Psykisk hälsa

Blogginlägg Psykisk hälsa

Är meditation och mindfulness samma sak?

| Psykisk hälsa

Psykisk ohälsa är en av Sveriges mest utbredda folkhälsosjukdomar och många människor upplever problem med stress, ångest och oro. Mindfulness kan användas för att motverka dessa problem, men vad innebär det egentligen mer konkret? Och vad är egentligen skillnaden mellan mindfulness och meditation? Vi reder ut begreppen!

Promenera för att må bra!

| Allmän hälsa, Psykisk hälsa

Att röra på sig är något som de flesta vet är bra för hälsan, och det räcker faktiskt med något så enkelt som en promenad. Ta chansen att gå ut och promenera nu när våren gör sitt intågande i vårt avlånga land! Det kommer att få dig att må bättre, både psykiskt och fysiskt.

Terapeuternas tips för att hantera oron kring coronaviruset

| Covid-19, Psykisk hälsa

Den coronapandemi som nu sprider sig över världen påverkar oss alla på olika sätt och många känner sig oroade över situationen. Tillsammans med leg. psykoterapeut Elisabet Heigard och KBT- och schematerapeut Christer Lundmark från Åsö Psykoterapi har vi därför sammanställt en lista på handfasta råd som kan hjälpa dig att hantera din oro.

Fem enkla sätt att hitta glädje i livet

| Psykisk hälsa

Alla vill vara lyckliga och må bra. Men ofta stirrar vi oss blinda på saker som karriär, prylar eller pengar och missar då de små sakerna i vardagen som är minst lika viktiga för att vi ska känna oss glada. I det här inlägget fokuserar vi därför på att försöka hitta glädje i livet och listar fem konkreta tips på vad du själv kan göra för att känna dig lite gladare, varje dag.

Stressa ner och sänk kraven i jul

| Psykisk hälsa

Julen kan vara mysig och alldeles underbar. Men för många handlar julen lika mycket om stress, konsumtion och ångestframkallande måsten. I år befinner vi oss dessutom mitt i en pandemi som skapar oro över hur vi kommer att få fira jul. Hur ska vi då göra för att komma ner i varv, njuta av våra lediga dagar och sänka kraven?

Hur mår vi egentligen under vinterhalvåret?

| Psykisk hälsa

Blir du ofta trött och nedstämd just under höst och vinter? Då är du långt ifrån ensam. Men vad är det egentligen som händer i kroppen när vi inte får lika mycket dagsljus som under vår och sommar? Och varför påverkas vissa lättare än andra av mörker och kyla?

PMS och PMDS – vad är det och hur kan jag få hjälp?

| Psykisk hälsa, Sexuell hälsa

De allra flesta känner av förändringar i kroppen veckorna innan mensen, men hos vissa är symtomen så pass bevärande att det kallas PMS eller PMDS. Att känna sig deprimerad, vara arg och ha ömma bröst är inte ovanligt. Trots att så mycket som 10 procent av alla som menstruerar drabbas är det få som söker hjälp.

Vad är ADHD?

| Psykisk hälsa

ADHD är en funktionsnedsättning som bland annat kan påverka din koncentrationsförmåga och ge problem med hyperaktivitet. Både barn och vuxna kan ha ADHD, och det kan skapa olika problem i vardagslivet. Men det finns hjälp att få!

Vikten av att vila

| Allmän hälsa, Psykisk hälsa

Så här under sommaren får många av oss en välbehövlig paus från stress och jobb. Det kan vara mycket man vill hinna med under semestern, men det är också viktigt att ta sig tid att vila. Att återhämta sig från en stressig vardag är viktigt för både kroppen och din mentala hälsa.

Fyra tips för bättre sömn

| Allmän hälsa, Psykisk hälsa

Sömn är en av de viktigaste delarna av våra liv. När vi sover återhämtar sig kroppen och vi bearbetar intryck från dagen. God sömn kan också minska risken för sjukdomar. Men vad gör man när det är svårt att sova? Här ger vi dig fyra tips för bättre sömn.