Blogg

Nytt på bloggen

Person ler stort med tänderna och håller i en tandborste.

Få vita tänder utan tandblekning – 3 tips!

| Tandvård

Missfärgade och gula tänder är vanligt, och något som många önskar att bli av med. Men hur får man vitare tänder? Och finns det något man kan göra för att få vita tänder snabbt och naturligt – utan att göra en tandblekning? Läs våra 3 bästa tips för vita och fräscha tänder!

Ett finger som blöder.

3 säkra tips för att ta bort en sticka i fingret!

| Nytt på Vården.se

Att få en sticka i fingret är lätt hänt i vardagen – inte är det mindre irriterande för det, särskilt när den är svår att få bort. Vården.se har därför tagit fram 3 smarta och säkra sätt för att ta bort en sticka i fingret!

Två barn med npf-diagnoser som gör läxorna

Pusselfamiljen – stöd för familjer med barn som har NPF-diagnos

I det senaste avsnittet av podcasten Vårddjungeln pratar programledaren Staffan Gustavsson med Petra Björkman, som utöver att vara mamma till två barn med NPF-diagnoser är grundare av Pusselfamiljen – en plattform för familjer där en eller flera familjemedlemmar har en NPF.

Bild på en konstgjord hjärta.

8 tillfällen då man bör göra en undersökning av hjärtat med arbets-EKG hos Hjärtcentrum!

| Nytt på Vården.se

Arbets-EKG är en betydelsefull metod för att mäta hjärtats och kroppens reaktion vid fysisk belastning. Vården.se har därför tillsammans med Hjärtcentrum sammanställt det du behöver veta om arbets-EKG.

Doktor Mikael Sandström ler stort med läkarrock mot en grön bakgrund

Fråga Doktor Mikael!

| Nytt på Vården.se

Vad gör jag om mitt födelsemärke ser mysko ut? Kan man dö av hjärtesorg? Har jag rätt att välja husläkare? Frågorna kring vård och vad man har rätt till kan vara många. Nu har du en unik möjlighet att ställa en fråga direkt till vår alldeles egen husläkare, Doktor Mikael Sandström. Ställ din fråga i formuläret nedan!

Person med fästing på halsen tar bort den med fästingplockare

Hur tar man bort en fästing? Här är svaret!

| Allmän hälsa

Har du, ditt barn eller kanske din hund fått en fästing, och undrar hur du bäst tar bort den? Vi går igenom steg för steg hur du gör för att få bort en fästing, och vad du kan tänka på om delar av fästingen sitter kvar.

Litet barn pussar på sin gravida mammas mage.

Vad är folsyra och varför är det viktigt när man är gravid?

| Barn och Gravid

Det är många som pratar om vikten av att äta folsyra innan och under en graviditet. Men vad är egentligen folsyra? I detta inlägg får du lära dig allt du behöver veta om folsyra, och varför det är viktigt att få i dig när du är gravid!

En fladdermus som sitter på en sten

4 saker du bör veta om Marburgviruset 2023

| Nytt på Vården.se

Marburgviruset är ett virus med hög dödlighet som upptäcktes för första gången 1967. Sedan dess har viruset dykt upp ett antal gånger runt om i världen, senast nu i Central- och Västafrika. Vården.se listar upp 4 fakta om Marburgviruset!

Förälder jobbar vid datorn samtidigt som ett sjukt barn ligger bredvid i soffan.

Vad betyder vobba och vem får göra det?

| Barn och Gravid

Har du hört talas om att vobba och undrar vad det betyder? Eller har du kanske ett sjukt barn hemma och undrar vad som gäller för dig som anställd? I detta inlägg har vi sammanställt allt du behöver veta om vobb!

En solbränd Doktor Mikael ler mot kameran

Sånt är livet – Doktor Mikael släpper bok om sina erfarenheter inom akutvården

| Allmän hälsa, Så funkar vården

Doktor Mikael Sandström har jobbat som läkare i över 35 år, och är känd från tv-rutan som TV4s expert inom vård. I podden Vårddjungeln berättar Doktor Mikael om sin nysläppta bok “Sånt är livet”, och hur den kom till!