Psykisk hälsa

Blogginlägg Psykisk hälsa

Vad är neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF)?

| Psykisk hälsa

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, förkortat NPF, är en benämning på olika tillstånd och diagnoser som har med hjärnans funktioner att göra. Men på vilket sätt påverkas hjärnan? Och vilka neuropsykiatriska diagnoser finns det egentligen?

Vad gör oss stressade? – Ellen på Ahum berättar!

| Psykisk hälsa

Stress är något alla människor upplever, i större eller mindre utsträckning. Men vad är det egentligen som gör oss mest stressade? Och är det skillnad mellan vad som stressar kvinnor och vad som stressar män? För att reda ut detta har Vården.se pratat med Ellen Risto, legitimerad psykolog och Content Director på Ahum.

kvinna med ångest

Enkla övningar för att lindra ångest

| Psykisk hälsa

De flesta får ångest ibland. Vissa får det oftare och mer intensivt, medan andra får ångestkänslor mer sällan. Det är inget farligt med att ha ångest, men det kan kännas obehagligt och ofta vill man få bort känslan när den kommer. Vi har samlat 4 enkla övningar som du kan göra för att dämpa din ångest i stunden.

Anhörig till någon som mår psykiskt dåligt

Psykologens bästa tips till dig som är anhörig till någon med psykisk ohälsa

| Psykisk hälsa

De flesta som lider av psykisk ohälsa har anhöriga som också påverkas av situationen. Det kan kännas svårt att veta vad man ska säga till någon som mår psykiskt dåligt, eller hur man hanterar det om man själv börjar må dåligt i situationen. Vården.se har träffat Tanya Harnell, legitimerad psykolog på WeMind, som ger sina bästa tips till dig som är anhörig.

Sigrid Bernson

Utmattningssyndrom – Sigrid Bernson delar med sig av sina upplevelser

| Psykisk hälsa

Utmattningssyndrom är en följd av långvarig stress, och statistik visar att fyra av fem som sjukskrivs för utmattningssyndrom är kvinnor. I det senaste avsnittet av podcasten Vårddjungeln berättar tv-profilen Sigrid Bernson om sina personliga upplevelser av utmattningssyndrom och ger sina bästa tips på återhämtning i vardagen.

Tips och råd till dig som funderar på att gå i terapi

| Psykisk hälsa

Hur vet man egentligen när det är dags att gå i terapi – och hur hittar man rätt bland alla terapeuter och terapiformer som finns där ute? Ellen Risto, legitimerad psykolog på Ahum, ger sina bästa tips och råd på vad du kan tänka på om du funderar på att gå i terapi.

Kriget i Ukraina – information och stöd för dig som är orolig

| Psykisk hälsa

Just nu är det krig mellan Ryssland och Ukraina, och många känner sig oroade över situationen och vad som händer härnäst. Vården.se har samlat information om världsläget, och olika resurser för om man mår dåligt eller behöver stöd.

Vänta inte med att söka hjälp för psykisk ohälsa

| Psykisk hälsa

Nytt år brukar för många vara förknippat med en nystart. Vi på Vården.se vill därför slå ett slag för att börja det nya året med att vara extra snäll mot sig själv, och ta tag i din mentala hälsa. Kanske har du funderat på att gå och prata med någon, eller vill du få tips på hur du kan förebygga psykisk ohälsa längre fram? Oavsett hur din situation ser ut, finns det hjälp att få.

Lova lagom – så skapar du ett nyårslöfte, som du vill och kan hålla!

| Psykisk hälsa

Nytt år, nya möjligheter. 2021 ska bli 2022. Är du en av alla de som kommer avlägga ett nyårslöfte? Vi har satt oss ner med vår favoritpsykolog Charlotte Ulfsparre, chefspsykolog på Ahum, för att förstå varför så många av nyårslöftena inte hålls och för att få konkreta strategier för hur man skapar nyårslöften som man faktiskt kommer att hålla.

mindrestressjobbeftersemester

Slipp stressen efter semestern! Skapa din bästa jobbhöst med 8 smarta knep

| Allmän hälsa, Psykisk hälsa

Att vara tillbaka på jobbet efter semestern förknippar de flesta med hektiska jobbdagar och oändliga att göra-listor. Ta istället tillfället i akt att få en nytändning efter lugna, lediga dagar i solstolen. Genom att ändra ditt mindset och göra små förändringar gällande vardagsliv, träning och kost kan du få en hälsosammare och mer motiverande jobbhöst. Vi vet hur!