Sömntest
Kvinna som sover med sovmask.

Sömntest

Sömnproblem är vanliga och det går att få hjälp. Om du har mycket problem kopplat till sömnen kan du börja med ett sömntest.

Hitta vårdgivare Hitta vårdgivare

Sök efter vårdgivare som erbjuder sömntest där det passar dig.

Snabba fakta om Sömntest

Om sömntest
  • Sömnproblem är vanligt och mellan 15 och 30% av alla vuxna i Sverige har problem med sömnen.
  • När vi blir äldre sover vi mindre och är mer lättväckta, men detta är oftast helt normalt.
  • Den vanligaste orsaken till sömnproblem är långvarig stress.
  • Känslolivet kan orsaka sömnstörningar.
Viktiga länkar

Information om sömnsvårigheter
(1177)

Information om utmattningssyndrom
(1177)

Stressmottagningen
(Rehabiliteringsklinik för personer med utmattningssyndrom)

Om sömntest

Om du tror att du har sömnproblem kan du göra ett sömntest för att ta reda på om du har det eller inte. Läs mer.

Om sömntest

Sömnproblem kan bero på flera olika saker, men den vanligaste anledningen är långvarig stress. När du är stressad ställer kroppen in sig på vakenhet och detta leder till att du kan ha svårigheter att slappna av, vilket i sin tur kan leda till problem att somna. Du kan läsa mer i vår guide om sömnproblem.

Om du upplever problem med sömnen kan du göra ett sömntest.

Så går ett sömntest till

Är du orolig över din sömn kan du görat ett sömntest för att se om du har sömnproblem. Du får svara på 8 snabba frågor om:

• du vaknar mitt i natten och har svårt att somna om
  • du har svårt att sova på kvällen
  • du vaknat för tidigt på morgonen och haft svårt att somna om
  • din sömn påverkar din vardag
  • du har oroande tankar som påverkar sömnen
  • du exempelvis sömnmedel eller annat för att få sova
  • din sömn påverkar ditt humör och sociala liv
  • du har oroande eller stressande tankar som hindrar dig från att somna.

Dina svar ska baseras på dina upplevelser de senaste 14 dagarna. Du får därefter ett sammanfattande resultat som berättar om hur allvarliga dina sömnproblem är och vad du ska tänka på.

Innan sömntest

Innan du gör sömntestet ska du se över din sömn under de senaste nätterna. Hur du har sovit och hur du påverkas av det. Du kan föra mindre anteckningar om det fungerar för dig.

Efter sömntest

Efter att du har gjort testet så får du reda på om du har sömnbesvär eller inte. Om det visar att du har sömnsvårigheter så får du prata med en läkare som kan hjälpa dig med rätt behandling. Du kan läsa mer om vilka behandlingar de finns att få i vår guide sömnproblem.

Vad kostar ett sömntest?

Priset varierar beroende på var du söker hjälp. Via vårdcentralen och vissa privata kliniker betalar du den vanliga patientavgiften. Annars kan priset ligga på ett par hundralappar.

Du kan göra vissa sömntest online där några är gratis.

Vad är fördelarna med ett sömntest?

• Du får veta om du faktiskt har sömnproblem.
  • Du får veta vilken typ av problem du har.
  • Du får veta om du behöver söka hjälp eller om du kan lösa det på egenhand.

Vad är nackdelarna med ett sömntest?

• Vissa onlinetest är inte helt pålitliga.
  • Viktigt att söka hjälp efter ett test för att kunna få bort dina besvär.

Vem kan hjälpa dig med sömntest?

Publicerad:
22 januari 2023 kl 18:14
Uppdaterad:
22 januari 2023 kl 18:14
Faktagranskad av:

Vården.se strävar alltid efter att visa upp korrekt information i våra guider. Den här guiden har inte granskats av legitimerad vårdpersonal ännu. Faktan har däremot tagits från noga utvalda källor som presenteras nedan.

Är du legitimerad vårdpersonal och önskar faktagranska denna guide åt Vården.se? Fyll i dina kontaktuppgifter här så hör vi av oss till dig!