Nytt på Vården.se

Blogginlägg Nytt på Vården.se

Nu kan du som patient boka uppringningstid på Vården.se!

| Nytt på Vården.se

Det kan ofta vara svårt att få tag i sin vårdgivare på telefon. Nu kan du, tack vare vårt samarbete med kommunikationslösningen TeleQ, boka in en uppringningstid hos din vårdgivare – direkt på Vården.se. Välj den tid som passar dig!

En bild på en kräfta på marken

5 hälsosamma skäl till varför du bör unna dig rikligt med kräftor på kräftskivan 2023!

| Allmän hälsa, Nytt på Vården.se

Förutom att det är nyttigt och framförallt väldigt gott så finns det många hälsofördelar med att äta kräftor. Vården.se har tagit fram 5 anledningar till varför du inte behöver snåla med kräftorna!

Ett sjukt barn som ligger i sängen

Så märker du att ditt barn har streptokocker – 4 vanligaste symtomen

| Nytt på Vården.se

Våra barn är våra viktigaste ägodelar, och när de blir sjuka är vi föräldrar alltid oroliga. En av de vanligaste bakteriella infektionerna hos barn är streptokocker. Att kunna känna igen symptomen på denna infektion är viktigt för att snabbt kunna söka hjälp och få rätt behandling. Därför har Vården.se tagit fram de 4 vanligaste symtomen på streptokocker.

Två par fötter i sängen.

Könssjukdomarna ökar – ligg säkert i sommar

| Nytt på Vården.se, Sexuell hälsa

I Sverige har antalet fall av syfilis ökat kraftigt bara de senaste åren. Under 2022 rapporterades 537 fall av syfilis. Men syfilis är inte den enda könssjukdomen du behöver oroa dig för i sommar – sexuellt överförbara sjukdomar tenderar att öka generellt under sommarmånaderna. Läs mer här!

En solhatt och badtofflor på stranden.

Reseapoteket – 10 produkter du behöver ha med dig i sommar

| Allmän hälsa, Nytt på Vården.se

Sommaren är här och det innebär semestertider. Men med sommaren kommer också värme, mygg och vissa hudproblem. Därför har vi samlat 10 produkter från Apotekskollen som alla är ett måste i reseapoteket – oavsett om du befinner dig i stugan eller utomlands, eller till sjöss i segelbåten. Läs mer här!

Barn som leker på en sandstrand

Så skyddar du ditt barn från UV-strålar – 3 saker att tänka på

| Allmän hälsa, Nytt på Vården.se

Solbrännan inträffar inte bara på utlandsresan, du kan även bränna dig i Sverige när solen är framme. Bränner du dig ökar risken för bland annat hudcancer och soleksem – detsamma gäller för dina barn. Vården.se rekommenderar därför vad för solskydd ditt barn bör ha!

En brygga vid en sjö

Vi mår bra av att vara ute när solen skiner – 5 mysiga tips på saker att göra sommaren 2023

| Nytt på Vården.se

Under de senaste årtiondena har vi tillbringat mindre och mindre tid utomhus. Det har bidragit till att vi spenderar alltför lite tid i naturliga miljöer, där varje person kan få den dos av dagsljus man behöver. Här listar Vården.se 5 saker att göra i solljuset under sommaren 2023.

Person sitter i en säng och håller i en skrikande bebis

Därför har din bebis ont i magen – 5 möjliga orsaker!

| Nytt på Vården.se

Bebisar får lätt ont i magen, och det finns många olika orsaker som kan ligga bakom det. Vården.se har listat 5 vanliga orsaker, och 3 tips för att lindra din bebis magknip! Om du är mycket orolig för ditt barn ska du söka rådgivning från en barnläkare.

Glad familj sitter tillsammans på en soffa

Vården.se lanserar Apotekskollen – din jämförelsetjänst för apoteksprodukter!

| Nytt på Vården.se

Priserna på apoteksvaror skiljer sig mycket mellan olika apotek, och att jämföra kan bli ett tidskrävande projekt. Därför lanserar nu Vården.se Apotekskollen – en jämförelsetjänst för alla receptfria läkemedel som du kan köpa på apotek online. Läs mer och kom igång med Apotekskollen!

Bild på ett konstgjord hjärta.

5 skäl till varför du bör göra en ultraljudsundersökning av hjärtat hos Hjärtcentrum

| Nytt på Vården.se

Ultraljud av hjärtat, eller ekokardiografi som det också kallas, är en undersökning som kan ge viktig information om hjärtats funktion. Här har vi tillsammans med Hjärtcentrum sammanställt allt du behöver veta om hjärtundersökningen.