Allmän hälsa

Blogginlägg Allmän hälsa

Tanka solens vitaminer i sommar!

| Allmän hälsa

Vi behöver solljus för att kunna bilda D-vitamin. Samtidigt kan för mycket exponering av solen göra att vi bränner oss och leda till att vi får rynkor, och i värsta fall, hudcancer. Så hur ska du tänka när du är i solen? Som med det mesta så är lagom bäst och här reder vi ut vad lagom innebär!

”Jag låg i riskzonen för typ 2-diabetes”

| Allmän hälsa, Folksjukdomar

Typ 2-diabetes är en livsstilssjukdom som utvecklas under lång tid innan eventuella symtom märks. Josefin valde att göra Werlabs Hälsokontroll XL för att ta reda på om hon låg i riskzonen för typ 2-diabetes.

Så får du sommarfina fötter!

| Allmän hälsa

Inför sommaren och bytet från täckande skor till sandaler är det många som uppmärksammar sina fötter och kanske upptäcker problem som du inte tänkt på under vinterhalvåret. Carola Petrini Schriwer, medicinsk fotterapeut på Kungsholmens Fotvård, berättar vilka de vanligaste fotproblemen är och hur du får sommarfina fötter.

Pollensäsongen är här!

| Allmän hälsa

Blommande björkar och doften av nyklippt gräs är för de flesta positiva tecken på att den varma årstiden är på ingång. Men för allergiker kan det istället innebära jobbiga symptom som kliande, rinnande ögon och näsa, trötthet och huvudvärk. För den som är drabbad är det bra att veta att det finns behandling att få och det finns också saker man själv kan tänka på för att underlätta besvären.

Kom igång med löpträningen i vår!

| Allmän hälsa

Snart är våren här och kanske känner du att det är dags att dra igång löpträningen det här året. Vi har intervjuat löpcoachen Anna Sjögren som arbetar på Victoryklinikerna Rehab för att få expertråd om hur du kommer igång.

En klassiker med ett nytt utvecklat innehåll

| Allmän hälsa, Kampanjer

Två av Vården.se:s kunder, Stadionkliniken och Hudläkargruppen Stockholm, har just nu ett spännande samarbete tillsammans med SportHälsa. Total Make Over kallas utmaningen – en klassiker med ett nytt utvecklat innehåll. TMO är ett 16-veckorsprogram med en vetenskaplig grund som anpassas efter varje deltagares förutsättningar och mål.

Återkommande halsinfektioner – vad kan du göra åt det?

| Allmän hälsa

Har du ofta ont i halsen? Det är vanligt att ha ont i halsen någon gång om året och extra vanligt är det hos barn som går på förskola, men alla vet inte vad det finns för olika typer av halsinfektioner. När behöver du behandling för halsinfektion och när ska du avvakta och låta kroppen läka ut infektionen av sig själv? Och hur kan du förhindra att bli sjuk?

Sömnapné ska tas på allvar!

| Allmän hälsa

Att snarka är vanligt och är ett symtom på att du har andningsstörningar. Den drabbade kan tycka att det är besvärligt och jobbigt att prata om det, och det kan även uppfattas som störande för din partner. Social snarkning är inte farligt men lider du däremot av sjukdomen obstruktiv sömnapné är det viktigt att du undersöks då sjukdomen kan ha allvarliga följder om den inte behandlas.

Må bra med medicinsk fotvård

| Allmän hälsa

Fötterna är den kroppsdel som tar dig fram i livet. Dina fötter behöver omtanke oavsett årstid. Ju mer kärlek du ger dem desto bättre kommer de må i takt med att de åldras.

Vaccinering mot årets influensa

| Allmän hälsa, Vaccination

Hösten är här och snart även årets influensa. För att minska risken att få influensan den här säsongen och förhoppningsvis slippa undan sjukstugan, kan du vaccinera dig.