Vaccination

Blogginlägg Vaccination

En ung patient får vaccin mot pollenallergi.

Vaccin mot pollenallergi – långsiktig lindring för dig med stora besvär

| Vaccination

Pollensäsongen är i full gång, och förpestar tillvaron för de som är allergiska mot pollen. Men visste du att antihistamin, ögondroppar och nässpray inte är den enda tillgängliga behandlingen mot pollenallergi? Vaccin mot pollenallergi kan vara svaret för dig som har svåra besvär!

Dags för semester? Skaffa reseintyg inför sommarens utlandsresa!

| Covid-19, Vaccination

För de allra flesta blir det en sommar i Sverige igen, men det har också öppnats nya möjligheter för de som är sugna på att resa utomlands. För att vistelsen ska bli optimal behöver du känna till de regler som gäller för varje enskilt land. Vi har sammanfattat det viktigaste så att du kan semestra tryggt i år.

4 vanliga frågor och svar om borrelia

| Allmän hälsa, Vaccination

Sol, värme och fästingar är något som hör till när sommaren gör sitt intåg. Vanligtvis sträcker sig fästingsäsongen mellan mars och november, från det att temperaturen överstigit fem grader. För att undvika att drabbas av fästingburna sjukdomar så har vi här samlat viktiga frågor och svar om borrelia och TBE.

Det här behöver du veta om HPV och cellprov

| Allmän hälsa, Sexuell hälsa, Vaccination

Du har säkert hört talas om HPV tidigare. Men vad vet du egentligen om viruset? Vi reder ut vad HPV innebär och vad du kan göra för att undvika att bli smittad.

När får jag vaccinera mig mot covid-19?

| Covid-19, Vaccination

I Sverige inleddes vaccinationen mot covid-19 den 27 december 2020. Då omfattades främst personer på äldreboenden. Nu när det har gått flera månader är det många som undrar när det är deras tur att vaccineras. I det här blogginlägget svarar vi på vanliga frågor kring när du kan förvänta dig att få vaccin mot covid-19.

8 frågor och svar om vaccinet mot covid-19

| Covid-19, Vaccination

2021-01-19. Vi är många som har frågor och funderingar kring vaccinet mot covid-19. Därför intervjuade vi Per Godenius, som är medicinsk rådgivare och allmänspecialist, för att få svar på vanliga frågor och vad vi vet hittills om vaccinet mot covid-19.

Därför är antibiotikaresistens ett hot mot folkhälsan

| Allmän hälsa, Vaccination

Antibiotika är ett samlingsnamn för de läkemedel som används för att behandla infektioner som orsakas av bakterier. Överdriven användning av antibiotika har lett till att fler och fler bakterier utvecklat motståndskraft och blivit resistenta mot en eller flera sorters antibiotika. Detta kan i längden leda till att vissa infektioner och sjukdomar kan bli svåra eller omöjliga att bota.

Allt du behöver veta inför vaccinationen mot säsongsinfluensan 2021

| Allmän hälsa, Vaccination

Med hösten kommer inte bara höstmys och vackra färger utan även den årliga säsongsinfluensan. Vi har därför sammanställt en lista med information om säsongsinfluensan och vad du ska tänka på innan du vaccinerar dig.

Finns det ett vaccin mot covid-19?

| Covid-19, Vaccination

Sverige är nu i full gång med att vaccinera befolkningen mot covid-19. Forskare har arbetat i rekordfart för att få fram vaccinet, vilket är en avancerad process med mycket höga säkerhetskrav. Här berättar vi mer om vilka vaccin mot covid-19 som finns tillgängliga idag och hur det går till att ta fram vaccin.

Lunginflammation – skydda dig med vaccin

| Vaccination

Lunginflammation är en sjukdom som kan få allvarliga följder, särskilt för dig som tillhör en riskgrupp. Därför är det viktigt att skydda sig. Ett sätt är genom vaccinering och idag finns det två olika vaccin mot pneumokocksjukdom i Sverige. Här berättar vi mer om dem och om vem som bör överväga att vaccinera sig.