Vanliga frågor om förlossningsskador – så kan du få hjälp

Vanliga frågor om förlossningsskador – så kan du få hjälp

2023-10-31

Kvinnohälsa är ett återkommande tema hos oss, både i podden Vårddjungeln och på bloggen. Det är många som har frågor kring förlossningsskador – som när man ska söka hjälp och vart man kan vända sig. Vi bjöd därför in Kristina Törn, en ledande expert inom ämnet, för att få svar på några av de vanligaste frågorna kring förlossningsskador.

Kristina Törn är specialistläkare inom Obstetrik och Gynekologi och Verksamhetschef på C-Medical Gynekologi och Fertilitet i Stockholm. C-Medical är en privat aktör som är specialiserade inom gynekologi, fertilitet och urologi.

Vilka är de vanligaste besvären som kan uppkomma efter en förlossning?

Beroende på vilken bristning man har fått under förlossningen kan olika symtom uppstå. De flesta har symtom nära inpå efter förlossningen och blir bättre med den läkning som sker spontant. Besvär som orsakats av förlossningen är bland annat:

• inkontinens av urin eller avföring
• svårigheter att tömma tarm eller urin
• känsla av att något buktar ut
• att mellangården känns tunn
• skav i underlivet
• att man känner sig vid och tar in vatten eller luft i slidan och/eller har nedsatt känsel vid samliv.

En del upplever även smärta och ostadighetskänsla, och att tampong hamnar snett eller är svårt att använda.

Hur länge ska man vänta efter förlossningen innan man söker vård?

Under hela första året läker kroppen efter förlossningen. Men du kan behöva få hjälp att få en bedömning av dina besvär även under första året. Generellt kan man tänka att om man har besvär som påverkar livskvaliteten negativt finns det anledning att söka hjälp. Det finns olika behandlingar som kan vara aktuella, beroende på dina besvär.

Vi har spelat in ett poddavsnitt med fokus på dysfunktion av bäckenbotten – varför behövs ett sådant avsnitt?

Vi har sett en stor efterfrågan och brist på tillgänglighet av omhändertagande efter förlossning, just när det gäller bäckenbottenbesvär. Det kan vara svårt att prata med någon om sina besvär, då många upplever det tabubelagt och att det har varit svårt att hitta rätt hjälp. Utvecklingen har gått snabbt fram inom det här området de senaste åren och idag har vi både bättre metoder för att diagnostisera och behandla de symtomen. Att det finns hjälp att få tycker jag är ett viktigt budskap som vi behöver sprida.

Hur kan C-Medical hjälpa mig om jag har besvär med bäckenbotten?

Hos C-Medical får man träffa en gynekolog med särskilt intresse för bäckenbotten. Vi undersöker gynekologiskt och har även tillgång till 3D-ultraljud av bäckenbotten, vilket ibland behövs. Vi har även tillgång till en uroterapeut, för hjälp med symtom från urinvägar och tarm. Utifrån fynd i undersökningen kan vi ge förståelse för symtomen och ge rekommendationer om behandling. Vid val av behandling finns det olika kirurgiska metoder men även konservativa metoder, som olika hjälpmedel och sjukgymnastik. Vi anpassar val av behandling i samråd med patienten utifrån symtom, diagnostik och livssituation.

Vem kan komma till er?

Till oss är alla välkomna! Vi har avtal med de flesta försäkringsbolagen, Region Stockholm och tar även emot privatbetalande patienter. Enligt valfrihet i vården kan man, oavsett vart man bor, söka vård hos oss.

Vill du höra mer om förlossningsskador och mer av Kristina?
Lyssna på avsnittet ”Förlossningsskador med C-Medical” i podcasten Vårddjungeln.

Publicerad: 31 oktober 2023 kl 10:58
Uppdaterad: 31 oktober 2023 kl 10:58