Nytt på bloggen

Ställ dina frågor om vård och hälsa till vår podcast “Utforska vården med Dr. Mikael”

| hälsa

Vi vet att det inte är helt lätt att förstå hur det svenska vårdsystemet fungerar. Vilken vård har man rätt till? När ska man gå till doktorn och när räcker det med egenvård? I vår podcast “Utforska vården med Dr. Mikael” vill vi guida dig till rätt vård och därför ger vi dig nu möjlighet att ställa alla dina frågor kring hälsa och vård till Dr. Mikael.

5 tecken på att du har grå starr

| ögon

Du har säkert hört talas om ögonsjukdomen grå starr fler än en gång. Kanske känner du någon som har drabbats eller så misstänker du att du själv har det. Men hur vet man att man har grå starr? I det här blogginlägget listar vi några vanliga tecken på att du har grå starr.

3 sätt att behandla hudsjukdomen rosacea

| hudförändringar, hudvård

Har du ytliga blodkärl, rodnad och utslag i ansiktet? Då kan du ha hudsjukdomen rosacea. Här förklarar vi mer om sjukdomen och ger våra bästa tips på hur du lindrar besvären.

Vanliga frågor och svar om fettsugning

| skönhet

Fettsugning är ett populärt ingrepp som syftar till att minska lokala ansamlingar av fett under huden, och därmed ge ett mer proportionerligt utseende. Men hur går behandlingen till? Och vad ska man tänka på innan man gör en fettsugning? Vi svarar på de vanligaste frågorna, tillsammans med Estetikum, en av Sveriges främsta kliniker inom området.

Ett starkt avslut på 2020, höga förväntningar på 2021

| nyheter, om Vården.se

Vi har gått in i det nya året med full fart, fantastiska samarbeten men också med en ödmjukhet om att vi lever i en föränderlig värld. Vad som blivit ännu tydligare för mig som VD, och som privatperson, är att Vården.se fyller en viktig roll i samhället och att om vi i år kommer lite närmare vår vision så har vi förenklat och förbättrat livet för fler människor.

Vanliga hjärt- och kärlsjukdomar och hur du kan förebygga dem

| hälsa, hjärta och kärl

Hjärt- och kärlsjukdomar tillhör några av de vanligaste sjukdomarna i Sverige – men det finns mycket du själv kan göra för att ta hand om din hjärthälsa. I det här blogginlägget listar vi några av de vanligaste hjärt- och kärlsjukdomarna och ger dig konkreta tips på hur du kan förebygga sjukdomar i hjärta och kärl.

Bli av med din smärta med hjälp av laserbehandling

| hälsa

Lider du av smärta i kroppen? Då är du inte ensam. Det finns många vanliga sjukdomar och besvär som orsakar smärta i kroppens muskler och leder. Ett sätt att behandla smärtan är genom medicinsk laserbehandling, vilket Medicinskt Lasercentrum i Stockholm är specialiserade på. Här berättar vi mer om fördelarna med medicinsk laserbehandling och några av de vanligaste behandlingarna.

Så undviker du att bli sjuk under vabruari

| hälsa, influensa

Gör dig redo för februari – eller vabruari – en månad där vintersjukdomar som magsjuka, feber och influensa når sin höjd. I år kämpar vi dessutom för att minska smittspridningen av covid-19. Vi ger dig våra bästa tips på hur du minskar risken för att bli sjuk under vabruari.

8 frågor och svar om vaccinet mot covid-19

| coronavaccin, coronaviruset covid-19

2021-01-19. Vi är många som har frågor och funderingar kring vaccinet mot covid-19. Därför intervjuade vi Per Godenius, som är medicinsk rådgivare och allmänspecialist, för att få svar på vanliga frågor och vad vi vet hittills om vaccinet mot covid-19.

4 enkla träningsövningar som lindrar din knäartros

| artros

Är du en av de många svenskar som har knäartros? Då vet du hur påfrestande det kan vara. Men lyckligtvis finns det mycket du själv kan göra för att lindra dina artrossmärtor. En viktig del i behandlingen av artros är att öka ledens rörlighet genom träning och rörelseövningar. Vi listar därför våra bästa övningar som lindrar din knäartros.