Tandvård

Blogginlägg Tandvård

Tandhygienist – ett framtidsyrke

| Tandvård

Varför säger vi “gå till tandläkaren” och inte “gå till tandvården”? Det är någonting Yvonne Nyblom, ordförande i Sveriges Tandhygienistförening, länge har undrat. Vi på Vården.se har fått chansen att prata med Yvonne och lära oss mer om yrkets historia och framtidsutsikter.

Så kan du minska din tandvårdsrädsla idag

| Tandvård

20% av Sveriges befolkning känner oro eller obehag för att gå till tandläkaren och många människor undviker tandvården helt. Om du är någon av dessa människor vill vi hjälpa dig!

NEJ PLACK!

| Nytt på Vården.se, Tandvård

Under november och december genomför vi aktiviteten Nej plack!
Syftet är att rikta uppmärksamheten mot svenskarnas munnar och hur viktigt det är att hålla koll på sin munhälsa.

Hur mår dina tänder egentligen?

| Tandvård

Enligt vår undersökning ”Vården, svenskarna och samhället” (2021), har hela 27% av svenskarna skjutit upp att gå till tandläkaren pga Coronapandemin. Vi frågade oss därför: Hur påverkar det våra tänder egentligen?

Vården.se och Almasoft samarbetar för att hjälpa tandläkare fylla tomma tider

| Nytt på Vården.se, Tandvård

PRESSMEDDELANDE. Vården.se är Sveriges största samlingsplats för vård och hälsa. För att underlätta att vårdtagare enkelt ska kunna boka tid hos en vårdgivare via Vården.se, behövs integrationer med olika bokningssystem. Därför är vi mycket glada att berätta om samarbetet med Almasoft som gör det ännu enklare för vårdtagare att boka tid hos tandläkare. Därmed kan tandläkare enkelt fylla sina lediga tider.

Svenskar undviker tandläkarbesök, trots fler hygienåtgärder

| Covid-19, Nytt på Vården.se, Tandvård

Sedan utbrottet av covid-19 har svenskarna sökt vård i mindre utsträckning än innan pandemin. Inom tandvården uppvisar tandläkare betydligt färre patienter än vanligt, trots att de fortsatt har öppet och har vidtagit fler hygienåtgärder. Detta visar en undersökning som gjorts av Vården.se bland ett 20-tal tandläkare i Stockholm, Västra Götaland och Skåne.

Fem vanliga frågor om tandvård

| Tandvård

Om vi vill att våra tänder ska hålla hela livet krävs det att vi tar väl hand om dem, och en viktig del av det är att vi går till tandläkaren och tandhygienisten. Tillsammans med Oral Care svarar vi på några vanliga frågor kring tandvård.

Ta hand om barnens tänder!

| Tandvård

Är det dags att gå till tandläkaren med ditt barn? Det kan vara både utmanande och spännande! Tillsammans med Viveca Hansson Gidlund på Krontandläkarna berättar vi mer om barntandvård, varför det är så viktigt med regelbundna tandläkarbesök och vad du som förälder ska tänka på.

Tandläkarskräck – En av våra vanligaste fobier

| Tandvård

Tandläkarskräck är ett problem som många känner igen och det kan få allvarliga konsekvenser om du undviker att gå till tandläkaren.

Vad är ett tandimplantat?

| Tandvård

Det finns olika sätt att gå tillväga när du har blivit av med en eller flera tänder och behöver ersätta dem. Ett av dem är tandimplantat. Då fästs en ny, konstgjord tand i en titanskruv som borras ner i tandbenet. Det är ett bra, långsiktigt alternativ och de allra flesta kan få tandimplantat.