Nytt på bloggen

Kom igång med träningen!

| Träning

Många har som nyårslöfte att de ska börja träna – aldrig är det så mycket folk på gymmet som i januari. Men sedan tunnas antalet människor ut. Här får du tips på hur du kommer igång med träningen och håller dig motiverad att fortsätta på längre sikt!

Så slipper du halsbränna under julen

| hälsa

Så här kring jul drabbas många av halsbränna, eftersom fet mat är en av orsakerna till att problemet uppstår. Att ha halsbränna är obehagligt och kan även vara smärtsamt. Men genom att förstå varför man drabbas kan man själv kan ändra sin livsstil och undvika de värsta besvären, eller se till att medicinera när det behövs.

Artros – så känner du igen den och slipper smärta

| artros, hälsa

Artros är världens vanligaste ledsjukdom och den drabbar ungefär en av fyra personer över 45 år. Joint Academy arbetar med behandling av höft- och knäartros. Här berättar de mer om hur du kan lära dig att känna igen sjukdomen och vad det finns för behandling som kan hjälpa till att minska smärtan.

Lunginflammation – skydda dig med vaccin

| vaccination

Lunginflammation är en sjukdom som kan få allvarliga följder, särskilt för dig som tillhör en riskgrupp. Därför är det viktigt att skydda sig. Ett sätt är genom vaccinering och idag finns det två olika vaccin mot pneumokocksjukdom i Sverige. Här berättar vi mer om dem och om vem som bör överväga att vaccinera sig.

PMS och PMDS – vad är det och hur kan jag få hjälp?

| sexuell hälsa

De allra flesta kvinnor känner av förändringar i kroppen veckorna innan mensen, men hos vissa kvinnor är symtomen så pass bevärande att det kallas PMS eller PMDS. Att känna sig deprimerad, vara arg och ha ömma bröst är inte ovanligt. Trots att så mycket som 10 procent av alla kvinnor drabbas är det få som söker hjälp.

Influensasäsongen är här – tillhör du en riskgrupp?

| hälsa, influensa, vaccination

Nu närmar vi oss den tid på året när många blir sjuka i säsongsinfluensan. Det är aldrig kul att bli smittad, men om du tillhör en riskgrupp kan det finnas mer allvarliga risker med att bli sjuk. Här berättar vi om vilka riskgrupper som finns och varför du som tillhör en bör se till att vaccinera dig.

Fertilitetsutredning hos GynStockholm

| fertilitet, graviditet

Att ha barnlängtan men inte bli gravid är både en sorg och kan också upplevas som väldigt stressigt. Har det gått mer än ett år och man inte har lyckats bli gravid kan man få hjälp med en fertilitetsutredning. Här berättar vi mer om vad utredningen innebär och vem som kan genomgå den.

Vilken typ av huvudvärk har du?

| huvudvärk

Huvudvärk är ett mycket vanligt besvär som drabbar de allra flesta ibland. Men det finns olika typer av huvudvärk och det kan vara svårt att veta när man bör söka vård. Här får du en genomgång av några vanliga sorters huvudvärk och vilka symtom du bör vara extra uppmärksam på.

MiraDry® – en effektiv svettbehandling

| svettning

Överdriven svettning kan vara besvärande i många sammanhang, men det finns behandling att få. MiraDry® är en av de senaste teknikerna, som med hjälp av mikrovågor förstör svettkörtlarna och minskar svettningen – permanent.

Bröstcancer – en sjukdom som drabbar många

| cancer

Idag är det nationell bröstcancerdag och vi uppmärksammar sjukdomen som är en av de vanligaste cancerformerna. Cirka 20 kvinnor insjuknar varje dag, men chanserna att bli botad har ökat de senaste årtiondena.