Nytt på Vården.se

Blogginlägg Nytt på Vården.se

Fötter som plaskar i en vattenpöl.

Vad är RLS – 6 tips för att lättare sova med restless legs syndrome

| Nytt på Vården.se

Sjukdomen RLS förekommer hos 1,9 till 4,6 procent av befolkningen, men symtomen för RLS finns hos upp till hela 15 procent! Ändå vet få vad RLS betyder – därför har vi på Vården.se sammanställt det du behöver veta.

Person som sover i en säng.

Sömnstörningar? 4 anledningar till varför du borde göra en sömnapnéutredning hos Sömncentrum!

| Nytt på Vården.se

En sömnapnéutredning kan visa om du lider av andningsuppehåll medan du sover, så kallad sömnapné. Idag finns det effektiv behandling mot både sömnapné och snarkning. Här har vi tillsammans med Sömncentrum sammanställt allt du behöver veta om sömnapnéutredning.

Ett finger som blöder.

3 säkra tips för att ta bort en sticka i fingret!

| Nytt på Vården.se

Att få en sticka i fingret är lätt hänt i vardagen – inte är det mindre irriterande för det, särskilt när den är svår att få bort. Vården.se har därför tagit fram 3 smarta och säkra sätt för att ta bort en sticka i fingret!

Bild på en konstgjord hjärta.

8 tillfällen då man bör göra en undersökning av hjärtat med arbets-EKG hos Hjärtcentrum!

| Nytt på Vården.se

Arbets-EKG är en betydelsefull metod för att mäta hjärtats och kroppens reaktion vid fysisk belastning. Vården.se har därför tillsammans med Hjärtcentrum sammanställt det du behöver veta om arbets-EKG.

Doktor Mikael Sandström ler stort med läkarrock mot en grön bakgrund

Fråga Doktor Mikael!

| Nytt på Vården.se

Vad gör jag om mitt födelsemärke ser mysko ut? Kan man dö av hjärtesorg? Har jag rätt att välja husläkare? Frågorna kring vård och vad man har rätt till kan vara många. Nu har du en unik möjlighet att ställa en fråga direkt till vår alldeles egen husläkare, Doktor Mikael Sandström. Ställ din fråga i formuläret nedan!

En fladdermus som sitter på en sten

4 saker du bör veta om Marburgviruset 2023

| Nytt på Vården.se

Marburgviruset är ett virus med hög dödlighet som upptäcktes för första gången 1967. Sedan dess har viruset dykt upp ett antal gånger runt om i världen, senast nu i Central- och Västafrika. Vården.se listar upp 4 fakta om Marburgviruset!

Bebis med gulsot ligger inlindad i en filt på en säng

Varför får bebisar gulsot, hur länge varar det – och hur ser gulsot ut?

| Nytt på Vården.se

När någon får gulsot visar det sig genom att huden blir gul. Gulsot är mycket vanligt hos nyfödda bebisar, och de flesta barn får det i någon grad. I vissa mycket sällsynta fall kan det dessvärre leda till, eller vara ett tecken på, ett mycket allvarligare problem. Det är därför bra om föräldrar känner till gulsot.

Epatch på en man

Upptäck arytmier med långtids-EKG hos Hjärtcentrum!

| Nytt på Vården.se

Är det någon skillnad på ett vanligt vilo-EKG och ett långtids-EKG? Vården.se har tillsammans med Hjärtcentrum sammanställt allt du behöver veta om långtids-EKG och hur det kan användas för att upptäcka arytmier!

Kvinna som har sepsis

5 sätt för att förebygga sepsis (blodförgiftning)

| Nytt på Vården.se

Sepsis, som förr kallades blodförgiftning, är ett livshotande tillstånd som måste behandlas omedelbart. Ett av de vanligaste orsakerna till sepsis är lunginflammation. Vården.se har tagit fram 5 saker att tänka på för att förebygga lunginflammation, och således undvika sepsis.

Person som är sjuk i salmonella

Hur smittar salmonella? 5 tips för att inte få salmonella

| Nytt på Vården.se

Under våren och sommaren 2022 var ett av de mest googlade orden inom sjukvård och hälsa salmonella. Man tror att de höga sökresultaten beror på att det hittades salmonella i kinderägg-choklad, som är ett populärt godis. Men vad är salmonella, hur får man det och hur blir man av med bakterien? Vården.se ger dig svaren!