Covid-19

Blogginlägg Covid-19

Tips och råd till dig som fått covid-19

| Covid-19

Har du precis blivit smittad av coronaviruset? Känner du dig trött efter covid? Eller har du börjat återhämta dig? Oavsett vilket så ger vi dig våra bästa tips och råd på hur du lindrar symtomen, när du behöver söka vård och hur återhämtningen efter covid-19 kan se ut.

Finns det ett vaccin mot covid-19?

| Covid-19, Vaccination

Sverige är nu i full gång med att vaccinera befolkningen mot covid-19. Forskare har arbetat i rekordfart för att få fram vaccinet, vilket är en avancerad process med mycket höga säkerhetskrav. Här berättar vi mer om vilka vaccin mot covid-19 som finns tillgängliga idag och hur det går till att ta fram vaccin.

Covid-19 och jobbet – det här gäller inför hösten

| Covid-19

Nu är de flesta tillbaka på jobbet efter sommarsemestern. Men med en fortsatt utbredd smittspridning av covid-19 ser det lite annorlunda ut på de flesta arbetsplatser. Kanske är du tillbaka på kontoret efter att länge ha jobbat hemifrån, eller kanske har du en höst av fortsatt distansarbete framför dig. Oavsett vilket går vi igenom vad som gäller på jobbet och vad du kan tänka på under hösten!

Så hanterar du höstens studier under coronapandemin

| Covid-19

Så här efter sommaren är det många som går tillbaka till studier eller börjar en ny utbildning. Men i år ser förutsättningarna lite annorlunda ut, med en pågående smittspridning av covid-19 på många håll. För vissa kommer det att bli mycket distansstudier, medan andra kommer att kunna studera på plats. Vi ger tips inför hösten och går igenom de rekommendationer som gäller!

Allt du behöver veta om munskydd

| Covid-19

Under coronapandemin har det uppstått mycket diskussion kring huruvida munskydd är bra eller inte för att minska smittspridningen av covid-19. Sedan i början på juni 2020 råder Världshälsoorganisationen (WHO) allmänheten att använda munskydd på platser där det inte går att hålla avstånd till varandra, till exempel i kollektivtrafiken eller i affärer. Men vad ska man tänka på när man använder munskydd? Vi besvarar de vanligaste frågorna om munskydd här.

Svenskar undviker tandläkarbesök, trots fler hygienåtgärder

| Covid-19, Nytt på Vården.se, Tandvård

Sedan utbrottet av covid-19 har svenskarna sökt vård i mindre utsträckning än innan pandemin. Inom tandvården uppvisar tandläkare betydligt färre patienter än vanligt, trots att de fortsatt har öppet och har vidtagit fler hygienåtgärder. Detta visar en undersökning som gjorts av Vården.se bland ett 20-tal tandläkare i Stockholm, Västra Götaland och Skåne.

Hur testar man sig för covid-19?

| Covid-19

En viktig del i arbetet med covid-19 är testning, för att identifiera personer som har eller har haft sjukdomen. Regeringen vill se en kraftig ökning av testning och smittspårning, och sakta men säkert börjar testerna bli mer tillgängliga. Men hur testar man sig för corona? Vi reder ut vad som gäller med Åderbråcksspecialisterna Narva Kirurg Center, en av de privata aktörer som var snabba med att erbjuda testning.

Fem tips för bättre ergonomi när du jobbar hemifrån

| Covid-19, Rehabilitering

Antalet människor som jobbar hemifrån har ökat markant sedan coronakrisen kom. Kanske är du en av dem som numera jobbar från köksbordet? Då är det viktigt att ordna en arbetsplats hemma som är ergonomiskt bra för kroppen. Vi ger dig fem handfasta tips på vad du ska tänka på.

Hur arbetar olika vårdgivare under coronatiden?

| Covid-19

Nu när det är coronatider är det mycket som är osäkert och många undrar hur det står till med deras vanliga vårdgivare som de går till. Är det öppet? Vad händer om man känner sig snuvig, kan man fortfarande gå? Vi har pratat med två olika vårdgivare inom kategorierna tandläkare och naprapat.

Coronaviruset gör att fler söker efter vård

| Covid-19, Nytt på Vården.se, Vårdbarometern

PRESSMEDDELANDE. I vårdbarometern för mars 2020 tog vi tempen på hur svenskar sökte efter vård på nätet.