Hälsocentralen Sophiahemmet erbjöd vård snabbt – blev räddningen för Lena

Hälsocentralen Sophiahemmet erbjöd vård snabbt – blev räddningen för Lena

ANNONS. Innehåll från Sophia Direkt.

Lena upptäckte att någonting kändes fel i hennes kropp, och sökte sig till vårdcentralen för att lista sig och få hjälp. När det visade sig vara svårt att få en snabb tid vände hon sig istället till Hälsocentralen Sophiahemmet, och fick komma dit redan dagen därpå. Efter att Lena tagit blodprover blev hon kontaktad av ansvarig läkare som skickade henne till akuten direkt.

21 december 2022 kl 09:34

Lena hade länge känt att någonting var fel i kroppen, men kunde inte sätta fingret på vad det var. När hon bestämde sig för att gå till vårdcentralen för att lista sig och få hjälp att utreda besvären, visade det sig att det skulle ta lång tid för henne att få en läkartid.

“Min man föreslog att jag istället skulle vända mig till Sophiahemmet, som erbjuder vård som man betalar själv. Det gjorde han själv för några år sedan när han hade problem med ögonen, och var väldigt nöjd”, säger Lena.

Hälsocentralen Sophiahemmet erbjöd hälsoundersökning direkt

Paret gick tillsammans in på Sophiahemmets hemsida, där de fick reda på möjligheten att boka hälsoundersökning på Hälsocentralen. Lena ringde mottagningen direkt.

“Jag fick prata med en trevlig sjuksköterska, som sa att jag kunde få en tid redan dagen därpå”, berättar Lena.

När hon kom till mottagningen fick hon träffa en sjuksköterska, som bland annat tog blodprover och EKG. Hon fick veta att hon en vecka senare skulle få träffa en läkare, som skulle undersöka henne och gå igenom provsvaren.

Men bara två dagar senare fick hon ett samtal från en av läkarna på Hälsocentralen, Mia Granberg-Stånge.

“Hon sa till mig att åka till akuten direkt. Provsvaren hade kommit och de visade att mina blodvärden var extremt låga. Jag gjorde som hon sa”, berättar Lena.

Hälsocentralens snabba respons hjälpte Lena att få vård

Efter undersökning på akuten bekräftades Lenas dåliga värden, och hon blev genast inlagd på medicinkliniken för utredning. Det visade sig att det var en reumatisk sjukdom som låg till grund för Lenas problem.

“Nu mår jag bättre och får adekvat behandling. Jag är så otroligt tacksam för att jag fick tid på Hälsocentralen Sophiahemmet så snabbt, och att läkaren ringde mig direkt när svaren kommit. Annars vet jag inte hur det hade gått.”

Här kan du läsa mer om Hälsocentralens undersökningar

Om Sophia Direkt

Sophiahemmet i Stockholm erbjuder Sophia Direkt, en digital tjänst för dig som själv vill betala för din vård. Med hjälp av BankID kan du enkelt logga in i tjänsten och starta ditt ärende!

Sophia Direkt erbjuder

• bokning av privat läkarbesök
  • hälsoundersökning
  • intyg