Dålig andedräkt
Person tittar på sig själv i en spegel och borstar tänderna samtidigt

Dålig andedräkt

Om du har långvariga problem med dålig andedräkt kan du behöva undersökning hos tandläkare. Läs allt om orsak och behandling här!

Hitta vårdgivare Hitta vårdgivare

Sök efter vårdgivare som kan hjälpa dig med dålig andedräkt på en plats som passar dig.

Snabba fakta om Dålig andedräkt

Viktiga länkar
Om dålig andedräkt

Dålig andedräkt innebär att man luktar dåligt ur munnen, i vissa fall kan det upplevas som att andedräkten luktar avföring. Det finns flera saker som kan påverka din andedräkt. Läs mer.

Om dålig andedräkt

Att ha dålig andedräkt innebär att munnen ger från sig en illaluktande doft. Den vanligaste orsaken till dålig andedräkt är bakteriebeläggningar kring tänderna och på tungan. I många fall kan du få bort dålig andedräkt genom en förbättrad munhygien.

Ibland uppstår en äcklig illaluktande andedräkt på grund av andra orsaker, såsom magproblem eller muntorrhet. Då kan hjälp från sjukvården behövas för att få bort den dåliga andedräkten.

Dålig andedräkt kan vara besvärande och begränsa vårt sociala liv. Det är därför viktigt att söka vård om du upplever problem med dålig andedräkt.

Symtom på dålig andedräkt

Det är inte alltid lätt att veta att man har dålig andedräkt. Oftast är det personer i ens närhet som märker av att man ger ifrån sig en äcklig, illaluktande doft från munnen – det kan upplevas som att andedräkten luktar som avföring. Andra gånger kan man själv märka av doften, eller uppleva en känsla av beläggning i munnen.

Dålig andedräkt – orsak

Vad beror dålig andedräkt på? Svaret är att det finns flera orsaker till illaluktande andedräkt. Nedan listar vi några av de vanligaste.

Bakterier i mun och svalg

I vår saliv finns olika typer av bakterier som bryter ner proteiner som finns både i maten vi äter och i döda celler från vår mun. När proteinerna bryts ner uppstår en gas som innehåller svavel, och det är de svavelföreningar som bildas under nedbrytningen som skapar den lukt vi uppfattar som dålig andedräkt.

Bakterier samlas gärna kring våra tänder och på vår tunga. Om vi inte lyckas göra rent ordentligt kan detta ge upphov till dålig lukt.

Muntorrhet kan vara orsak till dålig andedräkt

Muntorrhet kan bidra till illaluktande andedräkt eftersom bakteriebeläggningarna i munnen då ökar. Saliven blir också mer trögflytande och förlorar sin rengörande effekt i munnen.

Mediciner som orsakar dålig andedräkt

Ibland kan vissa mediciner göra att du blir torr i munnen – och då trivs bakterierna. Andra mediciner kan skapa illaluktande ämnen som utsöndras, och ger dålig andedräkt från lungorna. Exempelvis antibiotika och vissa vitaminer.

Sjukdomar som orsakar dålig andedräkt

Vissa sjukdomar kan göra att ämnen som utsöndras via lungorna ger dålig andedräkt. Det kan vara sjukdomar som diabetes, skrumplever, njursvikt samt tumörsjukdomar och sjukdomar som lungemfysem, astma och luftrörskatarr.

Magproblem och besvär med sura uppstötningar och kräkningar kan också skapa en illaluktande andedräkt.

Problem i näsa, hals eller öron

Vid bihåleinflammation eller varbildning i bihålorna kan var närma sig svalget genom näsgången. Då kommer utandningsluften i kontakt med illaluktande var, och andedräkten påverkas.

Om näsans slemhinnor är torra eller om polyper eller annat hindrar det sekret som ska rengöra halsen, kan också lukt uppkomma och skapa dålig andedräkt från halsen.

Om halsmandlarna är förstorade, exempelvis vid en infektion, skapas extra veck och fåror där bakterieplack kan samlas och orsaka dålig andedräkt från halsen.

Starkt luktande mat

Starkt luktande mat såsom vitlök och starka ostar kan orsaka tillfälligt dålig andedräkt, men detta är sällan något som ger långvariga problem.

Dålig andedräkt vid menstruation, graviditet och klimakteriet

Vår andedräkt påverkas av hormoner, genom att hormonerna påverkar bakteriesammansättningen i munnen via saliven. Därför kan andedräkten upplevas som sämre under menstruation, graviditet och klimakterie.

Egenvård vid dålig andedräkt

För att undvika dålig andedräkt är det viktigt att hålla rent i munnen. Här är några tips på hur du kan hålla munnen fri från dålig andedräkt:

• Borsta tänderna två gånger per dag, med två centimeter fluortandkräm på tandborsten. Borsta i två minuter per gång.
  • Använd tandtråd, tandstickor eller mellanrumsborstar för att få bort bakterier och matrester mellan tänderna.
  • Använd en tungskrapa för att få bort beläggningar på tungan.
  • Att tugga sockerfritt tuggummi efter att du ätit kan hjälpa salivproduktionen att komma igång och på så sätt motverka dålig andedräkt.
  • Vid användning av munskölj – använd gärna en utan alkohol så att inte munnen riskerar att torka ut.

Diagnos vid dålig andedräkt

Om du har besvär av dålig andedräkt kan du boka tid hos en tandläkare eller tandhygienist för undersökning. Du kan då få hjälp att hitta orsaken till den dåliga andedräkten, och råd kring hur du ska komma till rätta med den.

• Genom att ställa frågor om din livssituation såsom sjukdomar, läkemedelsintag, matvanor, arbetssituation och allmän munhygien får tandläkaren en bild om vad som kan vara problemet.
  • Eventuell tandsten, otäta fyllningar, infekterade sår eller andra infektioner i munnen lokaliseras också, för att kunna åtgärdas.
  • Tandläkaren kan också mäta din utandningsluft för att få reda på mer om din andedräkt, och få en indikation på var problemet ligger.

Remiss till läkare

Om tandläkaren misstänker att orsaken till den dåliga andedräkten finns i näsan, bihålorna, öronen, halsen eller lungorna, remitteras du till läkare för undersökning och behandling. Samma gäller för dålig andedräkt från magen eller matstrupen. I vissa fall av muntorrhet kan remiss till läkare också behövas.

Behandling vid dålig andedräkt

Hos tandläkare och tandhygienist kan du få hjälp att åtgärda saker som karies och plack, och få hjälp och stöd med att på egen hand förbättra din munhälsa.

Beror den dåliga andedräkten på andra medicinska orsaker kan din tandläkare remittera dig vidare eller hänvisa till en vårdcentral.

Vem kan hjälpa dig vid dålig andedräkt?

Publicerad:
15 november 2022 kl 10:26
Uppdaterad:
12 juli 2023 kl 14:44
Faktagranskad av:

Vården.se strävar alltid efter att visa upp korrekt information i våra guider. Den här guiden har inte granskats av legitimerad vårdpersonal ännu. Faktan har däremot tagits från noga utvalda källor som presenteras nedan.

Är du legitimerad vårdpersonal och önskar faktagranska denna guide åt Vården.se? Fyll i dina kontaktuppgifter här så hör vi av oss till dig!

Källor:

1177 Vårdguiden (Dålig andedräkt)

Folktandvården (Få frisk andedräkt)

Solna Dental (Fakta om munskölj)