Vad kan du anmäla inom vården?
Du kan anmäla allt som du upplever som felaktig vård eller bristande patientsäkerhet till Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO). Det kan till exempel handla om:
- långa väntetider
- felaktig diagnos
- fel medicinering
- bristfällig kommunikation med vårdpersonal.
När kan du anmäla?
Innan du kan anmäla något till IVO ska du först ha kontaktat vårdgivaren så att vårdgivaren kan besvara ditt klagomål, vilket de har en skyldighet att göra. De har fyra veckor på att svara dig.
Du kan även vända dig till patientnämnden i din region, som stöttar dig om du vill klaga på en vårdgivare. Tänk på att Patientnämnden inte kan ge dig stöd vid klagomål mot estetisk verksamhet, till exempel vid skönhetsingrepp.
Du kan anmäla felbehandling inom vården när som helst, oavsett om det är under pågående vård eller i efterhand. Det är viktigt att du inte tvekar att göra en anmälan om du känner att din vård inte har varit tillräckligt bra.
Tänk på detta innan din anmälan
När du har anmält ditt klagomål till IVO så blir det en allmän handling. Det betyder att informationen kring ditt ärende kan lämnas ut till media och allmänheten, enligt offentlighetsprincipen.
Hur kan du anmäla ett klagomål?
För att anmäla felbehandling inom vården till IVO kan du antingen göra det via deras e-tjänster eller genom att fylla i en blankett som du postar in. Det är viktigt att du beskriver så detaljerat som möjligt vad som har hänt och varför du anser att det var felaktigt. Ju mer information du kan ge desto lättare blir det för IVO att utreda ärendet.
Så tveka inte att anmäla om du känner dig felbehandlad inom vården. Din anmälan kan vara till stor hjälp för att förbättra vården och säkerställa att liknande fel inte inträffar i framtiden.
Källor