Blogg

Nytt på bloggen

Manshälsa och Movember – män ska ta sin hälsa på allvar

Gör man en google-sökning på ”kvinnohälsa” får man över 455 000 resultat. Söker man däremot på ”manshälsa” får man färre än 4 000 resultat. Hur kan det vara så? I början av Movember satte vi oss ner med Maria Frånlund från C-Medical för att ta tempen på manshälsan i Sverige och rikta fokus mot några av de vanligaste besvär och sjukdomar som drabbar män.

Vanliga frågor om förlossningsskador – så kan du få hjälp

Kvinnohälsa är ett återkommande tema hos oss, både i podden Vårddjungeln och på bloggen. Det är många som har frågor kring förlossningsskador – som när man ska söka hjälp och vart man kan vända sig. Vi bjöd därför in Kristina Törn, en ledande expert inom ämnet, för att få svar på några av de vanligaste frågorna kring förlossningsskador.

Valfrihet på dina villkor – Hitta rätt när vårdgarantin slår i!

Bor du i Stockholm, Göteborg eller Malmö och har sett våra stortavlor med budskapet ”Valfrihet på dina villkor”? Kanske undrar du vad vi menar, och vad det egentligen är du har rätt till? Här berättar vi mer om vårdgarantin och hur du själv kan vara med och påverka!

Hitta rätt… Osynlig tandställning!

Funderar du på tandställning? Idag finns många diskreta alternativ, så kallade ”osynliga” tandställningar. Tillsammans med tandläkarkedjan Tandea berättar vi mer om hur det fungerar!

Plastikkirurg ritar på mage för bukplastik under en konsultation

4 smarta tips för en lyckad konsultation med en plastikkirurg

| Skönhet

När du ska på konsultation hos en plastikkirurg finns det några saker som är bra att veta så att du får rätt hjälp. Johan Thorfinn, överläkare på Plastikakademin, ger dig några tips i del 2 av serien “Säker plastikkirurgi”.

Kvinna sitter och googlar på plastikkirurgi på datorskärm

Så väljer du plastikkirurg – 4 tips från specialisten

| Skönhet

Det blir allt vanligare att göra plastikkirurgi i Sverige. Därför är det viktigt för patienter att veta risker och förväntningar när de ska besöka en plastikkirurg. Johan Thorfinn, överläkare på Plastikakademin, ger råd i del 1 av “Säker plastikkirurgi”.

En bild på en kräfta på marken

5 hälsosamma skäl till varför du bör unna dig rikligt med kräftor på kräftskivan 2023!

| Allmän hälsa, Nytt på Vården.se

Förutom att det är nyttigt och framförallt väldigt gott så finns det många hälsofördelar med att äta kräftor. Vården.se har tagit fram 5 anledningar till varför du inte behöver snåla med kräftorna!

Ett sjukt barn som ligger i sängen

Så märker du att ditt barn har streptokocker – 4 vanligaste symtomen

| Nytt på Vården.se

Våra barn är våra viktigaste ägodelar, och när de blir sjuka är vi föräldrar alltid oroliga. En av de vanligaste bakteriella infektionerna hos barn är streptokocker. Att kunna känna igen symptomen på denna infektion är viktigt för att snabbt kunna söka hjälp och få rätt behandling. Därför har Vården.se tagit fram de 4 vanligaste symtomen på streptokocker.

Två par fötter i sängen.

Könssjukdomarna ökar – ligg säkert i sommar

| Nytt på Vården.se, Sexuell hälsa

I Sverige har antalet fall av syfilis ökat kraftigt bara de senaste åren. Under 2022 rapporterades 537 fall av syfilis. Men syfilis är inte den enda könssjukdomen du behöver oroa dig för i sommar – sexuellt överförbara sjukdomar tenderar att öka generellt under sommarmånaderna. Läs mer här!

3 tips för att undvika algförgiftning vid algblomning

När man ska bada på sommaren kan man ibland se en trådig hinna i grönt eller orangebrunt på vattenytan. Du känner säkert igen ordet algblomning, men visste du att man kan bli förgiftad av alger? Läs mer om hur du undviker algförgiftning!