Nedstämdhet
Ung kvinna ser ledsen ut.

Nedstämdhet

Att vara nedstämd är att vara trött och deppig eller uppleva andra negativa känslor i perioder. Här på Vården.se kan du läsa mer.

Hitta vårdgivare Hitta vårdgivare

Sök efter vårdgivare som kan hjälpa dig med nedstämdhet på en plats som passar dig.

Snabba fakta om Nedstämdhet

Viktiga telefonnummer
  • 031-711 24 00 – Någon Att Tala Med, för dig som behöver stöd.
  • 90101 – Självmordslinjen, för dig som har tankar på att ta ditt liv.
Vad är nedstämdhet?

Nedstämdhet är att tillfälligt må dåligt mentalt. Läs mer.

Vad är nedstämdhet?

Nedstämdhet är något som alla upplever ibland. Exakt hur det känns kan variera från person till person. Att vara ledsen och orkeslös är att vara nedstämd, men det kan också yttra sig som rastlöshet och irritation. Det beror på hur vi är som personer och vilken livssituation vi befinner oss i.

Barn och äldre upplever ofta nedstämdhet på olika sätt. Bland äldre är det vanligt att vara nedstämd på grund av ensamhet medan barn kan ha svårt att förstå och hantera alla krav från omgivningen. Nyblivna föräldrar kan också känna nedstämdhet efter förlossningen, som en naturlig del av processen det är att få ett barn.

Nedstämdhet behöver inte vara något större problem utan det är tvärtom en ganska naturlig del av livet. Men om du är nedstämd ofta kan det bero på att du är deprimerad och då finns det hjälp att få.

Vad är skillnaden mellan nedstämdhet och depression?

Nedstämdhet är ett vanligt symtom på depression. Du kan också vara nedstämd utan att klassas som deprimerad. Vid depression är du nedstämd under en längre tid och upplever ofta andra fysiska och psykiska symtom. Det kan handla om stress, ångest, värk, sömnlöshet och självskadebeteende.

Ett annat sätt att beskriva skillnaden mellan nedstämdhet och depression är att du är deprimerad när inget verkar hjälpa. Du kan alltså vara nedstämd trots att du vidtar åtgärder som “borde” få dig på bättre humör.

Symtom på nedstämdhet

• Du tänker mycket på jobbiga saker.
  • Du gråter eller känner att du skulle behöva det även om det inte kommer några tårar.
  • Du har inte samma ork som vanligt och känner dig håglös.
  • Nedstämdhet kan yttra sig som, eller bero på, låg självkänsla.

Alla dessa symtom kan även vara tecken på depression men vid nedstämdhet handlar det alltså om ett negativt tillstånd som är tillfälligt och som går över eller i alla fall blir bättre relativt fort. Sen kan nedstämdheten komma tillbaka igen, inte minst om det finns en konkret orsak till den.

Orsak till nedstämdhet

Nedstämdhet är ofta en naturlig reaktion på att vi har varit med om något jobbigt eller på att vi inte är nöjda med olika omständigheter i livet som det inte är så lätt att ändra på. Många blir nedstämda på grund av att de oroar sig för något. Nedstämdhet kan också drabba oss utan att det finns någon uppenbar förklaring. Vissa blir deprimerade eller nedstämda under en specifik årstid, ofta hösten eller våren.

Det kan också finnas fysiska orsaker till nedstämdhet. Inflammatoriska sjukdomar, utmattningssyndrom, låg nivå av sköldkörtelhormon, bipolär sjukdom, klimakteriet och biverkningar från läkemedel kan påverka hjärnans belöningssystem. Det kan leda till minskad frisättning av dopamin, som brukar beskrivas som kroppen “lyckohormon”. Sömnbrist och missbruk är andra vanliga orsaker till nedstämdhet.

Egenvård vid nedstämdhet

Det finns många strategier som kan fungera vid nedstämdhet. Du behöver hitta några som fungerar bra för just dig, även om de kanske inte alltid gör så att du direkt blir på bra humör.

Ofta är det till stor hjälp bara att vara medveten om att tankar och känslor kommer och går och att din nedstämdhet alltså är tillfällig. Om du är nedstämd på grund av något särskilt är det förstås bra om du kan vara konstruktiv och förändra det som inte är bra. Saknas orken kan du känna lättnad bara genom att prata om det med någon som är bra på att lyssna. Här är ytterligare några saker som ofta hjälper vid nedstämdhet:

• Prioritera sömn och att äta bra.
  • Rör på dig utifrån din fysiska kapacitet.
  • Se till att få dagsljus varje dag.
  • Var försiktig med alkohol.
  • Försök ha regelbundna rutiner i din vardag.

Behandling vid nedstämdhet

Normal nedstämdhet behöver inte behandlas men den som är deprimerad kan få medicin och samtalsstöd. Även du som bara är nedstämd då och då kan få möjlighet att prata med till exempel en kurator om det som är jobbigt.

Diagnos vid nedstämdhet

Om du känner dig nedstämd ofta eller så djupt att du inte har en normal vardag på grund av det ska du inte tveka att söka hjälp. Om du eller någon i din närhet plågas av självmordstankar är det också viktigt att ta kontakt med vården direkt. Men då handlar det inte längre om vad som faller inom ramarna för normal nedstämdhet.

Vem kan hjälpa dig vid nedstämdhet?

Kan nedstämdhet behandlas av nätläkare?

En nätläkare kan ge stöd om du känner dig nedstämd och hjälpa dig att få rätt behandling om det skulle visa sig att du lider av en depression.

Publicerad:
11 juli 2023 kl 09:06
Uppdaterad:
17 juli 2023 kl 15:20
Faktagranskad av:

Vården.se strävar alltid efter att visa upp korrekt information i våra guider. Den här guiden har inte granskats av legitimerad vårdpersonal ännu. Faktan har däremot tagits från noga utvalda källor som presenteras nedan.

Är du legitimerad vårdpersonal och önskar faktagranska denna guide åt Vården.se? Fyll i dina kontaktuppgifter här så hör vi av oss till dig!

Källor: