Snarkning
En man ligger i en säng och sover, med en vaken kvinna bredvid sig.

Snarkning

De flesta snarkar någon gång ibland, men för vissa är snarkningarna ett problem som stör både den egna och andras sömn.

Hitta vårdgivare Hitta vårdgivare

Sök efter vårdgivare som kan hjälpa dig med snarkning på en plats som passar dig.

Vad är snarkning?

Snarkning är de ljud som uppstår när luften har svårt att passera luftstrupen medan du sover. Läs mer.

Vad är snarkning?

En snarkning är när luften har svårt att passera luftstrupen under sömn vilket leder till att snarkningsljud uppstår. Ljuden kan vara olika höga och hålla på olika länge. De flesta snarkar ibland, men för vissa blir snarkningarna ett problem då de stör såväl den egna sömnen som sömnen för andra som sover i samma eller intilliggande rum.

Hur vet jag om jag lider av snarkning?

Det vanligaste sättet att få reda på om du snarkar är att folk i din närhet berättar det för dig. Snarkningarna kan skapa irritation i relationer och du kan även känna dig trött och lättretlig under dagen eftersom din sömn blir påverkad.

Vad beror snarkning på?

Snarkning uppkommer när det är trångt i luftstrupen när du sover, vilket gör att luften får svårt att passera. Detta leder till att vibrationer, som kan låta högt, uppstår i svalg och gom.

Kan barn lida av snarkning?

Barn kan snarka och har då ofta det som kallas sömnrelaterad andningsstörning. Det uppkommer när det är så trångt i svalget och näsan att luften får svårt att passera obehindrat. Vid dessa fall kan en operation där halsmandlarna tas bort vara nödvändig för att barnet ska bli av med sina problem.

Vad gör man åt snarkning?

Lider du av snarkning finns det en del metoder du kan prova på själv:

• sov på sidan
  • undvik alkohol
  • försök gå ner i vikt om du är överviktig
  • använd nässpray
  • använd en bettskena eller antiapnéskena
  • använd hjälpmedel som snarkplåster eller snarkspray
  • försök att undvika höga kuddar, utan låt halsen vara utsträckt när du sover.

Hur botas snarkning?

Vänd dig till en vårdcentral om du lider av snarkningar som inte går över trots att du testat olika hjälpmedel själv. På vårdcentralen kommer ditt svalg att undersökas. Har du exempelvis förstorade halsmandlar eller eventuell sömnapé behöver det utredas vidare och du får en remiss till en specialist.

När ska jag söka vård för min snarkning?

Att snarka är i sig inte farligt, men kan störa både din egen och andras sömn. Har du testat de ovan listade råden och fortfarande snarkar kan det vara bra att uppsöka en vårdcentral. Du bör framförallt söka vård om snarkningarna inte går över med egenvård och du:

• Är trött och lättirriterad under dagen och har svårt att hålla koncentrationen under exempelvis möten och bilkörning.
  • Misstänker att du får andningsuppehåll i sömnen.
  • Lider av högt blodtryck.
  • Ofta har huvudvärk.
  • Har haft en stroke eller hjärtinfarkt.

Vem kan hjälpa dig vid snarkning?

Kan snarkning behandlas av nätläkare?

En nätläkare kan ofta ge råd och hjälp vid snarkning, men för att vidare undersöka vad dina snarkningar beror på krävs ofta ett fysiskt möte.

Publicerad:
24 augusti 2023 kl 14:48
Uppdaterad:
24 augusti 2023 kl 14:48
Faktagranskad av:

Vården.se strävar alltid efter att visa upp korrekt information i våra guider. Den här guiden har inte granskats av legitimerad vårdpersonal ännu. Faktan har däremot tagits från noga utvalda källor som presenteras nedan.

Är du legitimerad vårdpersonal och önskar faktagranska denna guide åt Vården.se? Fyll i dina kontaktuppgifter här så hör vi av oss till dig!