Blogg

Nytt på bloggen

Dr Mikael svarar på vanliga frågor om omikron

| Covid-19

Uppdaterat februari 2022. Vården.se får många frågor om covid-19 och på senaste mer specifikt om den nya varianten av coronaviruset, omikron. Vi satte oss därför ner med vår egen husläkare Dr Mikael för att få svar.

utforska-varden-med-dr-mikael

Jämlik vård, prostata, tips mot baksmälla

| Podcast: Utforska vården med dr Mikael

SA test inte är så bra som man kan tro. Han avslöjar också frågorna som används för att ställa diagnos om huvudvärken är farlig. Och så ger han sina personliga tips mot baksmällan.

Anhörigas Riksförbunds bästa råd till dig som är anhörig

| Allmän hälsa

Är du anhörig till någon som lider av psykisk ohälsa, sjukdom eller en funktionsnedsättning? Vi har intervjuat förbundsordförande för Anhörigas Riksförbund, Ann-Marie Högberg, om förbundet, hur det är att vara anhörig och vilken hjälp det finns att få.

Så blir du av med din nackspärr

| Rehabilitering

De allra flesta drabbas någon gång i livet av nackspärr, och vi alla vet hur smärtsamt och begränsande det kan kännas. En vanlig missuppfattning är att man ska låta nacken vara i total vila för att bli av med nackspärr, men faktum är att rörelse är en viktig del av behandlingen. Vi listar våra bästa övningar och tips för hur du kan bli av med din nackspärr och förhindra att den kommer tillbaka.

NEJ PLACK!

| Nytt på Vården.se, Tandvård

Under november och december genomför vi aktiviteten Nej plack!
Syftet är att rikta uppmärksamheten mot svenskarnas munnar och hur viktigt det är att hålla koll på sin munhälsa.

Hur mår dina tänder egentligen?

| Tandvård

Enligt vår undersökning ”Vården, svenskarna och samhället” (2021), har hela 27% av svenskarna skjutit upp att gå till tandläkaren pga Coronapandemin. Vi frågade oss därför: Hur påverkar det våra tänder egentligen?

Nu släpper vi säsong 2 av podcasten “Utforska vården med Dr. Mikael”!

| Nytt på Vården.se

Äntligen är det dags för den efterlängtade säsongsstarten av andra säsongen av vår podcast “Utforska vården med Dr. Mikael”.

Det här bör du tänka på när restriktionerna för covid-19 har släppt

| Covid-19

Den 29 september togs många av de tidigare restriktionerna bort, vilket gör att allt fler är tillbaka på sina arbetsplatser igen. Även om många av oss har sett fram emot att träffas igen, innebär det samtidigt en ökad risk att utsättas för covid-19 och andra virus. Vad bör man tänka på, och vilka restriktioner finns fortfarande kvar?

Dr. Mikael: “Du har rätt till en second opinion av en annan läkare”

| Allmän hälsa

I podcasten “Utforska vården med Dr. Mikael” reder vi ut vilka rättigheter du har som patient. I varje avsnitt svarar Dr. Mikael dessutom på lyssnarfrågor – här har vi sammanställt några av de vanligaste frågorna.

Nu kan du boka tid hos vårdgivare direkt på Vården.se!

| Allmän hälsa, Nytt på Vården.se

Nu kan du snabbt och enkelt boka tid hos en mängd olika vårdgivare direkt på Vården.se. Läs mer om några av våra bokningsbara vårdgivare här.