Blogginlägg Hud

Bild på barn med vit tröja

Åldersgräns på hudvårdsprodukter – för att skydda barn och ungdomars hy

| Hud

En social press har funnits bland barn och ungdomar att använda hudvårdsprodukter som inte är lämpliga för deras ålder. Nu kan det vara stopp på det: Apotek Hjärtat inför åldersgräns på 15 år på utvalda produkter och ingredienser, och andra apotek kommer troligtvis följa deras exempel. Men varför är detta ett aktuellt ämne?

5 tips på hur du själv lindrar eksem!

| Hud

Är du en av dem som besväras av eksem? Hud med eksem är mer känslig, och behöver skötas om lite extra. Vården.se har sammanställt 5 tips för hur du bäst tar hand om hud med eksem, och lindrar besvären.

Daniel Paris om att leva med psoriasis

| Hud

Daniel Paris, känd programledare och influencer, fick sin psoriasisdiagnos när han var 11 år gammal. Psoriasis är en relativt vanlig hudåkomma som ger besvär med röda och fjällande utslag som kliar. I podcasten Vårddjungeln berättar Daniel Paris om hur det är att leva med sjukdomen, och ger tips på vad man kan göra för att lindra sina besvär.

Så solar du säkert enligt Dr. Mikael

| Allmän hälsa, Hud

Nu när sommaren är runt hörnet är det viktigt att vi förbereder oss för ett säkert solande. Vi intervjuade vår alldeles egna soldoktor, Dr. Mikael för att få svar på de vanligaste frågorna om hur du solar på ett säkert sätt.

3 sätt att behandla hudsjukdomen rosacea

| Hud

Har du ytliga blodkärl, rodnad och utslag i ansiktet? Då kan du ha hudsjukdomen rosacea. Här förklarar vi mer om sjukdomen och ger våra bästa tips på hur du lindrar besvären.

Visste du det här om folksjukdomen psoriasis?

| Folksjukdomar, Hud

Psoriasis är en kronisk sjukdom som drabbar huden i form av utslag. I vissa fall kan sjukdomen även påverka lederna och andra organ. Sjukdomen är mycket vanlig – upp till 300 000 svenskar har psoriasis. Det finns inget botemedel men sjukdomen kan lindras med olika typer av behandlingar. I det här blogginlägget samlar vi viktig information om en av våra vanligaste folksjukdomar.

Vem får ge injektionsbehandlingar?

| Hud, Skönhet

Estetiska injektionsbehandlingar med botox och fillers är något som har blivit mycket populärt de senaste åren. Men hur vet man vem man ska gå till för att få behandling? Och vad finns det för krav, om man själv vill utbilda sig för att jobba med injektioner? Vi har pratat med Liljeholmskajen Medical by LMD Nordic, som både genomför injektionsbehandlingar och håller i utbildningar. De berättar mer om vad man ska tänka på när man väljer behandlare och vad som ingår i deras utbildningar.

Ta hand om din torra hud i vinter!

| Hud

Besväras du av torr och narig hud? Du är inte ensam. Speciellt nu under höst och vinter är det många som upplever att det är svårt att hålla huden återfuktad. Så vad kan vi själva göra för att minska besvären, och när behöver man ta hjälp av en hudläkare? Vi ger dig råd inför vintern.

Vad är Ultra V Trådlyft?

| Hud, Skönhet

Ultra V Trådlyft är en snabbt växande metod för att föryngra huden, utan kirurgiska ingrepp. Den lyfter, stramar till och ökar hudens elasticitet. Den ger en långsiktigt föryngrande effekt och du börjar se resultaten direkt efter behandlingen.

Nu är det dags för Euromelanomaveckan 2018

| Hud

Euromelanoma är en europeisk satsning för att upptäcka och förebygga malignt melanom och andra former av hudcancer. 14–18 maj är det Euromelanomaveckan och då erbjuder många mottagningar extra tider för att undersöka hudförändringar, utan krav på remiss. Här får du veta mer om vad du ska vara uppmärksam på och när du bör söka vård.