Legehuset – förebyggande vård för alla

Legehuset – förebyggande vård för alla

ANNONS. Innehåll från Legehuset.

Legehuset är en privat vårdgivare som erbjuder förebyggande insatser för god hälsa, även kallat preventiv vård. Deras vision är att erbjuda vård som är prisvänlig och tillgänglig för alla, oavsett förutsättningar. Du kan besöka någon av Legehusets mottagningar i Stockholm, Göteborg och Linköping, eller komma på drop in på någon av de mobila vårdbussarna.

19 september 2022 kl 14:05

Legehuset grundades år 2018 och har sedan dess haft som vision att kunna erbjuda vård som alla har råd med. Deras arbetssätt grundar sig i preventiv vård –  det vill säga förebyggande insatser för god hälsa. De arbetar dessutom för att göra vården mer tillgänglig för alla, oavsett vem du är eller dina ekonomiska förutsättningar.

Hos Legehuset får du bland annat hjälp med förebyggande hälsokontroller, vaccinationer och nödvändiga läkarintyg. De erbjuder marknadens mest prisvänliga vård och prisgaranti på vårdtjänster – utan att tumma på patientsäkerheten.

I den här artikeln berättar en av Legehusets grundare, Omar Maslah, mer om deras verksamhet.

Legehuset erbjuder tillgänglig vård – oavsett var du bor

Legehuset arbetar aktivt för att på olika sätt göra vården mer tillgänglig för alla. Under covid-19 pandemin valde till exempel Legehuset att åka ut med deras Vårdbussar till områden i Stockholm som inte var lika självklara för andra företag att besöka – trots att smittspridningen var hög. Legehuset fick mycket positiv respons, och chans till att göra vården mer jämlik.

“Det är ganska enkelt för vårdgivare att vara aktiva på Östermalm, men att åka till exempelvis Kista, Rinkeby och Tensta och erbjuda vård var inte lika självklart för alla vårdföretag. Vi hade våra vårdbussar i de 15 mest utsatta områdena i Stockholm – sådan tillgänglighet fanns inte där innan”, säger Omar.

Information som alla förstår är A och O

En viktig faktor för att göra vården mer tillgänglig och jämlik för alla, är att se till att det finns tillgång till information som alla förstår, menar Omar.

“Under pandemin fanns vi på plats med 30 olika språk för att informera och upplysa de olika  regionerna om att man kan vaccinera sig. Den viktigaste tillgängligheten är att finnas på plats”, säger Omar.

Legehuset erbjuder hälsokontroller till förmånliga priser

På en vanlig vårdcentral finns det varken tid eller budget för att göra en allmän hälsokontroll i förebyggande syfte. Det betyder att man behöver söka sig till en privat vårdgivare för att få koll på sin hälsa – vilket inte alla har råd med. Legehuset har därför sett till att erbjuda hälsokontroller till förmånliga priser.

“Det som skiljer oss från andra vårdgivare är att vi försöker göra hälsokontroller billigare och mer tillgängligt för alla. På så sätt kan vem som helst, från vilket område som helst, få komma och göra hälsokontrollerna hos oss”, säger Omar.

“Förebyggande vård ska inte vara en fråga om ekonomiska förutsättningar”

I vårdsystemets budget läggs i dagsläget endast 3 %  på preventiv vård. Legehuset arbetar för att förändra detta, så att fler har möjlighet till att få koll på sin hälsa i tid.

“Förebyggande vård ska inte vara en fråga om ekonomiska förutsättningar. Därför kommer vi fortsätta jobba med att utbilda människor i betydelsen av preventiv vård, samtidigt som vi vill erbjuda våra vårdtjänster till ett pris som möjliggör att fler har råd med en god hälsa”, förklarar Omar.

Boka tid hos Legehuset

Du kan boka en tid redan idag på en av Legehusets fysiska mottagningar, eller besöka någon av de mobila vårdbussarna. Här kan du läsa mer om vårdbussarna!