Så kan du minska din tandvårdsrädsla idag

Så kan du minska din tandvårdsrädsla idag

2022-06-21 | Tandvård

20% av Sveriges befolkning känner oro eller obehag för att gå till tandläkaren och många människor undviker tandvården helt. Om du är någon av dessa människor vill vi hjälpa dig!

Robert, psykolog och forskare, är Folktandvårdens expert inom tandvårdsrädsla.

Vi har tidigare berättat om vårt engagemang kring munhälsan och vikten av att aktivt sköta om sin munhälsa dels hemma och dels att årligen besöka tandläkare/tandhygienist för att få koll på sin munhälsa. Vissa har lätt att glömma bort att gå till tandläkaren när allt annat händer just samtidigt. Men för många andra är det något annat som gör att man inte bokar tid hos tandvården, nämligen tandvårdsrädsla. Och när vi säger många andra, då menar vi verkligen många andra!

500 000 av svenskarna lider av tandvårdsrädsla och hela 2 000 000 av oss är rädda eller känner obehag för att gå till tandläkaren. Det vill vi ändra på!

Vad är tandvårdsrädsla?

Tandvårdsrädsla är en känslomässig reaktion på en eller flera specifika situationer som uppkommer när man besöker tandvården. Man är helt enkelt orolig att något fruktansvärt ska hända i samband med besöket hos tandläkaren. Ofta är oron kopplad till en känsla av att tappa kontrollen. Att lida av tandvårdsrädsla är mycket vanligt, vilket inte gör det mindre obehagligt för den som har det. Just därför ska vi bekämpa den!

Specialavsnitt i podden

Vi satte oss i poddstudion med Robert som är psykolog och forskar om just tandvårdsrädsla. Han utbildar dessutom blivande tandläkare inom ämnet. Robert berättade för oss varför vi är rädda samt gav handfasta tips på vad man kan göra om man är rädd.

Känner du någon som du vet lider av tandvårdsrädsla, eller gör du själv det? Då finns det flera saker att ta till!

För information om tandvårdsrädsla

Lyssna på vårt specialavsnitt om tandvårdsrädsla i Utforska vården med Dr Mikael.

För dig som tycker det är obehagligt att gå till tandvården

Om du känner obehag att gå besöka tandvården eller rentav undviker det helt, så finns det hjälp att få. Det viktiga är att du kontaktar tandvården och meddelar att du är rädd så att de vet det när dem tar emot dig.

Källor

1177 Vårdguiden