Ändtarmsbesvär
Närbild på kvinna med ändtarmsbesvär som dragit ner trosorna

Ändtarmsbesvär

Att ha ändtarmsbesvär är vanligt och oftast ofarligt. Ungefär var tredje person har upplevt problem med ändtarmen någon gång.

Hitta vårdgivare Hitta vårdgivare

Sök efter vårdgivare som kan hjälpa dig med ändtarmsbesvär på en plats som passar dig.

Heden Clinic
Besök hos läkare
Vasastaden, Göteborg
CK Klinikerna Kirurgi
Digital konsultation inför koloskopi
Saltsjö-boo

Snabba fakta om Ändtarmsbesvär

Om ändtarmsbesvär
  • Ungefär var tredje person i Sverige har eller har haft ändtarmsbesvär
  • Ändtarmsbesvär är vanligast hos kvinnor
Viktiga länkar
Om ändtarmsbesvär

Ändtarmsbesvär är besvär som uppkommer i och runt analöppningen. Läs mer.

Om ändtarmsbesvär

Besvär i och runt ändtarmen är vanligt att få och är vanligtvis ofarligt. I Sverige är det ungefär var tredje person som någon gång har upplevt ändtarmsbesvär.

Ändtarmen är den nedre delen av tjocktarmen och analöppningen. Från analöppningen går den så kallade analkanalen. Den är ungefär 3-4 cm lång och det är bara 2 cm in i analkanalen som det finns smärtfibrer. Alltså kan vi endast känna smärta i den yttre delen av analkanalen.

Symtom på ändtarmsbesvär

De vanligaste symtomen för ändtarmsbesvär är:

• smärta
  • klåda
  • svullnad
  • läckage av vätska (eller gas)
  • blod från analöppningen.

Orsak till ändtarmsbesvär

Det finns flera olika orsaker till ändtarmsbesvär exempelvis:

• analfissur
  • analabscess
  • hemorrojder
  • anala hudflikar/yttre hemorrojder
  • anala polyper.

Egenvård vid ändtarmsbesvär

Vissa orsaker till ändtarmsbesvär kan vi varken förebygga eller behandla på egen hand. Men det finns vissa saker vi kan tänka på för att förhindra risken för problem med ändtarmen:

• undvik att bli förstoppad
  • se till att tömma ändtarmen regelbundet
  • vid torr analöppning kan du smörja med en fuktgivande kräm
  • se till att det är rent torkat efter toalettbesök.

Diagnos vid ändtarmsbesvär

För att kunna fastställa vad som är orsaken till dina besvär så kommer en läkare att behöva titta i eller runt om din analöppning. Vissa undersökningar kan ske under narkos, till exempel undersökningen för analfissur.

Behandling vid ändtarmsbesvär

Vilken behandling du får beror på vad det är som har orsakat dina besvär. Du kan få behandlingar såsom:

• fuktgivande kräm
  • smärtstillande läkemedel
  • kirurgiska ingrepp
  • hjälp med kosten
  • förebygga förstoppning.

Vem kan hjälpa dig vid ändtarmsbesvär?

Kan en nätläkare hjälpa dig vid ändtarmsbesvär?

En nätläkare kan endast ge dig råd om du kan själv kan behandla dina besvär men de kan inte diagnostisera dig eller ge dig någon behandling.

Publicerad:
14 september 2023 kl 14:48
Uppdaterad:
20 mars 2024 kl 15:18
Faktagranskad av:

Vården.se strävar alltid efter att visa upp korrekt information i våra guider. Den här guiden har inte granskats av legitimerad vårdpersonal ännu. Faktan har däremot tagits från noga utvalda källor som presenteras nedan.

Är du legitimerad vårdpersonal och önskar faktagranska denna guide åt Vården.se? Fyll i dina kontaktuppgifter här så hör vi av oss till dig!