Blogg

Nytt på bloggen

audionom och dr mikael i podden vårddjungeln

Älska dina öron med Audika – fler behöver höra mer om hörsel

| Allmän hälsa

Upplever du att du har svårt att höra när det är mycket ljud runt omkring dig? Då kan det vara dags att testa din hörsel. I förra veckans avsnitt av Vårddjungeln, gästades vi av Mahsa Pourheidari, VD för Audika, som lärde oss mer om hörselhälsa och varför det är viktigt att testa sin hörsel i tid.

Drar du dig inför att gå till tandläkaren?

| Tandvård

Är du en av dem som drar sig inför att gå till tandläkaren? Känns det bara onödigt och dyrt? Eller lider du kanske av tandläkarskräck? Vi på vården.se har tipsen för dig!

Våld i nära relation

Våld i nära relationer- hjälp att få

| Nytt på Vården.se

Våld i nära relationer är ett stort problem i samhället, och förövaren är i majoriteten av fallen en man. Många barn växer upp med våld i hemmet – enligt Brottsförebyggande rådet lever cirka 150 000 barn i Sverige tillsammans med en förälder som blivit misshandlad av den andra föräldern – Vården.se listar flera verksamheter där barn som vuxna kan söka hjälp.

Därför ska du skaffa formgjutna öronproppar

| Öron Näsa Hals

Att det är viktigt att skydda hörseln är något de flesta är medvetna om. Men har du koll på formgjutna öronproppar? Vården.se förklarar hur det går till att skaffa formgjutna hörselskydd, och varför du bör överväga att investera i ett par.

Madelene Meramveliotaki

Därför orkar vårdpersonal inte jobba heltid – intervju med Vårdförbundet

| Så funkar vården

Arbetsförhållandena för sjukvårdspersonalen i Sverige blir allt sämre och allt flera anställda går ner i arbetstid eller byter karriär. Detta leder i sin tur till vårdköer och en ohållbar situation inom vården.

Lindra rethosta med 4 enkla tips!

| Allmän hälsa

Hösten är här vilket betyder att förkylningarna smyger sig på. När temperaturerna sjunker snabbt smyger sig oftast rethostan på. Vi har därför listat 4 tips för att lindra och bli av med den retande hostan!

person med reumatism ritar

Vad är reumatism, och hur börjar det? – Dr Mikael förklarar

| Allmän hälsa

1 miljon svenskar lider av olika former av reumatism, där en av de vanligaste är reumatoid artrit (RA) – även kallad ledgångsreumatism. Men hur börjar egentligen reumatism, och kan man bli frisk från det? I podden “Vårddjungeln” berättar Dr Mikael om vanliga symtom och hur man kan lindra sjukdomen.

barn som leker

3 fördomar om CP (cerebral pares)

| Allmän hälsa

I Sverige föds cirka 200 barn med CP, cerebral pares, varje år. Trots det finns fortfarande bristande kunskap om diagnosen, och många med CP-skada får utstå en rad olika fördomar. Med anledning av den internationella CP-dagen 6 oktober, vill Vården.se slå hål på myterna.

Allt om IBS – Doktor Mikael förklarar

| Mag- och tarm

IBS är en vanlig sjukdom världen över, och beror på besvär med överkänslig tarm. I veckans avsnitt av podcasten Vårddjungeln får vi lära oss mer om IBS av Doktor Mikael Sandström. Angelica Larsson, som är en av de drabbade, delar också med sig av sina egna erfarenheter och tips.

Ställ om klockan under vintertid 2022

Vintertid 2023 – då ställer vi om klockan

| Allmän hälsa

Den sista söndagen i Oktober ställer Sverige och en mängd andra länder om klockan en timme. Men varför gör vi det, vilka effekter får vintertid 2023 för vår hälsa och ställs klockan framåt eller bakåt? Vården.se förklarar.