Psykisk hälsa

Blogginlägg Psykisk hälsa

Massage är bra för kropp och själ

| Allmän hälsa, Psykisk hälsa

Massage kan ta bort spänningar, smärta och stramhet i dina muskler så att du kan bli mer avslappnad. Nils de Jurquet de la Salle, VD och legitimerad kiropraktor på Niana Wellness Center, berättar mer om massagens fördelar och vilka varianter de erbjuder.

Hitta balans i en stressig vardag

| Psykisk hälsa

Att ha en bra balans mellan jobb och ledighet är viktigt för att känna harmoni. Idag är många stressade över att hinna med livspusslet och att prestera på topp. Därför är det viktigt att vara observant på tidiga tecken på stress och sortera bort sådant som tar energi för att undvika att må dåligt.

Så stressar du ner inför semestern!

| Psykisk hälsa

Inför sommaren och semestern är det många som känner sig stressade för att hinna klart med allt jobb, trots att vi egentligen borde varva ner innan ledigheten. Vi delar med oss av tips på hur du kan stressa ner inför semestern!

Funderar ni på att gå i parterapi?

| Psykisk hälsa

Anneli Ahlmér är legitimerad psykoterapeut och en av få i Stockholm som använder den evidensbaserade terapiformen Emotionellt Fokuserad Terapi (EFT) för par. Här berättar hon mer om terapiformen och varför hon tycker att den är så bra.

Själens förkylning – depression

| Psykisk hälsa

Har du ofta hungerkänsla, ökat sömnbehov eller andra symptom såsom nedstämdhet, brist på energi och självförakt? Det kan betyda att du är en av många som har drabbats av årstidsbunden depression. Sara Bengtzon, legitimerad psykoterapeut, delar med sig av sina kunskaper kring depression.

Lägg förväntningarna åt sidan i sommar!

| Psykisk hälsa

Under sommarens ledighet vill de flesta koppla av och låta själen vila, men hur undviker man semesternormen och de stora förväntningarna man har på ledigheten? Vi har träffat Vården.se:s kund Elisabeth Serrander, legitimerad psykoterapeut som jobbar utifrån ett existentiellt perspektiv, för att få frågan besvarad.

Hög stress kan påverka immunsystemet hos barn

| Psykisk hälsa

Hög stressnivå i en familj kan påverka barnens immunförsvar. Detta har forskare vid Hälsohögskolan i Jönköping och Linköpings Universitet kunnat visa i en ny studie.