Lova lagom – för den psykiska hälsans skull

Lova lagom – för den psykiska hälsans skull

2023-12-18 | Allmän hälsa

Vi går in i allt mer hektisk period. För många en tid att tända ljus och mysa. Men också en tid som för många innebär stress och fler krav. Julmat som ska lagas, de perfekta presenteras ska köpas och samtidigt ska man prestera på jobbet eller skolan. Vi har samlat det du behöver för din psykiska hälsa under kommande jul och nyår.

Under åren har vi skrivit bloggartiklar och släppt avsnitt i Vårddjungeln om ångest, stress och inte minst om Nyårslöften. Vi har samlat några av dessa och du kan välja det som är mest intressant för dig.

Vad händer egentligen i kroppen när vi blir stressade?

Dr Mikael berättar vad som händer i kroppen steg för steg:

• Snabbare andning
  • Högre blodtryck
  • Frisättning av adrenalin
  • Högre blodsocker

Dr Mikael förklarar också varför stress kan vara bra men också vad man behöver göra för att det inte ska påverka oss negativt. Dr Mikael menar att stressen är överlevnadsstrategiskt viktig och avgörande för människosläktets överlevnad.

Stress är inte dåligt, stress är bra. Det är trist på återhämtning som är problemet.

Dr Mikael

Lyssna på Dr Mikael i vårddjungeln om varför och hur vi blir stressade i något av följande avsnitt:

Psykisk hälsa på schemat med Sire Helle

Vi träffade psykologen Siri Helle som står bakom namninsamlingen “Psykisk hälsa på schemat”. Bakgrunden till det är att barn och unga mår sämre idag än vad de gjorde för 40 år sedan – idag lider varannan ungdom i åldern 15-24 år av återkommande psykiska besvär.

Siri Helle är legitimerad psykolog och har jobbat inom vården med KBT-behandling av stress, ångest och depression.

Skillnad på stress mellan kvinnor och män

Vad som gör dig, mig eller andra människor stressade varierar. Men det finns statistik som visar att det finns generella områden som är vanliga källor till stress. Om man studerar på gruppnivå är det också skillnad på vad som stressar kvinnor respektive män. Studier visar bland annat att kvinnor i heterosexuella förhållanden gör tre gånger så mycket hushållsarbete som männen gör – även om båda parter jobbar heltid.

Vi har bland annat intervjuat psykologen Eller Riisto, som är legitimerad psykolog från Ahum.

Varför blir jag sjuk lagom till semestern?

Känner du igen dig i rubriken? Man kämpar på ända in i kaklet och när du äntligen får vila så blir du sjuk. Är det bara en myt eller vad beror det på?
Vi frågade Dr Mikael om det.

Lyssna på avsnittet ”Varför blir jag sjuk lagom till semester?” här.

Så påverkas vi av krigen

För många har det varit ett påfrestande år. Inflation som aldrig verkade vilja vika ner sig. En räntenivå som bara kunde gå åt ett håll. Och så flera krig runt om i världen. Vi gjorde ett specialavsnitt i mars 2022 i samband med att kriget i Ukraina började. Nu nästan två år senare är det lika aktuellt.

Lyssna på kloka tankar från Ellinor Eriksson från BrolinWestrell och Dr Mikael i avsnittet ”Krigsspecial – Så reagerar vi på kriser” som du hittar här.

Lova lagom

Och så var det det här nyårslöften. De är en bra symbol för att demonstrera det nya och blicka framåt. Det var faktiskt Benjamin Franklin, en av USAs grundlagsfäder, som ska ha introducerat traditionen.

Idag finns det studier som visar att 45% bryter sina nyårslöften. Så hur ska man då göra för att inte bryta dem? Dr Mikael har en lista på hur man ska skapa nyårslöften som man faktiskt håller. Nyårslöften manifesterar det nya och att blicka framåt.

Här kan du lyssna på ett gammalt favoritavsnitt med Dr Mikael när han går igenom hur han lägger upp sina nyårslöften och avslöjar sitt nyårslöfte.

Och du. Nu när det snart är dags att sätta upp nyårslöfte, tänk på att lova lagom. Sätt lagom stora krav på dig själv.

Vi på Vården.se önskar dig ett gott slut på året, och en ännu bättre start på nästa år!

Publicerad: 18 december 2023 kl 20:28
Uppdaterad: 18 december 2023 kl 20:45