Blogg

Nytt på bloggen

En person som man bara ser underkroppen på står på en gata

Packers och binders kan underlätta för dig med könsdysfori

| Allmän hälsa, Psykisk hälsa, Så funkar vården

Packers och binders är hjälpmedel för dig som lider av könsdysfori. Med hjälp av en packer eller binder kan du göra så att kroppen stämmer bättre överens med din könsidentitet.

En brygga vid en sjö

Vi mår bra av att vara ute när solen skiner – 5 mysiga tips på saker att göra sommaren 2023

| Nytt på Vården.se

Under de senaste årtiondena har vi tillbringat mindre och mindre tid utomhus. Det har bidragit till att vi spenderar alltför lite tid i naturliga miljöer, där varje person kan få den dos av dagsljus man behöver. Här listar Vården.se 5 saker att göra i solljuset under sommaren 2023.

Person sitter i en säng och håller i en skrikande bebis

Därför har din bebis ont i magen – 5 möjliga orsaker!

| Nytt på Vården.se

Bebisar får lätt ont i magen, och det finns många olika orsaker som kan ligga bakom det. Vården.se har listat 5 vanliga orsaker, och 3 tips för att lindra din bebis magknip! Om du är mycket orolig för ditt barn ska du söka rådgivning från en barnläkare.

Ett par som väntar barn.

VR-film som ska bidra till minskad förlossningsrädsla

| Barn och Gravid

I det senaste avsnittet av podcasten Vårddjungeln kan du lyssna på ett avsnitt med fullt fokus på förlossningsrädsla. Barnmorskan Ebba Lagercrantz Hedblad delar med sig av sina kunskaper om förlossningsskräck och berättar om sitt VR-projekt, som ska hjälpa förlossningsrädda!

En leende patient får hjälp av sjuksköterska att ta bort förband från bröstkorgen efter kirurgi.

HBTQI-certifiering för en tryggare vård

| Allmän hälsa, Psykisk hälsa, Så funkar vården

Att få känna sig trygg, sedd, respekterad och förstådd när man söker vård ska och borde vara en självklarhet för alla. Här kan du läsa om dina rättigheter i vården, lära dig vad ett HBTQI-certifikat innebär och hitta certifierade mottagningar – allt för att du som HBTQI-person ska få bästa möjliga bemötande när du söker vård!

Glad familj sitter tillsammans på en soffa

Vården.se lanserar Apotekskollen – din jämförelsetjänst för apoteksprodukter!

| Nytt på Vården.se

Priserna på apoteksvaror skiljer sig mycket mellan olika apotek, och att jämföra kan bli ett tidskrävande projekt. Därför lanserar nu Vården.se Apotekskollen – en jämförelsetjänst för alla receptfria läkemedel som du kan köpa på apotek online. Läs mer och kom igång med Apotekskollen!

Tandläkare undersöker en röntgenbild av tänder på en datorskärm

Vad kan du om röntgen inom tandvård?

| Tandvård

Röntgen är ett mycket viktigt verktyg för att ställa diagnos. Inom tandvården används många olika röntgenundersökningar för att studera tand- och käkområdet. Lär dig mer om tandröntgen här!

Kvinna som får injektionsbehandling.

Hur vet jag om sjuksköterskan är legitimerad när jag ska göra en skönhetsbehandling?

| Skönhet

Inom skönhetsbranschen har det uppdagats en del skandaler på sistone, där patienter fått dålig vård av personer som visat sig inte vara legitimerade. Men det är faktiskt ett lagkrav idag, att du ska vara legitimerad vårdpersonal för att kunna ge exempelvis fillers. Vi berättar hur du tar reda på om någon faktiskt är legitimerad!

Psykisk hälsa på schemat tack!

| Psykisk hälsa

Barn och unga mår sämre idag än vad de gjorde för 40 år sedan. Idag lider varannan ungdom i åldern 15-24 år av återkommande psykiska besvär. Det är något psykologen Siri Helle vill vända på. I Vårddjungeln berättar hon mer!

Ett barn som vickar på sin mjölktand.

Allt du behöver veta om mjölktänder

| Barn och Gravid, Tandvård

Mjölktänder är de små mjölkvita tänder vi får som barn. Men när kommer den första tanden? Hur många mjölktänder ska man egentligen få? Och när börjar man tappa mjölktänderna? Vården.se har samlat allt du behöver veta om mjölktänder!