Allmän hälsa

Blogginlägg Allmän hälsa

Fyra tips för bättre sömn

| Allmän hälsa, Psykisk hälsa

Sömn är en av de viktigaste delarna av våra liv. När vi sover återhämtar sig kroppen och vi bearbetar intryck från dagen. God sömn kan också minska risken för sjukdomar. Men vad gör man när det är svårt att sova? Här ger vi dig fyra tips för bättre sömn.

Må bra genom enkla vardagsknep

| Allmän hälsa

Behöver du några enkla tips på hur din kropp kan må bättre? Den här veckan delar fem av Adolf Fredriks Fysiocenters anställda med sig av sina tips om hur du kan må bättre i vardagen genom enkla små knep.

Har du problem med migrän?

| Allmän hälsa

Migrän är akuta anfall av sprängande huvudvärk som oftast pågår i några timmar upp till tre dygn. Värken blir värre när man anstränger sig fysiskt och rör på huvudet. Migrän är till stor del ärftligt men kan uppkomma spontant och triggas av exempelvis stress, hormonförändringar eller viss mat och dryck.

Har du fått vinterkräksjukan?

| Allmän hälsa

Varje år under vintern får många svenskar kräksjukan. Det är en väldigt smittsam virussjukdom och det är inte ovanligt att hela familjen insjuknar om en familjemedlem blivit smittad.

När behövs ett läkarintyg?

| Allmän hälsa, Så funkar vården

Det finns olika anledningar till varför ett intyg behövs. Det vanligaste intyget, som de allra flesta känner till, är läkarintyg i samband med sjukdom. Men det finns betydligt fler tillfällen då du kan behöva ett frisk- eller hälsointyg.

Vad gör en urolog?

| Allmän hälsa, Så funkar vården

Med urologi menas att man diagnosticerar och behandlar sjukdomar i urinvägarna. De organ som omfattas av urologi är njurar, urinledare, urinblåsa och urinrör. Urologi innefattar också de manliga reproduktionsorganen, det vill säga testiklar, bitestiklar, sädesblåsor, sädesledare, prostata och penis. En urolog är specialist på sjukdomar i dessa organ.

Vad är vaccin?

| Allmän hälsa, Så funkar vården, Vaccination

Många vet inte vad vaccin egentligen är och hur de fungerar. Tillsammans med Nathalie Liljeberg, legitimerad sjuksköterska på Stockholm Medical Office, får vi svar på vilka sjukdomar du bör vaccinera dig mot och varför det är viktigt att vaccinera sig.

Massage är bra för kropp och själ

| Allmän hälsa, Psykisk hälsa

Massage kan ta bort spänningar, smärta och stramhet i dina muskler så att du kan bli mer avslappnad. Nils de Jurquet de la Salle, VD och legitimerad kiropraktor på Niana Wellness Center, berättar mer om massagens fördelar och vilka varianter de erbjuder.

Utomhusträning är perfekt året om!

| Allmän hälsa

Är du omotiverad till träning nu när mörkret och kylan kommit? På True Workout Liljeholmen erbjuder de utomhusträning året om och Lana Murphy, ägare och gruppträningscoach på True Workout Liljeholmen, berättar varför svenskar ska träna utomhus även på vintern.

Undvik uttorkning vid sommarträningen!

| Allmän hälsa

Att träna ute i solen är riktigt härligt, men du kommer väl ihåg att dricka ordentligt när det är varmt ute? Under fysisk aktivitet svettas du nämligen extra mycket. Därför ger vi dig tips på hur mycket som är lagom att dricka innan, under och efter träningen.