes typ 2.

Att söka vård för diabetes

Om du misstänker att du har diabetes är det mycket viktigt att du söker vård. Utan behandling riskerar blodsockret att stiga till alldeles för höga nivåer, vilket kan leda till att du får svårt att andas, blir omtöcknad eller i värsta fall medvetslös. Detta är framför allt en risk vid diabetes typ 1, och du bör genast söka vård på en vårdcentral, en jouröppen mottagning eller en akutmottagning om du tror dig lida av diabetes typ 1.

Diabetes typ 2 ger inte lika akuta besvär, men det är fortfarande viktigt att söka vård och få behandling. Om du misstänker att du lider av diabetes typ 2 ska du i första hand kontakta din vårdcentral.

Källor

Uppdaterad: 12 september 2023 kl 10:16

15 Kommentarer

2020-04-19

Harmony skrev:

Jag är 11 år och jag nästan allt stämmer in på mig.. hur vet jag om jag verkligen har det innan jag behöver åka och kolla finns det några andra symtomer eller så? Vill verkligen veta för om jag åker in och jag inte har det så är det ju onödigt.. jag blir rädd om jag har det och vad som händer då.. tacksam för svar vill ha det så snabbt som möjligt

2020-04-21

Vården.se skrev:

Hej Harmony! Vården.se är en samlingssajt för vård och hälsa, och vi är inte utbildad sjukvårdspesronal. Därför rekommenderar vi dig att antingen du eller dina föräldrar ringer 1177 för rådgivning om detta. Du kan även läsa mer här: https://www.1177.se/stockholm/sjukdomar–besvar/diabetes/diabetes-typ-1/ och här: https://www.1177.se/stockholm/sjukdomar–besvar/diabetes/diabetes-typ-2/. Vänligen, Vården.se

2020-06-05

Nellie skrev:

Hej! Jag är oftast väldigt kissnödig och det har något i ungefär 1vecka och ör väldigt törstig. Jag har också gått ner lite i vigt vad ska jag göra? Är det diabetes typ 1?

2020-06-10

Vården.se skrev:

Hej Nellie! Vården.se är en samlingsplats för vård och hälsa och vi är inte utbildad vårdpersonal. Därför rekommenderar vi dig att ta kontakt med din läkare på vårdcentralen för att undersöka vad dina symtom kan bero på. Du kan också ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning. Lycka till! Vänligen, Vården.se

2020-07-18

Robin skrev:

Jag är trött om jag är uppe efter 12, såklart man är trött dagen efter.
Jag kissar bara 1-2 gånger om dagen eller toabesök sammanlagt 1-2 gånger om dagen.
Inga synproblem
Inga problem i underlivet.
Är de fortfarande möjlighet för att ha diabetes.
Snälla svara så fort som möjligt. Tack

2020-07-27

Vården.se skrev:

Hej Robin! Vi på Vården.se är inte utbildad vårdpersonal, och därför är det bäst om du vänder dig till din läkare på din vårdcentral för att bedöma om du skulle kunna ha diabetes eller ej. Vänligen, Vården.se

2020-08-04

Livia skrev:

Hej jag är en tjej på 14 år, jag har på senaste tiden känt mig jätte trött ingen kraft i kroppen o grovt ont i magen och illamående samtidigt som jag behövt kissa typ hela tiden rent ut sagt går och kissar när jag kommer ut från toan behöver jag kissa igen, klåda i underlivet har jag hela tiden och känner mig trött. Vad ska jag göra?

2020-08-05

Vården.se skrev:

Hej Livia! Vi på Vården.se är inte utbildad vårdpersonal och därför är det bäst om du vänder dig till en läkare på en vårdcentral som kan bedöma vad dina besvär beror på. Be en vuxen att hjälpa dig kontakta vårdcentralen om du inte kan kontakta dem själv. Du eller en vuxen kan också ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning åt dig. Lycka till! Vänligen, Vården.se

2021-01-20

Josefine skrev:

Hej jag är 13 år och tror att jag har diabetes dels för att min pappa har det och sen så måste jag kissa hela tiden och jag hinner knappast med skolan för att jag antingen har jätteont i magen och mår illa eller för att jag inte orkar göra något och är jättetrött. Kan det vara diabetes eller inte. Jag har även några gånger kissat på mig under natten fast jag inte gjort det på fela år så har jag börjat med det igen. Snälla svara mig.

2021-01-21

Hej Josefine!

Tack för din fråga. Vården.se är en samlingssajt för vård och hälsa, och vi är inte utbildad sjukvårdspersonal. Därför rekommenderar vi dig att antingen du eller dina föräldrar ringer 1177 Sjukvårdsrådgivning för rådgivning, eller att ni diskuterar dina besvär med en läkare på er vårdcentral.

Vården.se

2022-01-30

Claudia skrev:

Hej! Jag tog ett stick i fingret idag på morgonen o det visade sig att blodsockret låg på 6.9 och senare på dagen efter jag ätit var det 9.3 är de nått jag borde kolla upp o se om jag har diabetes? (Det är genetiskt i familjen med typ 2 diabetes)

2022-01-31

Hej Claudia!

Vården.se är inte en vårdgivare utan driver endast söktjänsten http://www.varden.se. Vi har därför ingen direkt koppling till enskilda vårdgivare, regioner eller 1177 Vårdguiden och kan därför inte hjälpa dig med dina frågor om diabetes.

Vi rekommenderar att du vänder dig direkt till en vårdgivare för att få hjälp, eller till 1177 Vårdguiden för rådgivning.

Vården.se

2023-03-24

Anonym skrev:

Hej!jag är en tjej på 13 år och nästan alla saker stämmer in på mig,och jag får jätteont i huvudet efter att jag ätit.ska jag åka in till akuten?

2023-03-27

Vården.se skrev:

Hej! Vi på Vården.se är inte utbildad vårdpersonal och kan därför inte ge dig rekommendationer för att få vägledning om var du ska vända dig. Om du upplever symtom på diabetes skulle jag rekommendera dig att ringa till 1177, så kan de hjälpa dig med var du ska vända dig.

Önskar dig en bra dag!

Nicole
Vården.

2023-08-31

Sally skrev:

Hej jag heter Sally. Jag är 9 år. Jag börjar dricka ungefär 2+ vatten flaskor om dagen och mår inte riktigt på topp. Förut brukade jag fara på toa 3-5 gånger om dagen, nu typ 6-8 gånger per dag. Finns det en chans att jag har diabetes?