Höstens mest bokade område på Vården.se

Höstens mest bokade område på Vården.se

Manuell terapi är den kategori som flest är intresserade av när de besöker Vården.se, och den kategorin som får flest bokningar via Vården.se. I manuell terapi ingår naprapater, kiropraktorer och fysioterapeuter. Läs mer för att se vilka de tre mest bokade vårdgivarna inom manuell terapi är!

7 december 2021 kl 17:58

Manuell terapi får flest bokningar på Vården.se

Vården.se är en digital bokningstjänst som underlättar för dig som patient att hitta, jämföra och boka vård. Vi samlar Sveriges legitimerade vårdgivare inom allt från tandvård och primärvård till specialistvård och skönhetsvård. I denna artikel har vi sammanställt data från det området där patienter bokar mest under perioden 1 augusti till 30 november 2021. Vi har dessutom undersökt sökbeteendet för olika typer av behandlingar.

Hela 27% av det totala antalet bokningar under perioden skedde inom kategorin manuell terapi – vilket gör manuell terapi till den mest bokade kategorin på Vården.se!

Därför får manuell terapi många bokningar

Varför manuell terapi får flest bokningar av alla kategorier på Vården.se kan bero på flera saker.

• Hög tillgänglighet – Dels har dessa vårdutövare ofta många lediga tider, och det finns en transparens och tydlighet kring priser och vad en behandling innebär.
  • Många anslutna terapeuter – Det beror också på att Vården.se har många manuella terapeuter anslutna, vilket gör det lätt att hitta en naprapat eller kiropraktor i närheten.
  • Smidig bokning – Den största anledningen är kanske att till skillnad från exempelvis vårdcentraler, där det oftast krävs ett telefonsamtal för att få en tid, så är det lätt att boka manuell terapi tryggt och smidigt online – exempelvis via Vården.se.

Våra mest bokade vårdgivare inom manuell terapi!

De tre vårdgivare inom segmentet manuell terapi som bokades flest gånger via Vården.se under hösten 2021 var:

Mest lästa blogginlägg inom manuell terapi

Under samma period undersökte vi vilka blogginlägg som varit populärast på Vården.se, vilket också visade sig vara inriktade på besvär och sjukdomar inom manuell terapi – till exempel ischias och artros. Listan på de tre populäraste inläggen har vi här:

1. Blogginlägget “5 enkla övningar som lindrar din ischias” toppade listan över lästa blogginlägg med 24 000 unika visningar på Vården.se.
  2. Blogginlägget “4 enkla övningar som lindrar din knäartros” var också populärt, med 17 000 unika visningar under perioden. Det är tydligt att många vill lära sig mer om hur de kan behandla sina smärtbesvär på egen hand.
  3. Blogginlägget “Vad är skillnaden mellan kiropraktor och naprapat?” hade 18 000 unika visningar under samma period. Det är många som gör efterforskningar på vilken typ av terapeut de ska besöka, och naprapat och kiropraktor kan verka snarlika på många sätt.

Dessa tider bokar flest patienter sina besök

Även om människor i regel är lediga under helgen skedde en klar majoritet (90%) av bokningarna mellan måndag och fredag. Här är några intressanta insikter kring när på dygnet bokningarna skedde:

• Mellan kl. 06.00 och 08.00 på morgonen skedde flest bokningar per timme
  • Mellan kl. 08.00 och 12.00 skedde näst flest bokningar per timme. De flesta valde alltså att söka och boka sin vård på morgonen, kanske innan jobbet eller under den första halvan av arbetsdagen.
  • Mellan 19.00 och 00.00 på kvällen var den näst mest ovanliga tiden att boka. Lite mer överraskande eftersom det är en tid på dygnet då många i regel är lediga.
  • Mellan kl. 00.00 och 06.00 på morgonen var den mest ovanliga tiden att boka – inte så överraskande.

Datan har tagits fram genom de dataanalysverktyg som Vården.se använder för att mäta sidvisningar och bokningsdata och avser perioden 1 augusti-30 november 2021.