3 receptfria läkemedel för att lindra hostan

3 receptfria läkemedel för att lindra hostan

2024-03-20 | Allmän hälsa

Nu när hösten gjort sitt intåg följer det även med förkylningar, influensa och andra sjukdomar. Ett vanligt symtom vid förkylning är hosta, som ibland kan hålla i sig i flera veckor. Därför har vi samlat tre olika typer av receptfria läkemedel som kan hjälpa dig!

man sitter på en säng och hostar

Att hosta är ett sätt för luftvägarna att försöka göra sig av med sådant som irriterar. Det är ofta ett symtom på en förkylning, influensa eller sjukdomar som exempelvis astma (Källa: 1177.se/Hosta).

Vad kan jag göra själv för att lindra hosta?

• Försök att dricka ordentligt med vatten.
  • Sov gärna med huvudet högt i sängen.
  • Undvik rökiga miljöer.

Trots att det inte finns vetenskapliga bevis på att receptfria hostmediciner har någon tydlig effekt, är det många som tycker att de lindrar besvären (Källa: 1177.se/Hosta).

Receptfria hostmediciner

Om du önskar något mer som lindrar, har vi tagit fram tre tips på hostmediciner – både för vuxna och barn. Vi listar tre olika typer som du kan ta:

Hostmedicin för barn

När barn har hosta är det viktigt att de hostar upp slemmet för att rensa sina luftvägar, och då rekommenderas inte någon typ av läkemedel. Det brukar räcka att barnen får i sig ordentligt med vätska för att spä ut slemmet. Detta gäller särskilt om barnet är under 2 år. I så fall måste du rådfråga en läkare först innan du ger ditt barn någon medicin. Detta gäller även om ditt barn har till exempel astma.

Men om ditt barn är över 2 år så kan vissa hostmediciner lindra besvären, till exempel Bisolvon, som kan hjälpa till att lösa upp segt slem vid kortvarig hosta. Läs mer på förpackningen och bipacksedeln. På Apotekskollen kan du hitta det lägsta priset på Bisolvon och se var det finns i lager.

Hostmedicin mot slem

Om du upplever slemhosta kan Theracough hjälpa. Det är en lösning mot slemhosta och kan användas av vuxna samt barn från 1 år. Notera dock att du först måste rådfråga en läkare om barnet är under 2 år. Läs mer på förpackningen och bipacksedeln. På Apotekskollen kan du hitta det lägsta priset på Theracough och se var det finns i lager.

Hostmedicin mot rethosta

Har du svårt att sova på natten på grund av rethosta? Då kan läkemedel som innehåller det verksamma ämnet noskapin lindra rethostan lite. Ett exempel på ett sådant läkemedel är Nipaxon. Notera att Nipaxon kan användas av vuxna och barn som är över 10 år gamla. Läs mer på förpackningen och bipacksedeln. På Apotekskollen kan du hitta det lägsta priset på Nipaxon och se var det finns i lager.

Mer om detta kan du läsa i ett annat inlägg där vi ger dig specifika tips om just hur du kan lindra rethostan.

Apotekskollen är en tjänst som tillhandahålls av Vården.se, som låter dig se lagerstatus och jämföra priser på receptfria apoteksvaror från olika apotek.

Publicerad: 10 november 2023 kl 16:30
Uppdaterad: 20 mars 2024 kl 15:18