Massagens dag 12 maj – passa på att boka en behandling på Vården.se

Massagens dag 12 maj – passa på att boka en behandling på Vården.se

2022-11-08 | Rehabilitering

Har du ont i kroppen efter allt hemarbete, eller behöver du kanske en stunds avkoppling? Den 12 maj är det massagens dag – passa på att ta hand om dig själv lite extra och boka en tid för massage!

Det händer i kroppen när vi får massage

Att få en massage är inte bara skönt och avkopplande, utan det finns en rad andra fördelar med att få en kroppsmassage. De främsta är att blodcirkulationen ökar och att spända muskler blir mer mjuka, samt att halten oxytocin i kroppen ökar. Oxycontin är ett hormon i kroppen som visat sig öka vår känsla av harmoni och välbefinnande.

Fler fördelar med massage är att det kan:

• stärka immunförsvaret
  • motverka stress
  • påskynda läkning och återhämtning i musklerna
  • förebygga spänningshuvudvärk
  • öka lymfcirkulationen
  • ge en positiv effekt på träningsvärk
  • ge en ökad kroppskännedom.

Ingår massage i friskvårdsbidraget?

Det är svårt att svara ja eller nej på frågan om massage ingår i friskvårdsbidraget. Det är din arbetsgivare som bestämmer om du har tillgång till friskvårdsbidrag eller ej och vad som ska ingå i det. För det mesta ingår massage av olika slag. Skatteverket skriver “Du får använda friskvårdsbidraget till enklare aktiviteter med inslag av motion eller för behandling som är avstressande eller motverkar ömhet och stelhet.”

Innan du bokar tid för massage är det bra att stämma av vad din arbetsgivare har för regler för friskvård.

Boka en behandling inför massagens dag

Nu när massagens dag närmar sig tycker vi att det är ett utmärkt tillfälle att passa på att boka en massagebehandling. Du kan boka tid för massage redan idag, direkt på Vården.se.

Källor:
Hagabadet