Nytt på bloggen

PMS och PMDS – vad är det och hur kan jag få hjälp?

10:29 - 16 nov, 2018 0

De allra flesta kvinnor känner av förändringar i kroppen veckorna innan mensen, men hos vissa kvinnor är symtomen så pass bevärande att det kallas PMS eller PMDS. Att känna sig deprimerad, vara arg och ha ömma bröst är inte ovanligt. Trots att så mycket som 10 procent av alla kvinnor drabbas är det få som söker hjälp.

Kvinna sitter på en bänk

PMS, eller premenstruellt syndrom, syftar på besvär som man kan drabbas av perioden innan man får sin mens. Ibland kan besvären vara uthärdliga, men många kvinnor upplever att livet försvåras dagarna innan mensen. För cirka 5 procent av kvinnor kan besvären vara så svåra att livet inte fungerar överhuvudtaget. Då kan man lida av PMDS, premenstruellt dysforiskt syndrom. Största skillnaden mellan PMS och PMDS är att symtomen för PMDS är värre och oftast mer psykiska.

av Karin Sjödahl Kommentera Läs mer

Influensasäsongen är här – tillhör du en riskgrupp?

14:16 - 02 nov, 2018 0 Vaccin

Innehåll från Vaccinationsgruppen.

Nu närmar vi oss den tid på året när många blir sjuka i säsongsinfluensan. Det är aldrig kul att bli smittad, men om du tillhör en riskgrupp kan det finnas mer allvarliga risker med att bli sjuk. Här berättar vi om vilka riskgrupper som finns och varför du som tillhör en bör se till att vaccinera dig.

Influensa får du av ett virus som sprids lätt via luften, till exempel genom nysningar eller hosta. Viruset kommer till Sverige under vintern och kallas därför för säsongsinfluensan. Om du blir sjuk får du symtom som till exempel hosta, hög feber, snuva, muskelvärk och huvudvärk.

Fertilitetsutredning hos GynStockholm

13:52 - 25 okt, 2018 0 Fertilitet

Innehåll från GynStockholm.

Att ha barnlängtan men inte bli gravid är både en sorg och kan också upplevas som väldigt stressigt. Har det gått mer än ett år och man inte har lyckats bli gravid kan man få hjälp med en fertilitetsutredning. Här berättar vi mer om vad utredningen innebär och vem som kan genomgå den.

Par som håller hand

av Karin Sjödahl Kommentera Läs mer

Vilken typ av huvudvärk har du?

13:00 - 19 okt, 2018 0

Huvudvärk är ett mycket vanligt besvär som drabbar de allra flesta ibland. Men det finns olika typer av huvudvärk och det kan vara svårt att veta när man bör söka vård. Här får du en genomgång av några vanliga sorters huvudvärk och vilka symtom du bör vara extra uppmärksam på.

Man som sitter ner och tar sig för pannan

Huvudvärk kan ha en mängd olika orsaker och det kan därför vara svårt att veta hur man ska hantera den och när man bör söka vård. Ofta är värken tillfällig och har bakomliggande orsaker som till exempel stress, vätskebrist, synfel, kraftig ansträngning, alkohol eller sjukdomar som influensa. Denna typ av huvudvärk är oftast inte farlig men kan vara mycket besvärande.

MiraDry® – en effektiv svettbehandling

13:37 - 04 okt, 2018 0

Innehåll från Hudläkargruppen.

Överdriven svettning kan vara besvärande i många sammanhang, men det finns behandling att få. MiraDry® är en av de senaste teknikerna, som med hjälp av mikrovågor förstör svettkörtlarna och minskar svettningen – permanent.

Droppande vätska