Tandvård

Blogginlägg Tandvård

Komplettera tandborstningen med tandstickor!

| Tandvård

Att borsta tänderna två gånger om dagen är inte alltid tillräckligt för att få en god munhälsa. Det är viktigt att också hålla rent mellan tänderna, där tandborsten inte kommer åt. Faktum är att tandtråd eller tandstickor utgör så mycket som 50 % av rengöringen.

Visdomständer – Tänderna längst bak i munnen

| Tandvård

När visdomständerna växer fram brukar det göra ont och du kan få en infektion om du inte borstar ordentligt. Men när kommer visdomständerna egentligen? Och får alla visdomständer?

Allt du behöver veta om barntandvård

| Tandvård

Har du koll på det här med barntandvård? Tillsammans med vår kund Dentalkompaniet ger vi dig information du behöver!

Funderar du på tandställning?

| Tandvård

Hos Folktandvården kan barn, ungdomar och vuxna få hjälp med tandreglering (ortodonti). Tandreglering har som syfte att förbättra tändernas läge och hur de möts när du biter ihop. Att korrigera tänderna kan minska risken att få större besvär i framtiden.

Tandblekning – visa ditt vackra leende för din omgivning!

| Tandvård

Det finns en rad olika metoder för tandblekning men det fungerar ungefär på samma sätt, oavsett om du gör det hos tandläkaren eller hemma. Men vad är egentligen skillnaderna, och varför skiljer sig priset beroende på var du gör det? Vi reder ut våra frågeställningar med den erfarne tandläkaren Anna Wraxe på Hötorgstandläkarna.

Att söka akuttandvård

| Tandvård

Akuta tandproblem kan vara både smärtsamma och obehagliga. Någon som har lång erfarenhet av akuttandvård är leg. Tandläkare Elisabeth Ådén Jangenstål som har arbetat med det i 30 år.

Vad är skillnaden mellan en tandläkare och en tandhygienist?

| Så funkar vården, Tandvård

Många undrar nog vad skillnaden egentligen är mellan en tandläkare och en tandhygienist. Vi har pratat med vår första tandläkarkund – tandläkare Helena Gustavsson, för att få klarhet i frågan. Vad gör tandläkaren? Och vad gör en tandhygienist?

Nytt samarbete med Tandinfo.se

| Kampanjer, Tandvård

På Tandinfo.se kan man som besökare läsa fördjupande texter om olika tandvårdsbehandlingar och även se på förklarande bilder. Ambitionen är att du som patient skall få mer kunskap och förståelse.

Använd tandtråd!

| Tandvård

I vårt tidigare inlägg “Såhär borstar du tänderna!” kunde du bland annat läsa om hur man borstar tänderna på bästa sätt. Vad många inte vet är att tandtråd även är en stor bidragande faktor till en bra munhälsa och friska tänder.

Såhär borstar du tänderna!

| Tandvård

Att borsta tänder kan tyckas enkelt, men tänderna ska hålla livet ut och behöver därför så bra vård som de kan få. Att byta tandborste regelbundet och borsta på rätt sätt är därför en viktig del för en bra tandvård och munhälsa.