Valfrihet på dina villkor – Hitta rätt när vårdgarantin slår i!

Valfrihet på dina villkor – Hitta rätt när vårdgarantin slår i!

2023-10-03

Bor du i Stockholm, Göteborg eller Malmö och har sett våra stortavlor med budskapet ”Valfrihet på dina villkor”? Kanske undrar du vad vi menar, och vad det egentligen är du har rätt till? Här berättar vi mer om vårdgarantin och hur du själv kan vara med och påverka!

Nu när vi har möjlighet att berätta något viktigt på stan, vill vi berätta och utbilda om dina rättigheter inom vården. För vården i Sverige är bra. Den är mycket bättre än många tror. Men ett stort problem är att vården är komplicerad. Det är svårt att veta vart man ska och hur man får tid. Helt enkelt hur man hittar rätt!

I brödtexten i annonsen står det ”Idag ska din vårdgivare hjälpa dig att hitta rätt när vårdgarantin slår i. Hjälp dem att hitta möjliga alternativ på www.vården.se, Sveriges söktjänst för vård.” Men vad betyder det egentligen?

Så fungerar vårdgarantin

En garanti är ett löfte – något som måste hållas. Vårdgarantin anger hur länge du som längst ska behöva vänta på att få kontakt med vården samt hur länge du som längst ska behöva vänta på att få den vård som du behöver. Vårdgarantin gäller över hela landet, oavsett var du bor.

Idag ska din vårdgivare hjälpa dig att hitta rätt när din vårdgaranti slår i. Det betyder att om du väntat för länge ska vårdgivaren hänvisa dig till en annan vårdgivare som kan ge dig den vård du behöver.  Det gäller även om den vårdgivaren finns i en helt annan del av landet. Så om du bor i en ort eller region med längre väntetider har du enligt vårdgarantin och lagen om jämlik vård ändå rätt att få vård i tid, på annan ort där det finns tider.

Tidsgränser enligt den nationella vårdgarantin

Kontakt med primärvården samma dag

Du har rätt att få kontakt med primärvården, såsom vårdcentralen eller sjukvårdsrådgivningen, samma dag som du söker hjälp. Det kan vara via telefon, ett besök på mottagningen eller ett videosamtal.

Rätt till medicinsk bedömning av primärvården inom tre dagar

Inom vårdgarantin har du rätt att få en medicinsk bedömning av ditt hälsoproblem av legitimerad personal inom tre dagar.

Besök på en specialistmottagning inom 90 dagar

Vid planerad behandling, såsom operation, har du rätt att få tid för det första besöket hos en specialistmottagning inom 90 dagar, om du har remiss. Samma tidsgräns gäller om du har sökt vård hos en specialistmottagning på egen hand utan remiss från en läkare.

Planerad operation eller behandling ska vara påbörjad inom 90 dagar

Efter att ett beslut har tagits om behandling/operation, har du rätt att få en tid till det inom tre månader. Tidsgränsen börjar från det att du och läkaren tog beslut om behandlingen.

Vårda valfriheten – prata med din vårdgivare om dina valmöjligheter

Valfrihet är en av grundstenarna i den svenska vården och på ett sätt vill vi hylla valfriheten med vår annonskampanj. Vi vill utbilda dig om de rättigheter du har och uppmana dig att använda dem. Vårdgivare behöver arbeta smartare när det kommer till att hitta tid, i tid, och där kan du hjälpa till att påverka. Genom att känna till vårdgarantin och dina rättigheter kan du prata med din vårdgivare om vilka möjligheter som finns att få hjälp snabbare.

Inte alla vårdgivare vet att man kan och har rätt till att hitta tid hos en annan vårdgivare som geografiskt kan finnas i en annan region. Det har tidigare inte heller funnits något enkelt sätt att få en tydlig överblick över det utbud av vårdgivare och vårdtjänster som finns i landet. Men här räcker vi upp handen. Nu finns ju vi!

Så nästa gång du eller någon anhörig väntat för länge. Hjälp då vårdgivarna att hitta rätt. För det är ju faktiskt olagligt att vänta längre än vårdgarantin.

Vill du veta mer om jämlik vård och tillgänglighet?

Är du nyfiken på mer om vad som gäller kring jämlik vård och tillgänglighet kan vi rekommendera intervjun med Anna-Karin Edstedt Bonamy, VD på Doctrin, som finns att lyssna på i vår podcast Vårddjungeln. Du hittar det avsnittet Tillgänglighet för alla här.

Publicerad: 3 oktober 2023 kl 14:07
Uppdaterad: 3 oktober 2023 kl 14:07

1 Kommentar

2024-02-21

PerOlof skrev:

Har fått en remiss till ortopeden Värnamo för bedömning för ev. Operation av vä knä o hö höft. Det är ju förmodligen 3 mån väntetid som gäller. Finns det något alternativ som är snabbare?