Rynkor
En äldre kvinna i profil.

Rynkor

Rynkor uppstår främst som en följd av att kroppen producerar mindre kollagen och elastin, två viktiga ämnen som finns i huden.

Hitta vårdgivare Hitta vårdgivare

Sök efter vårdgivare som kan hjälpa dig med rynkor på en plats som passar dig.

Tandea Sjöstaden
Konsultation inför injektionsbehandling
Södermalm, Stockholm

Snabba fakta om Rynkor

Om rynkor
  • Undersökningar visar att var femte kvinna överväger behandling mot rynkor.
  • År 2014 uppskattades det att vi i Sverige spenderade 540 miljoner kronor på antirynkkrämer varje år.
Viktiga länkar
Vad är rynkor?

Rynkor är veck och linjer som uppstår när huden åldras. Det är vanligt att man får rynkor i pannan, kring ögonen och munnen. Läs mer.

Vad är rynkor?

Rynkor är små veck och linjer som uppstår när huden åldras. Det är vanligt att man får rynkor i pannan, under och runt om kring ögonen och munnen men man kan få det över hela kroppen.

Varför får man rynkor?

Huden förändras med tiden. Rynkor, linjer och djupa veck uppstår främst som en följd av att att kroppen producerar mindre kollagen och elastin (två protein i kroppen). Detta gör att huden blir mer ömtålig, torr och förlorar elasticitet. Detta medför att huden förslappas och rynkor blir oftast permanenta. Vissa rynkor orsakas av muskelsammandragningar till exempel när vi skrattar eller ler. Det är vanligt att rynkor i pannan och runt ögonen är ett resultat av muskelsammandragningar.

Vad kan man själv göra för att förebygga rynkor?

Att få en rynka är naturligt för kroppen. Men hyns åldrande beror både på genetiska faktorer och levnadsvanor. Runt 60 procent av hyns åldrande beror på genetiska faktorer. Yttre faktorer som kan påverka och påskynda hudens åldrande är rökning och sol. Här är tips på vad du kan göra själv för att undvika och förebygga rynkor:

• undvik att sola och använd alltid solskyddsfaktor utomhus
  • avstå från rökning som påskyndar hudens åldrande
  • ät en hälsosam kost med mycket frukt och grönt
  • drick mycket vätska, för att undvika att huden blir uttorkad
  • testa en antirynkkräm.

Behandling mot rynkor

Det finns idag många olika behandlingar mot rynkor. Här är några vanliga behandlingsalternativ:

• Injektionsbehandlingar: Behandling med injektioner kan användas för att återställa volymen i ansiktet och släta ut rynkor samt linjer. Här på Vården.se kan du läsa mer om injektionsbehandlingar.
  • Kemisk peeling: En kemisk peeling med syror kan användas för att reducerar rynkor och ta bort acneärr. AHA-peeling med AHA-syror är en vanlig behandling inom detta område. På Vården.se har vi sammanställt information om kemisk peeling.
  • Laserbehandling: En laserbehandling innebär att man bearbetar huden med kontrollerat ljus för att reducera djupa rynkor. Med laserbehandling kan man även ta bort pigmentfläckar.

Vem kan hjälpa dig vid rynkor?

Publicerad:
12 september 2023 kl 10:29
Uppdaterad:
12 september 2023 kl 10:29
Faktagranskad av:

Vården.se strävar alltid efter att visa upp korrekt information i våra guider. Den här guiden har inte granskats av legitimerad vårdpersonal ännu. Faktan har däremot tagits från noga utvalda källor som presenteras nedan.

Är du legitimerad vårdpersonal och önskar faktagranska denna guide åt Vården.se? Fyll i dina kontaktuppgifter här så hör vi av oss till dig!