Barn och Gravid

Blogginlägg Barn och Gravid

Tips på träning under och efter graviditet

| Barn och Gravid

Träning och fysisk aktivitet är viktigt för en hälsosam livsstil, inte minst när man är gravid eller nyligen har fött barn. När du tränar frigörs glädjehormoner – endorfiner – vilket ger dig mer energi, en känsla av välbehag, och som gör både dig och ditt barn gott. Vi tipsar dig om olika träningsformer både under och efter graviditeten!

Ett par som väntar barn.

VR-film som ska bidra till minskad förlossningsrädsla

| Barn och Gravid

I det senaste avsnittet av podcasten Vårddjungeln kan du lyssna på ett avsnitt med fullt fokus på förlossningsrädsla. Barnmorskan Ebba Lagercrantz Hedblad delar med sig av sina kunskaper om förlossningsskräck och berättar om sitt VR-projekt, som ska hjälpa förlossningsrädda!

Ett barn som vickar på sin mjölktand.

Allt du behöver veta om mjölktänder

| Barn och Gravid, Tandvård

Mjölktänder är de små mjölkvita tänder vi får som barn. Men när kommer den första tanden? Hur många mjölktänder ska man egentligen få? Och när börjar man tappa mjölktänderna? Vården.se har samlat allt du behöver veta om mjölktänder!

Litet barn pussar på sin gravida mammas mage.

Vad är folsyra och varför är det viktigt när man är gravid?

| Barn och Gravid

Det är många som pratar om vikten av att äta folsyra innan och under en graviditet. Men vad är egentligen folsyra? I detta inlägg får du lära dig allt du behöver veta om folsyra, och varför det är viktigt att få i dig när du är gravid!

Förälder jobbar vid datorn samtidigt som ett sjukt barn ligger bredvid i soffan.

Vad betyder vobba och vem får göra det?

| Barn och Gravid

Har du hört talas om att vobba och undrar vad det betyder? Eller har du kanske ett sjukt barn hemma och undrar vad som gäller för dig som anställd? I detta inlägg har vi sammanställt allt du behöver veta om vobb!

Kvinna ligger utomhus på marken, med benen uppdragna mot magen.

3 enkla knipövningar – så gör man!

| Allmän hälsa, Barn och Gravid, Rehabilitering, Sexuell hälsa

Vad är knipövningar? Varför ska man träna sin bäckenbotten? Och hur gör man egentligen? Vården.se har svaren på allt detta. Dessutom har vi listat 3 enkla knipövningar som du kan göra för att få en starkare, snabbare och mer uthållig bäckenbotten!

man ser besviken ut med ett graviditetstest

Manlig fertilitet – det här kan påverka

| Barn och Gravid

När man pratar om ofrivillig barnlöshet, är det vanligt att fokus riktas mot kvinnan och hennes ägg. Men det många inte vet är att minst en tredjedel av fallen med utebliven graviditet, beror på bristande funktion av mannens spermier. Vården.se har därför samlat svar på vanliga frågor kring manlig fertilitet och spermieproduktion.

Så vanligt är det att få ett tidigt missfall

| Barn och Gravid

Det är inte helt ovanligt att man får ett missfall tidigt i graviditeten, men risken minskar ju längre tiden går. Vården.se har tillsammans med iVF Riga sammanställt olika orsaker och faktorer bakom tidiga missfall.

Frågor och svar om RS-viruset

| Barn och Gravid

De flesta av oss, inte minst småbarnsföräldrar, har nog hört talas om det så kallade “RS-viruset”. Men vad är egentligen RS-viruset? Och hur skyddar man bäst sitt barn mot smitta? Vi på Vården.se har pratat med barnmorskan Sofie, från Mama Mia, och vår egen husläkare Dr. Mikael, för att reda ut ett och annat frågetecken kring RS-viruset.

Barnmorska svarar på vanliga frågor om graviditet och förlossning

| Barn och Gravid

Att bli gravid är för många förknippat med en tid av längtan och förväntan. Men som blivande förälder kan man också känna stark nervositet och oro under denna livsomvälvande period. Den pågående pandemin av covid-19 och den omtalade barnmorskekrisen är två ytterligare faktorer att ta in för den som ska bära och föda barn. Vi på Vården.se har samlat era vanligaste frågor och orosmoln, och tagit dem vidare till en barnmorska.