Har dina planer ändrats och behöver du avboka en bokad tid hos vårdgivare? Det är enkelt att hantera dina bokningar direkt via Mina sidor på Vården.se. Här guidar vi dig steg för steg.
Steg-för-steg: Avboka din tid
1. Logga in på Mina sidor
Gå till varden.se/minasidor och logga in med BankID. Du hittar även Mina sidor via huvudmenyn.
2. Gå till fliken “Kommande”
Under fliken Kommande ser du alla dina bokade tider som ännu inte har passerat.

3. Välj bokningen du vill avboka
Klicka på bokningen som du inte längre kan gå på.
4. Tryck på “Avboka”
Bekräfta din avbokning.

Färdigt!
Din tid är nu avbokad. Du får även en bekräftelse skickad till din mejl.

Vanliga frågor och svar om avbokning
Varför går det inte att avboka min tid på Vården.se?
Det kan finnas flera orsaker:
- Tiden är för nära inpå. Vissa kliniker har en avbokningsgräns, t.ex. 24 timmar innan.
- Bokningssystemet stödjer inte avbokning via Vården.se. Kontakta i så fall vårdgivaren direkt.
- Du har redan avbokat tiden direkt hos mottagningen. Då kan du bortse från bokningen – även om du får en påminnelse.
Får jag en bekräftelse på avbokningen?
Ja, du får ett mejl som bekräftar att avbokningen gått igenom.
Kan jag boka en ny tid efter att jag avbokat?
Absolut! Du kan boka en ny tid direkt på Vården.se när det passar dig.