Hudutslag
Person med torr hud som kliar sig på handen.

Hudutslag

Hudutslag varierar i utseende och orsak. Hudutslagen kan orsakas av allt från allergier och insektsbett till olika infektioner.

Hitta vårdgivare Hitta vårdgivare

Sök efter vårdgivare som kan hjälpa dig med hudutslag på en plats som passar dig.

Diagnostiskt Centrum Hud Stockholm
Diagnostiskt Centrum Hud Göteborg
Stampen, Göteborg

Snabba fakta om Hudutslag

Om hudutslag
  • Det finns många olika sjukdomar som orsakar hudutslag.
  • Ungefär 50 procent av kvinnor och 40 procent av män har någon form av akne i ansiktet.
  • Idag lider cirka en miljon svenskar av atopisk eksem.
Om hudutslag

Hudutslag varierar i både utseende och orsak. Hudutslagen kan orsakas av allt från allergier och insektsbett till olika infektioner. Läs mer.

Om hudutslag

Hudutslag varierar i både utseende och orsak. Hudutslagen kan orsakas av allt från allergier och insektsbett till olika infektioner. Några kommer upp fort och försvinner snabbt medan andra hudutslag kan ge långdragna eller återkommande besvär.

Dina hudutslag kan orsakas av följande:

Symtom och orsak vid hudutslag

Symtomen och orsaken varierar kan variera beroende på vilket hudutslag du har.

Eksem

Eksem kan ha symtom såsom:

• röda utslag
  • torr, förtjockad och fjällande hud
  • klåda
  • blåsor och knottror som kan spricka och vätska sig.

Eksem beror på en inflammation i huden. Du kan läsa mer om eksem i vår guide.

Allergier

Allergi kan ha symtom såsom röda utslag samt klåda. Den allergi som orsakar dessa symtom är vanligtvis allergi mot mat eller kontaktallergi.

Du kan läsa mer om allergi i vår guide.

Nässelutslag

Nässelutslag är i sig ett symtom på något annat, till exempel en allergisk reaktion. Exempel på symtom är:

• upphöjda utslag som kommer plötsligt
  • utslagen är ljusröda eller hudfärgade
  • klåda som börjar redan innan nässelutslagen uppträder
  • de vanligaste formerna av nässelutslag är snabbt övergående.

Nässelutslag orsakas ofta av en allergisk reaktion men kan även bero på sjukdomar, stress eller fysikaliska faktorer. Du kan läsa mer om nässelutslag i vår guide.

Herpes

Herpes är en virusinfektion. Du kan få symtom såsom:

• det känns ömt eller gör ont vid beröring
  • huden är röd och svullen
  • klåda
  • blåsor och sår
  • det svider när du kissar
  • feber och svullna lymfkörtlar i ljumskarna.

Det är vanligt att smittas av munherpes redan som barn. Viruset överförs genom direktkontakt. Det vill säga när hudens slemhinnor kommer i kontakt med sekretet i blåsan. Du kan läsa mer om herpes i vår guide.

Vårtor

En vårta är en upphöjning på huden som oftast är mellan tre och fem millimeter hög. Kanterna på vårtan brukar vara hårda, men med ett mjukt centrumparti. Du kan få symtom såsom:

• vårtor har en hård kant och en lite mjukare mitt
  • vårtan är ofta vit på ovansidan och lite knottrig
  • din vårta kan klia och ömma, men ofta känner du den inte
  • om kärlen hamnar i kläm kan du se svarta prickar i vårtan.

Vårtor smittas lättast genom direktkontakt med de ytor vårtan varit i kontakt med, men också vid direktkontakt. Du kan läsa mer om vårtor i vår guide.

Bältros

Bältros är en infektion som orsakas av ett virus som finns latent i kroppen om du haft vattkoppor. Du kan få symtom såsom:

• du upplever en brännande eller pirrande känsla innan utslagen kommer
  • dina utslag är röda områden med blåsor som kliar
  • dina utslag sitter ofta i form av ett bälte på sidan av kroppen. De kan uppstå var som helst, men vanligast är på halsen, bröstet, i ansiktet eller på ett arm eller ben.

Du kan läsa mer om bältros i vår guide.

Vattkoppor

Vattkoppor är en smittsam infektionssjukdom som ger kliande utslag. Sjukdomen orsakas av ett virus. Du kan få symtom såsom:

• har feber
  • har ont i huvudet
  • känner dig trött
  • röda, kliande utslag på kroppen. Vissa får några enstaka utslag, medan andra får utslag över hela kroppen.

Du kan läsa mer om vattkoppor i vår guide.

Tredagarsfeber

Tredagarsfeber är en relativt vanlig infektionssjukdom hos spädbarn och småbarn. Efter ungefär tre dagars hög feber orsakar sjukdomen små, ljusröda virusprickar på kroppen som sedan försvinner efter ett par dagar.

Du kan läsa mer om tredagarsfeber i vår guide.

Svinkoppor

Svinkoppor är en infektion som ger utslag och blåsor i huden. Du kan få symtom såsom:

• utslag som oftast sitter i ansiktet
  • det går från små prickar till blåsor som ger klåda
  • vätskan från blåsorna blir var med gulaktig sårskorpa.

Även om svinkoppor är vanligast i ansiktet så kan de uppträda även på andra delar av kroppen. Du kan läsa mer om svinkoppor i vår guide.

Scharlakansfeber

Scharlakansfeber är en smittsam infektionssjukdom som orsakas av bakterier som kallas streptokocker. Scharlakansfeber börjar ofta med halsont och röd tunga med upphöjda prickar, så kallad smultrontunga. Sedan uppstår knottrig hud som i vissa fall kan täcka stora delar av kroppen. Andra vanliga symptom är magontillamående och kräkningar.

Läs mer om scharlakansfeber i vår guide.

Rosfeber

Rosfeber är en infektion i huden som ger kraftig rodnad och feber. Du kan få symtom såsom:

Rosfeber beror i regel på att det kommer in bakterier i huden genom sår och sprickor. Bakterierna växer sedan i antal och kan orsaka en infektion. Du kan läsa mer om rosfeber i vår guide.

Ringorm

Ringorm är en infektion som orsakas av dermatofyter, en form av svamp som normalt inte finns i huden. Du kan få symtom såsom:

• utslagen är röda och cirkelformade eller ovala
  • utslagen kliar och fjällar och har en upphöjd kant
  • du har små kliande sår i hårbotten eller skägget.

Du kan läsa mer om ringorm i vår guide.

Insektsbett

Vid ett insektsbett har du blivit biten eller stungen av en insekt som sprutat in ett ämne i huden som du reagerat på. Du kan få symtom såsom:

• insektsbett ger ofta svullnad och rodnad
  • det kan göra väldigt ont där du har blivit biten
  • dissa insektsbett ger klåda
  • insektsbett kan ge hudutslag, även där du inte har blivit biten.

Du kan läsa mer om insektsbett i vår guide.

Akne

Akne, eller finnar som det också kallas, beror på en ökad produktion av talg och hudfetter, och talgkörteln blir inflammerad. Du kan få symtom såsom

• röda upphöjda utslag, men kan även vara gula eller vita
  • enstaka utslag i ansiktet, eller stora besvär som är utbredda på bröstkorg, armar och axlar
  • cystor som ligger djupt i huden, och gör ont
  • om du får större knölar eller cystor kan de bilda ärr när de läker.

Du kan läsa mer om akne i vår guide.

Rosacea

Rosacea är en hudsjukdom som ger besvär med rodnad i främst ansiktet. Du kan få symtom såsom:

• rodnad på kinderna eller näsan, och ibland även på pannan eller hakan
  • det kan sticka eller kännas varmt i huden
  • vidgade ytliga blodkärl, vilket ser ut som röda tunna streck i ansiktet
  • små knottror eller upphöjda utslag som kan innehålla vätska.

Du kan läsa mer om rosacea i vår guide.

Egenvård vid hudutslag

Även det som du kan göra själv varierar beroende på vilken typ av hudutslag du har. Till vissa utslag kan du köpa receptfria läkemedel på ett apotek. Medan till andra utslag behöver du gå till en läkare för att få medicin och råd.

Det är inte heller vid alla hudutslag som du kan eller behöver göra något. Många utslag försvinner av sig själv. Om du har mycket besvär med dina hudutslag bör du söka vård.

Egenvård vid hudutslag

Behandling vid hudutslag

Vilken behandling du behöver varierar även den beroende på vilken typ av hudutslag du har. Du kan behandlingar såsom:

• antibiotika
  • krämer
  • läkemedel, både receptbelagda och inte
  • råd om noggrann hygien.

Diagnos vid hudutslag

Det är inte alltid du behöver söka vård för dina utslag. Om du har mycket besvär med dina hudutslag kan du söka vård hos en vårdcentral eller en hudläkare. Läkaren kommer då att titta på dina utslag för att se vad de kan beror på. Du kan läsa mer om hur ett besök hos en hudläkare går till i vår guide.

Läkaren kommer att diagnostisera dina hudutslag och hjälpa dig med hur kan du bli av med dem.

Vem kan hjälpa dig vid hudutslag?

Kan en nätläkare hjälpa dig med hudutslag?

En nätläkare kan hjälpa dig att bedöma dina hudutslag. De kan också hjälpa dig med att rekommendera eller skriva ut läkemedel.

Publicerad:
3 oktober 2023 kl 14:07
Uppdaterad:
3 oktober 2023 kl 14:07
Faktagranskad av:

Vården.se strävar alltid efter att visa upp korrekt information i våra guider. Den här guiden har inte granskats av legitimerad vårdpersonal ännu. Faktan har däremot tagits från noga utvalda källor som presenteras nedan.

Är du legitimerad vårdpersonal och önskar faktagranska denna guide åt Vården.se? Fyll i dina kontaktuppgifter här så hör vi av oss till dig!

Källor:

Vården.se (Eksem)